Close
Fram till avstängningen jobbade Andreas Ehm som skyddsvakt på Ringhals, anställd av Avarn.
Close

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

– Vi utgår från att Andreas Ehm fick gå på grund av sitt jobb som skyddsombud. Vi har inte fått någon annan förklaring. Det är på grund av det här man inte vågar uttala sig som förtroendevald. Ingen av oss vågar sitta kvar i styrelsen. Vi avgick alltihopa. säger Ronny Johnsson, tidigare klubbordförande för Transport på Ringhals.

Ringhals kärnkraftverk ägs av statliga Vattenfall och har mer än tusen anställda, tre reaktorer och en omsättning på 6,9 miljarder kronor om året. Ringhals är ett skyddsobjekt. Alltså en plats av sådant skyddsvärt intresse att det ska vaktas av skyddsvakter, många av dem beväpnande.

Andreas Ehm har, förutom ett kort uppehåll, skyddat kärnkraftverket sedan 2000. Han har sett sitt jobb upphandlas flera gånger och haft fyra olika arbetsgivare, men egentligen samma jobb. Han är huvudskyddsombud sedan 2006.

Den 7 maj i är Andreas Ehm hemma på komp, men han avbryter ledigheten för att göra en skyddsrond på Ringhals med fokus på corona. På vägen dit får han ett samtal. Ronden är avblåst, i stället ska han träffa två personer från arbetsgivaren Avarns HR-avdelning. Mötet äger rum på Avarns lokaler på Ringhals område.

– Vi förtroendevalda tar alltid med oss någon annan när vi ska gå in på samtal. Det är alltid bättre om någon annan är med. Som stöd och för att fyra öron är bättre än två, säger Ronny Johnsson som tillsammans med förhandlingsombud Annika Flack följde med in på mötet.

Andreas Ehm anade oråd när han gick in i rummet. Under våren har skyddsarbetet satts på sin spets när de har tacklat coronans osynliga hot.

– Avarn går bara rakt på sak. Kunden, Ringhals, har stängt av mig. Då frågar vi givetvis vad som har hänt? Vad ligger bakom? Jag har inte fått klarhet i det än. Men de försäkrade att det inte hade med min roll som skyddsombud att göra. Ringhals sa att det är för att jag inte delar deras värdegrund. Vilka värderingar menar de då? En värdering de har förmedlat skriftligen är att de uppmuntrar en ifrågasättande attityd.

– Om jag betett mig så illa. Var är mina varningar?

Situationerna

Under våren har Andreas Ehm hamnat i ett par situationer där det har skurit sig med Ringhals bevakningsledare. Som Andreas Ehm minns det har det snarare rört sig om rena utskällningar. Han undrar om det är dessa händelser kan ligga till grund för avstängningen.

Andreas Ehm, skyddsvakt. Foto: John Antonsson

Den första inträffar vid en inpasseringskontroll för personal som ska arbeta inne på kärnkraftverket. Den går till ungefär som en säkerhetskontroll på flygplatsen. Enligt Andreas Ehm säger han till en kollega att skyddsvakterna också borde få använda handsprit, precis som Ringhalspersonalen de ser passera under arbetspasset. Ehm och de andra vakterna är i det här läget hänvisade till handtvätt. Två bevakningsledare hör detta och kommer snart fram till Andras Ehm och meddelar att han inte ska klaga framför verkets personal.

– Jag sa det till min kollega i normal samtalston. Bevakningsledarna stod runt hörnet, jag visste inte ens att de var där.

Andreas Ehm förklarade då att handsprit skulle underlätta jobbet och göra det säkrare. Han får höra: BARA LÄGG NER, LÄGG NER!

Efter det tröttnar Andreas Ehm på att försöka samarbeta med Ringhals om arbetsmiljön.

– Jag skickar ett mejl till Avarn och Ringhals och säger att nu ska all dialog om arbetsmiljön tas med Avarn som är min arbetsgivare.

Det andra tillfället minns han så här: En bevakningsledare lämnar en postering obemannad och Andreas Ehm påtalar det, bevakningsledaren står på sig och Andreas Ehm ger efter. En annan person från Ringhals arbetsledning upptäcker bristen och tillrättavisar bevakningsledaren. Konsekvens: Dagen därpå kallas Andreas Ehm in på samtal med bevakningsledaren som gjort fel.

