Bevakning.
Två år efter att skyddsombudet Andreas Ehm sparkats ut från statligt ägda Ringhals möttes parterna i tingsrätten. Det domstolen ska ta ställning till: Hindrade Ringhals Transports skyddsombud?
Skyddsombudet Andreas Ehm och Transport har en allvarlig anklagelse mot Ringhals. De anser att kärnkraftverket har stoppat skyddsombudet och därför gjort sig skyldigt till 100 000 kronor i skadestånd.
Ehm jobbade för Avarn som skyddsvakt på Ringhals, men en dag blev han av med sin föranmälan för att han bröt mot Ringhals värderingar. Efter 20 år som vakt för olika bolag på Ringhals blev han utsparkad. Var den indragna föranmälan ett sätt för Ringhals att hindra Transports skyddsombud?
Utanför demonstrerade fackliga aktivister.
När domare Josefine Andersson välkomnade parterna i målet och klockan slagit nio under den första av två dagars förhandling var det fullt på åhörarplatserna. Några fick inte plats i salen.
De flesta var Ehms gamla jobbarkompisar eller fackliga kamrater. Ett fåtal var också där för att stötta Ringhals vittnen.
Men huvudpersonen var inte där. Andreas Ehm hade insjuknat dagen innan tingsrättsförhandlingen och deltog på länk.
Transport hade en argumentationslinje. Fackets vittnen berättade om rädsla för repressalier för fackligt arbete. Hot från bevakningsledare om att stängas av. Och motsträvighet från Ringhals i skyddsarbetet.
Ringhals ombud körde på en helt annan linje: Hade Andreas Ehm sökt tillträde till Ringhals sedan han blev av med sin möjlighet att jobba på kraftverket? Nej, det hade han faktiskt inte gjort. Efter att han blev utsparkad tog det regionala skyddsombudet över efter Ehm, som inte mådde så bra.
Samtliga i Transports klubbstyrelse hoppade av sina uppdrag på grund av rädsla för att förlora jobbet, berättade en tidigare förtroendevald från vittnesbåset.
– Jag hade förstått att vissa var rädda för att ta fackliga uppdrag, jag var inte det. Men nu är jag det, sa hon.
Flera vittnen från Transports sida menade att fackligt aktiva hotats om avstängning från kraftverkets egna bevakningsledare. Det var något Ringhals vittne, bevakningsledarnas chef, med bestämdhet förnekade.
Några ospecificerade händelser där Ehm varit otrevlig togs upp. Och så berättade chefen för bevakningsledarna om en situation där Ehm borde ha upplyst sin arbetsledare om att gruppen gjorde fel vid en öppning av skalskyddet. Samma händelse har Ehm berättat om för Transportarbetaren 2020. Ehm hävdar att han visst påpekade att de gjorde fel, något hans bevakningsledare struntade i. Ringhals hade inte kallat något vittne som var med vid den aktuella situationen, men argumenterade ändå för att den var avgörande för Ehms avstängning.
Sista vittne var Avarns Robin Melander. En regionchef som utgår från Uppsala. Han vittnade om att han haft diskussioner med Andreas Ehm om hans tonläge i samband med någon diskussion gällande skyddsombudsarbetet.
Transports ombud Henric Ask frågade om han visste varför alla i facket avsagt sig sina uppdrag.
– Nej.
Ask: Om jag påstår att det var med rädsla för repressalier. Hur ser det du på det?
– Det får stå för dem. Vad kan jag tycka, sa Melander och tystnade en stund och tillade: Vi vill ha ett skyddsombud och en fackklubb på plats.
Dom faller den 6 april.
Flera LO-fack visade skyddsombudet stöd
Ett flertal fackförbund samlades utanför tingsrätten i Varberg för att stötta Transports skyddsombud. Bland dem Elektrikerna, Fastighets och Kommunal. Foto: John Antonsson
Manifestation. Tingsrätten kommer att avgöra om de anser att Ringhals hindrade Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Oavsett om kärnkraftverket gjort fel rent juridiskt kom ett stort antal fackligt aktiva till rätten för att visa Ehm och Transport sitt stöd.
Nicklas Torbjörnsson kom direkt från utdelningsrundan som tidningsbud för att manifestera sitt stöd för utsparkade skyddsombudet Andreas Ehm, utanför Varbergs tingsrätt.
– Jag vill visa support för Andreas. Jag anser att han stängts av från Ringhals utan förklaring.
Nicklas Torbjörnsson är en av ett 20-tal fackmedlemmar som samlades utanför tingsrätten för att visa Andreas Ehm sitt stöd.
Transports Halmstadsavdelning har också tryckt upp tröjor där det står ”En saknas” och klistermärken där det står ”Ringhals tystar”.
Manuel Gomez är renhållningsarbetare och åkte upp till Varberg från Halmstad.
– Jag vill vara moraliskt stöd till Andreas. Vi vil vara på plats och visa att vi finns här för hans skull. Jag vet så klart inte hur det kommer att gå i rättegången, men det kan innebära en stor seger för arbetarrörelsen och därför känns det extra viktigt att vara här.
Skyddsombudet Jamie Svensson kom till tingsrätten i Varberg för att visa stöd till Andreas Ehm vid rättegången. Foto: John Antonsson
Taxichauffören Jamie Svensson, som också är nyvald som skyddsombud på sin arbetsplats, är också där för att stötta inför rättegången. Hon beskriver en viss rädsla.
– Vi som är förtroendevalda är utsatta och jag undrar om uppdragsgivare kan göra vad som helst. Att som Andreas bli av med jobbet för att han har varit lite osmidig känns inte alls bra. Då är det många som kan ligga risigt till, säger Jamie Svensson.
Manifestationen arrangerades av Transport. Flera olika fackförbund slöt upp. Bland annat Fastighetsanställdas förbunds Tony Holmberg. Han jobbar på Ringhals för ISS. Han väntar med spänning på att se vad rätten säger.
– Domen kan bli vägledande för framtiden så jag tog ledigt för att vara här.
Elektrikerförbundets regionala skyddsombud Jonas Lindgren säger att han är där för att stötta Transport. Inte minst eftersom han anser att Elektrikerförbundets skyddsombud varit med om liknande behandling.
– Men det har mer rört sig om förtäckta hot och inte gått lika långt som för Andreas Ehm. Men jag måste säga att det lugnat ner sig och har blivit bättre. Det är väldigt viktigt att stå upp mot Ringhals eftersom det är en av två dominerande arbetsgivare i orten som anställer en stor andel av alla som bor här, säger Lindgren.
Fyg.
I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.
Arbetsmiljö.
För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.
Utbildning.
På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.
Arbetsmiljö.
Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.
Trafik.
Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.
Taxi.
Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.
Dom.
Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.
Trafik.
Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.
Trafik.
(UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.
Trafik.
Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.
Juridik.
Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.
Servicetrafik.
Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.
Terminal.
Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.
Arbetsrätt.
Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.
Miljö.
Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.