Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ringhals tog bort Andreas Ehms föranmälan, alltså hans rätt att komma in på kärnkraftverket. Transport anser att handlingen var ett sätt att stoppa fackets skyddsombud från att utföra sitt uppdrag. Med det som grund stäms Ringhals för hindrande av skyddsombud. Transport yrkar på 100 000 kronor i skadestånd till Andreas Ehm.

Transportarbetaren har berättat om fallet tidigare. Andreas Ehm var skyddsvakt och huvudskyddsombud. Han jobbar på bevakningsföretaget Avarn och var stationerad på Ringhals. Han stängdes av då Ringhals ansåg att han brutit mot företagets värderingar. Ehm hade då varit på kärnkraftverket i nära 20 år.

– Alla händelser de tagit upp är kopplade till hans roll som huvudskyddsombud, i samband med att han försökte minska riskerna för spridning av corona, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Enligt Miljeteig har facket försökt få till ett möte med Ringhals sedan i somras. Utan resultat. Ringhals har kontrat Transports mötespropåer med att kräva att Avarn också deltar. Facket vägrade tillmötesgå kravet – med hänvisning till att förbundet har centrala tvister med Avarn i samma ärende.

Att ett fackförbund stämmer en annan part än arbetsgivaren är ovanligt. Enligt Martin Miljeteig har andra förbund gjort det vid enstaka tillfällen. Transport har aldrig gjort det tidigare.

Parallellt med stämningen i tingsrätten har Transport har anmält Ringhals till majoritetsägaren Vattenfall. Facket hävdar att Ringhals bryter mot ägarens policys och värderingar. Martin Miljeteig visar en tjock gul mapp fylld av vittnesmål.

– Här har jag massor med händelser där Ringhals personal bryter mot bolagets värdegrund i sitt agerande mot skyddsvakterna. Det ska bli intressant att se vilka konsekvenser det blir för Ringhals egen personal. Vi har begärt möte med företaget om anmälningarna. Vi vill ge input så att Ringhals kan bli bättre. Men de vägrar träffa oss. Företaget har valt att lägga locket på, säger Miljeteig.

 

Under tisdagsförmiddagen hade Ringhals inte tagit del av stämningen officiellt. Men nyheten har nått företaget.

Ringhals svarar genom presschefen Anna Collin:

Hur reagerar ni på att bli stämda för hindrande av skyddsombud?

– Det är hårda anklagelser som riktats mot Ringhals. Vi har bjudit in Transportarbetareförbundet ett möte tillsammans med Avarn Security som är deras avtalspart och skyddsvaktens arbetsgivare. Vi anser det rimligt att Avarn är med i ett möte som rör deras arbetstagare, men Transport var av annan åsikt. Syftet med mötet var att Transport skulle presentera på vilket sätt de anser att Ringhals hindrat deras medlem från att verka i sitt uppdrag som huvudskyddsombud i Avarn organisation på Ringhals. Vi beklagar att Transports representanter inte kom till mötet, och i stället väljer att ta ärendet till domstol, skriver Ringhals presschef Anna Collin i ett mejlsvar..

Hur kommer ni att agera i rättssaken hädanefter?

– Vår uppfattning att Ringhals inte har agerat i strid med någon lag, skriver Collin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Microsofts serverhallar i Gävle

Skyddsombud får komma in

Bevakning. Efter år av många och långa förhandlingar och försök kommer skyddsombud kunna utföra sitt lagstadgade uppdrag inne på Microsofts serverhallar i Gävle. Techjättens sekretesskrav gör att de kommer att ledsagas på plats.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringen fryser anslag till skyddsombud

Politik. Fackens regionala skyddsombud får inget tillskott i budgeten för nästa år. I praktiken blir det en nedskärning.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.