– Jag blev utskälld och kallad inkompetent. Han ansåg väl att det satte honom i dålig dager och därför borde jag ha stått på mig till att det gjordes på rätt sätt.

Situationen fick Andreas att må väldigt dåligt. Han tog ut kompledigt ett par dagar för att slippa vara på jobbet.

Skyddsvakterna på Ringhals är anställda av Avarn men arbetsleds av bevakningsledare som är anställda direkt av kärnkraftverket. Enligt Transportarbetarens källor har flera konflikter blossat upp vid situationer av oklarhet om det är Avarn eller Ringhals som bär ansvaret för att lösa ett problem. Det har ofta haft med arbetsmiljön att göra. En anonym skyddsvakt som är anställd av Avarn säger:

– Det finns exempel på bevakningsledare, anställda av Ringhals, som upprepade gånger betett sig extremt illa mot Avarns skyddsvakter, som ändå skyddas av Ringhals.

Den anonyma skyddsvakten ger några exempel: Bevakningsledare som vägrar hälsa, som ignorerar personer, höjer rösten och uppträder aggressivt. Hot av typen: ”Jag kan komma åt dig”. Bevakningsledare som lägger skulden på andra, när de själva gjort fel.

Andreas Ehm är själv säker på att det är hans arbete som skyddsombud som ligger bakom avstängningen.

– Jag säger att vi ska göra riskbedömningar direkt med Avarn, kort därpå blir jag avstängd. Nu har vi ingen lokal klubb och inga förtroendemän. Det är ett slag mot den fackliga verksamhetenatt ingen vågar låta sig väljas.

Men är du besvärlig?

– Jag företräder arbetstagarna i frågor om arbetsmiljö och står på mig. Kanske tycker de att det är att vara besvärlig.

Efter månader av väntan hemma fick Andreas Ehm i fredags ett beslut om omplacering till ett tillfälligt uppdrag i Göteborg, en timmes bilresa hemifrån. Där ska han jobba som väktare på en idrottsanläggning som byggs om, fram till semestern. Vad som händer därefter vet han inte. Tiden sedan avstängningen beskriver han så här:

– Jag har mått skit.

Kollegorna

Fler än Andreas Ehm har mått skit. Transportarbetaren har varit i kontrakt med ett flertal av Andreas Ehms kollegor. Samtliga som citerats har valt att vara anonyma, flera av dem är rädda för repressalier från Ringhals.

Några av Andreas Ehms arbetskamrater har engagerat sig i hans fall. En namninsamling har startats och de fick snabbt ett 60-tal underskrifter. En medlem i Transport säger att flera kollegor inte vågar skriva på.

– De vet inte vad som har hänt och skriver därför inte på. Eftersom Ringhals inte vill säga varför de stängt av honom så går det en massa rykten om att han gjort något annat. Rättvisa måste få komma fram. Vi kommer inte ge oss innan det.

En person som varit fackligt engagerad säger:

– Alla tycker att det är förjävligt. Jag trodde inte det skulle kunna hända, det är som på 1930-talet, man vågar inte säga någonting alls.

Andreas Ehm beskrivs som en bra arbetskamrat som varit duktig på jobbet och engagerad i det fackliga arbetet.

– Han var jättebra som huvudskyddsombud. Han hade kompetensen att stå upp för sina medarbetare och ta tag i problemen, han har ju till och med varit inne och vikarierat som regionalt skyddsombud på Transports avdelning i Halmstad. Om någon frågade honom om hjälp så såg han till att få det gjort.

En annan person som varit engagerad i facket säger:

– Jag tycker att Avarn kunde ha gjort mer. Som det är nu så säger kunden hoppa, då svarar Avarn bara med att fråga hur högt.

En rutinerad kollega säger:

– Det har aldrig hänt något liknande förut, all arbetsglädje är borta.

En skyddsvakt ser det som att Ringhals försöker statuera exempel:

– Ingen går säker som skyddsvakt. Nu går vi runt med en känsla av att vi är fullständigt obetydliga och lätta att byta ut. Att vara kompetent och erfaren uppskattas inte, snarare ses det som ett hot. Ringhals vill bara ha ja-sägare.

