Stoppade Ringhals Transports skyddsombud?

Bevakning. Två år efter att skyddsombudet Andreas Ehm sparkats ut från statligt ägda Ringhals möttes parterna i tingsrätten. Det domstolen ska ta ställning till: Hindrade Ringhals Transports skyddsombud?

Skyddsombudet Andreas Ehm och Transport har en allvarlig anklagelse mot Ringhals. De anser att kärnkraftverket har stoppat skyddsombudet och därför gjort sig skyldigt till 100  000 kronor i skadestånd.  

Ehm jobbade för Avarn som skyddsvakt på Ringhals, men en dag blev han av med sin föranmälan för att han bröt mot Ringhals värderingar. Efter 20 år som vakt för olika bolag på Ringhals blev han utsparkad. Var den indragna föranmälan ett sätt för Ringhals att hindra Transports skyddsombud?  

Utanför demonstrerade fackliga aktivister.  

När domare Josefine Andersson välkomnade parterna i målet och klockan slagit nio under den första av två dagars förhandling var det fullt på åhörarplatserna. Några fick inte plats i salen. 

De flesta var Ehms gamla jobbarkompisar eller fackliga kamrater. Ett fåtal var också där för att stötta Ringhals vittnen. 

Men huvudpersonen var inte där. Andreas Ehm hade insjuknat dagen innan tingsrättsförhandlingen och deltog på länk.  

Transport hade en argumentationslinje. Fackets vittnen berättade om rädsla för repressalier för fackligt arbete. Hot från bevakningsledare om att stängas av. Och motsträvighet från Ringhals i skyddsarbetet. 

Ringhals ombud körde på en helt annan linje: Hade Andreas Ehm sökt tillträde till Ringhals sedan han blev av med sin möjlighet att jobba på kraftverket? Nej, det hade han faktiskt inte gjort. Efter att han blev utsparkad tog det regionala skyddsombudet över efter Ehm, som inte mådde så bra.  

Samtliga i Transports klubbstyrelse hoppade av sina uppdrag på grund av rädsla för att förlora jobbet, berättade en tidigare förtroendevald från vittnesbåset.  

– Jag hade förstått att vissa var rädda för att ta fackliga uppdrag, jag var inte det. Men nu är jag det, sa hon. 

Flera vittnen från Transports sida menade att fackligt aktiva hotats om avstängning från kraftverkets egna bevakningsledare. Det var något Ringhals vittne, bevakningsledarnas chef, med bestämdhet förnekade.  

Några ospecificerade händelser där Ehm varit otrevlig togs upp. Och så berättade chefen för bevakningsledarna om en situation där Ehm borde ha upplyst sin arbetsledare om att gruppen gjorde fel vid en öppning av skalskyddet. Samma händelse har Ehm berättat om för Transportarbetaren 2020. Ehm hävdar att han visst påpekade att de gjorde fel, något hans bevakningsledare struntade i. Ringhals hade inte kallat något vittne som var med vid den aktuella situationen, men argumenterade ändå för att den var avgörande för Ehms avstängning. 

Sista vittne var Avarns Robin Melander. En regionchef som utgår från Uppsala. Han vittnade om att han haft diskussioner med Andreas Ehm om hans tonläge i samband med någon diskussion gällande skyddsombudsarbetet.  

Transports ombud Henric Ask frågade om han visste varför alla i facket avsagt sig sina uppdrag. 

– Nej. 

Ask: Om jag påstår att det var med rädsla för repressalier. Hur ser det du på det? 

– Det får stå för dem. Vad kan jag tycka, sa Melander och tystnade en stund och tillade: Vi vill ha ett skyddsombud och en fackklubb på plats. 

Dom faller den 6 april. 

Flera LO-fack visade skyddsombudet stöd

Ett flertal fackförbund samlades utanför tingsrätten i Varberg för att stötta Transports skyddsombud. Bland dem Elektrikerna, Fastighets och Kommunal. Foto: John Antonsson
Ett flertal fackförbund samlades utanför tingsrätten i Varberg för att stötta Transports skyddsombud. Bland dem Elektrikerna, Fastighets och Kommunal. Foto: John Antonsson

Manifestation. Tingsrätten kommer att avgöra om de anser att Ringhals hindrade Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Oavsett om kärnkraftverket gjort fel rent juridiskt kom ett stort antal fackligt aktiva till rätten för att visa Ehm och Transport sitt stöd.

Nicklas Torbjörnsson kom direkt från utdelningsrundan som tidningsbud för att manifestera sitt stöd för utsparkade skyddsombudet Andreas Ehm, utanför Varbergs tingsrätt.

– Jag vill visa support för Andreas. Jag anser att han stängts av från Ringhals utan förklaring.

Nicklas Torbjörnsson är en av ett 20-tal fackmedlemmar som samlades utanför tingsrätten för att visa Andreas Ehm sitt stöd.

Transports Halmstadsavdelning har också tryckt upp tröjor där det står ”En saknas” och klistermärken där det står ”Ringhals tystar”.

Manuel Gomez är renhållningsarbetare och åkte upp till Varberg från Halmstad.

– Jag vill vara moraliskt stöd till Andreas. Vi vil vara på plats och visa att vi finns här för hans skull. Jag vet så klart inte hur det kommer att gå i rättegången, men det kan innebära en stor seger för arbetarrörelsen och därför känns det extra viktigt att vara här.

Skyddsombudet Jamie Svensson kom till tingsrätten i Varberg för att visa stöd till Andreas Ehm vid rättegången. Foto: John Antonsson
Skyddsombudet Jamie Svensson kom till tingsrätten i Varberg för att visa stöd till Andreas Ehm vid rättegången. Foto: John Antonsson

Taxichauffören Jamie Svensson, som också är nyvald som skyddsombud på sin arbetsplats, är också där för att stötta inför rättegången. Hon beskriver en viss rädsla.

– Vi som är förtroendevalda är utsatta och jag undrar om uppdragsgivare kan göra vad som helst. Att som Andreas bli av med jobbet för att han har varit lite osmidig känns inte alls bra. Då är det många som kan ligga risigt till, säger Jamie Svensson.

Manifestationen arrangerades av Transport. Flera olika fackförbund slöt upp. Bland annat Fastighetsanställdas förbunds Tony Holmberg. Han jobbar på Ringhals för ISS. Han väntar med spänning på att se vad rätten säger.

– Domen kan bli vägledande för framtiden så jag tog ledigt för att vara här.

Elektrikerförbundets regionala skyddsombud Jonas Lindgren säger att han är där för att stötta Transport. Inte minst eftersom han anser att Elektrikerförbundets skyddsombud varit med om liknande behandling.

– Men det har mer rört sig om förtäckta hot och inte gått lika långt som för Andreas Ehm. Men jag måste säga att det lugnat ner sig och har blivit bättre. Det är väldigt viktigt att stå upp mot Ringhals eftersom det är en av två dominerande arbetsgivare i orten som anställer en stor andel av alla som bor här, säger Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Diagram reallönesänkning. Grafik: Christina Ahlund

Så mycket mindre är din lön värd

Ekonomi. Lönerna urholkas av kraftiga prishöjningar. Om ett halvår löper flera av Transports stora kollektivavtal ut. Tankbilschauffören Özgür Günez tycker att facket ska ställa höga krav i nästa avtalsrörelse. Inte minst för att det kan locka nya medlemmar.

Jamie Svensson. Foto: John Antonsson

Jamie Svensson

…som jobbar som taxichaufför i Varberg. Varför är det så svårt att locka folk till taxibranschen?

Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.