Stoppade Ringhals Transports skyddsombud?

Bevakning. Två år efter att skyddsombudet Andreas Ehm sparkats ut från statligt ägda Ringhals möttes parterna i tingsrätten. Det domstolen ska ta ställning till: Hindrade Ringhals Transports skyddsombud?

Skyddsombudet Andreas Ehm och Transport har en allvarlig anklagelse mot Ringhals. De anser att kärnkraftverket har stoppat skyddsombudet och därför gjort sig skyldigt till 100  000 kronor i skadestånd.  

Ehm jobbade för Avarn som skyddsvakt på Ringhals, men en dag blev han av med sin föranmälan för att han bröt mot Ringhals värderingar. Efter 20 år som vakt för olika bolag på Ringhals blev han utsparkad. Var den indragna föranmälan ett sätt för Ringhals att hindra Transports skyddsombud?  

Utanför demonstrerade fackliga aktivister.  

När domare Josefine Andersson välkomnade parterna i målet och klockan slagit nio under den första av två dagars förhandling var det fullt på åhörarplatserna. Några fick inte plats i salen. 

De flesta var Ehms gamla jobbarkompisar eller fackliga kamrater. Ett fåtal var också där för att stötta Ringhals vittnen. 

Men huvudpersonen var inte där. Andreas Ehm hade insjuknat dagen innan tingsrättsförhandlingen och deltog på länk.  

Transport hade en argumentationslinje. Fackets vittnen berättade om rädsla för repressalier för fackligt arbete. Hot från bevakningsledare om att stängas av. Och motsträvighet från Ringhals i skyddsarbetet. 

Ringhals ombud körde på en helt annan linje: Hade Andreas Ehm sökt tillträde till Ringhals sedan han blev av med sin möjlighet att jobba på kraftverket? Nej, det hade han faktiskt inte gjort. Efter att han blev utsparkad tog det regionala skyddsombudet över efter Ehm, som inte mådde så bra.  

Samtliga i Transports klubbstyrelse hoppade av sina uppdrag på grund av rädsla för att förlora jobbet, berättade en tidigare förtroendevald från vittnesbåset.  

– Jag hade förstått att vissa var rädda för att ta fackliga uppdrag, jag var inte det. Men nu är jag det, sa hon. 

Flera vittnen från Transports sida menade att fackligt aktiva hotats om avstängning från kraftverkets egna bevakningsledare. Det var något Ringhals vittne, bevakningsledarnas chef, med bestämdhet förnekade.  

Några ospecificerade händelser där Ehm varit otrevlig togs upp. Och så berättade chefen för bevakningsledarna om en situation där Ehm borde ha upplyst sin arbetsledare om att gruppen gjorde fel vid en öppning av skalskyddet. Samma händelse har Ehm berättat om för Transportarbetaren 2020. Ehm hävdar att han visst påpekade att de gjorde fel, något hans bevakningsledare struntade i. Ringhals hade inte kallat något vittne som var med vid den aktuella situationen, men argumenterade ändå för att den var avgörande för Ehms avstängning. 

Sista vittne var Avarns Robin Melander. En regionchef som utgår från Uppsala. Han vittnade om att han haft diskussioner med Andreas Ehm om hans tonläge i samband med någon diskussion gällande skyddsombudsarbetet.  

Transports ombud Henric Ask frågade om han visste varför alla i facket avsagt sig sina uppdrag. 

– Nej. 

Ask: Om jag påstår att det var med rädsla för repressalier. Hur ser det du på det? 

– Det får stå för dem. Vad kan jag tycka, sa Melander och tystnade en stund och tillade: Vi vill ha ett skyddsombud och en fackklubb på plats. 

Dom faller den 6 april. 

Flera LO-fack visade skyddsombudet stöd

Ett flertal fackförbund samlades utanför tingsrätten i Varberg för att stötta Transports skyddsombud. Bland dem Elektrikerna, Fastighets och Kommunal. Foto: John Antonsson
Ett flertal fackförbund samlades utanför tingsrätten i Varberg för att stötta Transports skyddsombud. Bland dem Elektrikerna, Fastighets och Kommunal. Foto: John Antonsson

Manifestation. Tingsrätten kommer att avgöra om de anser att Ringhals hindrade Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Oavsett om kärnkraftverket gjort fel rent juridiskt kom ett stort antal fackligt aktiva till rätten för att visa Ehm och Transport sitt stöd.

Nicklas Torbjörnsson kom direkt från utdelningsrundan som tidningsbud för att manifestera sitt stöd för utsparkade skyddsombudet Andreas Ehm, utanför Varbergs tingsrätt.

– Jag vill visa support för Andreas. Jag anser att han stängts av från Ringhals utan förklaring.

Nicklas Torbjörnsson är en av ett 20-tal fackmedlemmar som samlades utanför tingsrätten för att visa Andreas Ehm sitt stöd.

Transports Halmstadsavdelning har också tryckt upp tröjor där det står ”En saknas” och klistermärken där det står ”Ringhals tystar”.

Manuel Gomez är renhållningsarbetare och åkte upp till Varberg från Halmstad.

– Jag vill vara moraliskt stöd till Andreas. Vi vil vara på plats och visa att vi finns här för hans skull. Jag vet så klart inte hur det kommer att gå i rättegången, men det kan innebära en stor seger för arbetarrörelsen och därför känns det extra viktigt att vara här.

Skyddsombudet Jamie Svensson kom till tingsrätten i Varberg för att visa stöd till Andreas Ehm vid rättegången. Foto: John Antonsson
Skyddsombudet Jamie Svensson kom till tingsrätten i Varberg för att visa stöd till Andreas Ehm vid rättegången. Foto: John Antonsson

Taxichauffören Jamie Svensson, som också är nyvald som skyddsombud på sin arbetsplats, är också där för att stötta inför rättegången. Hon beskriver en viss rädsla.

– Vi som är förtroendevalda är utsatta och jag undrar om uppdragsgivare kan göra vad som helst. Att som Andreas bli av med jobbet för att han har varit lite osmidig känns inte alls bra. Då är det många som kan ligga risigt till, säger Jamie Svensson.

Manifestationen arrangerades av Transport. Flera olika fackförbund slöt upp. Bland annat Fastighetsanställdas förbunds Tony Holmberg. Han jobbar på Ringhals för ISS. Han väntar med spänning på att se vad rätten säger.

– Domen kan bli vägledande för framtiden så jag tog ledigt för att vara här.

Elektrikerförbundets regionala skyddsombud Jonas Lindgren säger att han är där för att stötta Transport. Inte minst eftersom han anser att Elektrikerförbundets skyddsombud varit med om liknande behandling.

– Men det har mer rört sig om förtäckta hot och inte gått lika långt som för Andreas Ehm. Men jag måste säga att det lugnat ner sig och har blivit bättre. Det är väldigt viktigt att stå upp mot Ringhals eftersom det är en av två dominerande arbetsgivare i orten som anställer en stor andel av alla som bor här, säger Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.