Skyddsvakten upplever att det närmast råder nolltolerans mot kritik.

– De framtvingar en tystnadskultur. Där skyddsvakter inte längre vågar uttala sina åsikter. Vi har en ohälsosam arbetsmiljö. Skyddsvakter som håller tyst av rädsla för repressalier kan på sikt utgöra en allvarlig säkerhetsrisk.

Ringhals förnekar repressalier 

Facket kräver en förklaring till varför Andreas Ehm stängts av från Ringhals. Kärnkraftverket hävdar att det inte beror på hans fackliga arbete.

Ann-Charlotte Larsson dundrar i telefonen. Hon är ombudsman för Transports Halmstadsavdelning och har engagerat sig i Andreas Ehms fall. Ann-Charlotte Larsson är besviken på Avarn som hon anser borde stått upp bättre för sina anställda och för att Andreas Ehm inte fått ett tillräckligt bra svar.

– Ringhals kan inte säga vad avstängningen beror på. Bara att han har ”uppvisat ett beteende”.

Larsson har fått del av situationer där Avarn eller Ringhals påpekat saker kring Andreas Ehm. Enligt henne har de med hans roll som skyddsombud att göra.

– Att vara lite besvärlig ligger i uppdragets natur. Man kan inte bara ge sig. Ska man bara säga nähä om arbetsgivaren inte vill göra något? Han har skäl till varför han kräver olika saker.

Ann-Charlotte Larsson berättar att hon har haft kontakt med andra fackförbund och fler vittnar om hårda tag mot förtroendevalda från Ringhals.

– Där finns fler som också har blivit hotade. Inte Ringhals anställda utan personer som jobbar på entreprenad.

Har du varit med om att en livskraftig fackklubb läggs ner på samma sätt som på Ringhals?

– Aldrig någonsin, jag har aldrig varit med om sådan rädsla som finns där ute, säger Ann-Charlotte Larsson och fortsätter:

– Det finns fler som blivit inkallade till samtal med Ringhals bevakningsledare och hotats med omplacering. Nästan alla har varit fackligt engagerade.

Ringhals svarar genom presschef Anna Collin. Hon säger att Andreas Ehm inte blivit avstängd på grund av hans engagemang.

– Ringhals kommenterar aldrig enskilda personalärenden av integritetsskäl. Vi vill dock poängtera att ingen blir omplacerad eller får sluta från Ringhals för att man har synpunkter eller uttrycker konstruktiv kritik, tvärtom är det något som vi uppmuntrar.

Andreas Ehm anser sig inte fått en riktig förklaring kring vilka värderingar han inte har agerat efter. Anser ni att han har fått en förklaring?

– Finns det frågetecken mellan medarbetare och arbetsgivare – i detta fallet Avarn som är bevakningsleverantör på Ringhals – hoppas vi att parterna reder ut detta.

Hela styrelsen för Transports fackklubb på Avarn/Ringhals har avgått på grund av rädsla för repressalier och avstängning. Vad kan Ringhals göra för att personal inte ska behöva känna rädsla för att organisera sig fackligt?

– Vi känner inte igen bilden av att medarbetare skulle känna rädsla över att engagera sig fackligt på Ringhals. Det är snarare något vi uppmuntrar, eftersom det bidrar till engagemang och utveckling av arbetsplatsen. Finns det frågetecken ska de naturligtvis rätas ut, vi värnar om ett gott samarbete med personalorganisationerna.

Vad ska Ringhals göra för att återvinna förtroendet bland personalen som ska skydda kärnkraftverket?

– Alla som arbetar här på Ringhals har ett ansvar och ska känna trygghet i sin arbetsmiljö. Ingen blir omplacerad eller får sluta för att man har synpunkter eller uttrycker konstruktiv kritik. Vi har en tydlig värdegrund som ska följas av alla som har Ringhals som sin arbetsplats.

Avarns HR-chef Karl Sandberg säger att den situation som Andreas Ehm hamnat i ligger utom deras ansvar.

– Vi har ett fungerande samarbete med huvudskyddsombudet Andreas Ehm. Jag har själv känt honom i många år och vi har haft en bra samverkan. Det som sker nu är bortom företagets kontroll eller beslut och har ingenting att göra med relationen mellan Avarn och facket.

