Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ringhals tog bort Andreas Ehms föranmälan, alltså hans rätt att komma in på kärnkraftverket. Transport anser att handlingen var ett sätt att stoppa fackets skyddsombud från att utföra sitt uppdrag. Med det som grund stäms Ringhals för hindrande av skyddsombud. Transport yrkar på 100 000 kronor i skadestånd till Andreas Ehm.

Transportarbetaren har berättat om fallet tidigare. Andreas Ehm var skyddsvakt och huvudskyddsombud. Han jobbar på bevakningsföretaget Avarn och var stationerad på Ringhals. Han stängdes av då Ringhals ansåg att han brutit mot företagets värderingar. Ehm hade då varit på kärnkraftverket i nära 20 år.

– Alla händelser de tagit upp är kopplade till hans roll som huvudskyddsombud, i samband med att han försökte minska riskerna för spridning av corona, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Enligt Miljeteig har facket försökt få till ett möte med Ringhals sedan i somras. Utan resultat. Ringhals har kontrat Transports mötespropåer med att kräva att Avarn också deltar. Facket vägrade tillmötesgå kravet – med hänvisning till att förbundet har centrala tvister med Avarn i samma ärende.

Att ett fackförbund stämmer en annan part än arbetsgivaren är ovanligt. Enligt Martin Miljeteig har andra förbund gjort det vid enstaka tillfällen. Transport har aldrig gjort det tidigare.

Parallellt med stämningen i tingsrätten har Transport har anmält Ringhals till majoritetsägaren Vattenfall. Facket hävdar att Ringhals bryter mot ägarens policys och värderingar. Martin Miljeteig visar en tjock gul mapp fylld av vittnesmål.

– Här har jag massor med händelser där Ringhals personal bryter mot bolagets värdegrund i sitt agerande mot skyddsvakterna. Det ska bli intressant att se vilka konsekvenser det blir för Ringhals egen personal. Vi har begärt möte med företaget om anmälningarna. Vi vill ge input så att Ringhals kan bli bättre. Men de vägrar träffa oss. Företaget har valt att lägga locket på, säger Miljeteig.

 

Under tisdagsförmiddagen hade Ringhals inte tagit del av stämningen officiellt. Men nyheten har nått företaget.

Ringhals svarar genom presschefen Anna Collin:

Hur reagerar ni på att bli stämda för hindrande av skyddsombud?

– Det är hårda anklagelser som riktats mot Ringhals. Vi har bjudit in Transportarbetareförbundet ett möte tillsammans med Avarn Security som är deras avtalspart och skyddsvaktens arbetsgivare. Vi anser det rimligt att Avarn är med i ett möte som rör deras arbetstagare, men Transport var av annan åsikt. Syftet med mötet var att Transport skulle presentera på vilket sätt de anser att Ringhals hindrat deras medlem från att verka i sitt uppdrag som huvudskyddsombud i Avarn organisation på Ringhals. Vi beklagar att Transports representanter inte kom till mötet, och i stället väljer att ta ärendet till domstol, skriver Ringhals presschef Anna Collin i ett mejlsvar..

Hur kommer ni att agera i rättssaken hädanefter?

– Vår uppfattning att Ringhals inte har agerat i strid med någon lag, skriver Collin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Säkerhetskontrollerna går mycket snabbare

Bevakning. I somras invigdes en ny säkerhetskontroll på Arlandas terminal 5. Kaoset, som utbröt på grund av underbemanning efter pandemin, uteblev. Mer personal är på plats. Kontrollerna går snabbare och någon oro inför en väntad julrusch märks inte bland flygplatskontrollanterna.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.