Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ringhals tog bort Andreas Ehms föranmälan, alltså hans rätt att komma in på kärnkraftverket. Transport anser att handlingen var ett sätt att stoppa fackets skyddsombud från att utföra sitt uppdrag. Med det som grund stäms Ringhals för hindrande av skyddsombud. Transport yrkar på 100 000 kronor i skadestånd till Andreas Ehm.

Transportarbetaren har berättat om fallet tidigare. Andreas Ehm var skyddsvakt och huvudskyddsombud. Han jobbar på bevakningsföretaget Avarn och var stationerad på Ringhals. Han stängdes av då Ringhals ansåg att han brutit mot företagets värderingar. Ehm hade då varit på kärnkraftverket i nära 20 år.

– Alla händelser de tagit upp är kopplade till hans roll som huvudskyddsombud, i samband med att han försökte minska riskerna för spridning av corona, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Enligt Miljeteig har facket försökt få till ett möte med Ringhals sedan i somras. Utan resultat. Ringhals har kontrat Transports mötespropåer med att kräva att Avarn också deltar. Facket vägrade tillmötesgå kravet – med hänvisning till att förbundet har centrala tvister med Avarn i samma ärende.

Att ett fackförbund stämmer en annan part än arbetsgivaren är ovanligt. Enligt Martin Miljeteig har andra förbund gjort det vid enstaka tillfällen. Transport har aldrig gjort det tidigare.

Parallellt med stämningen i tingsrätten har Transport har anmält Ringhals till majoritetsägaren Vattenfall. Facket hävdar att Ringhals bryter mot ägarens policys och värderingar. Martin Miljeteig visar en tjock gul mapp fylld av vittnesmål.

– Här har jag massor med händelser där Ringhals personal bryter mot bolagets värdegrund i sitt agerande mot skyddsvakterna. Det ska bli intressant att se vilka konsekvenser det blir för Ringhals egen personal. Vi har begärt möte med företaget om anmälningarna. Vi vill ge input så att Ringhals kan bli bättre. Men de vägrar träffa oss. Företaget har valt att lägga locket på, säger Miljeteig.

 

Under tisdagsförmiddagen hade Ringhals inte tagit del av stämningen officiellt. Men nyheten har nått företaget.

Ringhals svarar genom presschefen Anna Collin:

Hur reagerar ni på att bli stämda för hindrande av skyddsombud?

– Det är hårda anklagelser som riktats mot Ringhals. Vi har bjudit in Transportarbetareförbundet ett möte tillsammans med Avarn Security som är deras avtalspart och skyddsvaktens arbetsgivare. Vi anser det rimligt att Avarn är med i ett möte som rör deras arbetstagare, men Transport var av annan åsikt. Syftet med mötet var att Transport skulle presentera på vilket sätt de anser att Ringhals hindrat deras medlem från att verka i sitt uppdrag som huvudskyddsombud i Avarn organisation på Ringhals. Vi beklagar att Transports representanter inte kom till mötet, och i stället väljer att ta ärendet till domstol, skriver Ringhals presschef Anna Collin i ett mejlsvar..

Hur kommer ni att agera i rättssaken hädanefter?

– Vår uppfattning att Ringhals inte har agerat i strid med någon lag, skriver Collin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Många nya förhandlingar väntar

(UPPDATERAD) Flyg. – Vi håller med om att det finns arbetsbrist men inte i den omfattning som företaget hävdar, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren. Ännu en gång har Gate gourmets och Transports förhandlare skiljts i oenighet. Samtidigt har cateringbolaget börjat säga upp anställda. Igen.

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.