– Vi sitter just nu i pågående förhandlingar och är inte färdiga. Då vill jag inte äventyra utfallet med en massa åsikter, men det är tråkigt att vi hamnat i det läge vi hamnat i.

Hur ser du på att Avarns anställda som jobbar på Ringhals är rädda för repressalier för att de jobbar fackligt?
– Jag har varit HR-chef i åtta år och vi har aldrig utsatt någon för repressalier. Alla ska ha en rätt till facklig organisering. Vi som företag försöker underlätta och uppmuntra det. Men nu tror jag inte det är oss som företag man syftar på när man säger det, säger Karl Sandberg.

Är det vanligt att kunder ber er omplacera personal från objekt?

– Det förekommer ibland i hela bevakningsbranschen. Det kan vara olika svårt att hantera beroende på objekt, övrig verksamhet och geografi, säger Karl Sandberg, HR-chef på Avarn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anonym:
    5 augusti, 2020

    Vet precis vad andreas går igenom, har själv inte varit skyddsombud, men man är dock sitt närmaste skyddsombud. Och jag har ifrågasatt många instruktioner på objekt. Har skrivit rapporter om det och hamnat i kylan på samma bolag men hört från olika bolag och det verkar vara samma. Värst är att jag upplever inte nån hjälp från transport heller. På utbildningarna pratas mkt om arbetsmiljö patr man ska vara engagerad och rapportera brister, men i verkligheten hamnar man i kylan.

  2. Missnöjd:
    30 juli, 2020

    Det är såhär inom alla bevakningsbolag.. "One strike and you're gone",
    Det är därför alla bolag har stor personalväxling och unga personer anställs och jobbar för minimumlön efter ett dåligt kollektivavtal som får fler timmar än de som är äldre i branschen för de yngre kostar mindre och när de lönegrupp placeras så anställs nya ny-utbildade som får fler timmar är den som är lönegrupp placerad!

    Vi behöver ett starkare kollektivavtal som sätter ner foten på hur bolagen behandlar oss som jobbar med detta som enda inkomst och som trivs i branschen!

  3. Björn Breivik:
    13 juli, 2020

    Skämmes Ringhals, skämmes!

  4. Från en som kämpar.:
    9 juli, 2020

    Jätteintressant och viktig artikel. Så här får det ju absolut inte gå till. Jag hoppas facket begär förhandlingar på dom förändringar som arbetsgivaren beslutat för skyddsombudet. Inte så transparent av arbetsgivaren att själva förbereda sig på ett sådant möte men inte ge samma möjlighet till den anställde.
    Jag hoppas att du Andreas står på dig, och om jag förstår det rätt så är du ju fortfarande skyddsombud och har rätt att vara det. Fortsätt vara skyddsombud. Ta den tid som behövs till uppdraget. Ni behöver hitta strategier och vägar/forum för att prata om likabehandling, er interns kultur (ledarskapskultur, medarbetarkultur) värdegrund osv. Och med ni menar jag ni förtroendevalda i första skedet. Eftersom arbetsgivaren verkar vara en bidragande orsak till en vi och dem kultur.
    Ni har ett stort och viktigt jobb framför er! Fundera över de verktyg och kontakter ni som förtroendevalda har och använd er av dom när det behövs, precis som arbetsgivaren använder sig av sina. Stå på er och samla kraft. Det är nu ni behövs som mest!

  5. Wille Norland:
    8 juli, 2020

    Lägg ut det på facebook så blir det nog fart på Ringhals.

  6. Peter Rudolfsson:
    8 juli, 2020

    En farlig väg att gå på en så säkerhetsklassad arbetsplats. Är det några "småpåvar" från Vattenfalls håll som blivit trampade på tårna...Anders har väl varit för bra i sitt jobb.

  7. John Andersen:
    8 juli, 2020

    Man är tyvärr inte förvånad. Lägg därtil ny centerpartist LAS, så har de os där de vill, som på 30 talet.

Lästips:

Transport vill ha ny myndighet

EU-regler. Trots beslut om lika löner och nya lagpaket som tröskats genom EU jobbar tusentals chaufförer i Sverige med låg lön under usla förhållanden. De flesta omfattas inte av utstationeringsdirektivet och det är oklart vem som ska se till att reglerna i mobilitetspaketet följs.

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.