Dag 2, den 5 december 2018

Resa klimatsmart. Världens klimatexperter och makthavare samlas i Katowice i polska kolbältet. Uppgiften är att hejda utsläppen som ligger bakom de globala temperaturhöjningarna. Häng med Ulf Jarnefjord, Transports observatör på toppmötet, som i dag åker tåg och färja från Malmö/Trelleborg till Swinoujscie i Polen.

Ulf Jarnefjord dag 2
På väg.  Foto: Susanne Hedman

Första etappen av resan är genomförd utan problem och SJ levererade på minuten.

Jag har på morgonen, efter att ha ”couch surfat” hos en bekant i Malmö, klivit ombord på TT-Lines färja Nils Dacke, för att segla över till Swinoujscie i Polen, dit jag anländer i eftermiddag. Färjan är dock en dryg timme försenad. Enligt uppgift havererade en lastbil när den skulle köra av. Jag får lite extra tid på däck – i söder sticker solen fram och värmer mitt ansikte – samtidigt som jag hinner reflektera över framtiden.

 

Mänskligheten förbrukar i dag resurser som om det fanns 1,7 jordklot. Sammanlagt lever och konsumerar vi svenskar som om det fanns 4,2 jordklot, trots att det som alla vet bara finns en planet. Detta kan självklart inte fortsätta längre.

För att illustrera vad en rättvis omställning inom planetens gränser skulle innebära, kan vi ta koldioxidutsläppen per person. Om vi ska klara FN:s mål att begränsa den globala uppvärmningen till max 2 grader, och helst inte överskrida 1,5 grader, har varje människa en koldioxid-budget på mindre än två ton per år att förhålla sig till. Detta kan jämföras med våra svenska konsumtionsbaserade utsläpp som i dag är cirka 11 ton per person och år. I många av de fattigaste länderna i världen ligger utsläppen av koldioxid däremot under 0,5 ton/person/år.

För de flesta utvecklade länder kommer det med andra ord att bli en enorm utmaning att sänka sina utsläpp av växthusgaser till en nivå där jordens biosfär inte hotas. Samtidigt fortsätter världens befolkning att öka. Nya beräkningar från FN visar att jordens befolkning redan år 2100 kan ha ökat från dagens dryga 7 miljarder till mellan 11 och 13 miljarder. Det betyder att det möjliga utsläppsutrymmet skulle behöva minska till maximalt 1 ton koldioxid per person och år.

Bara en flygresa tur och retur till Thailand ger upphov till 2,5 ton koldioxidutsläpp per passagerare. Även om flyget bara står för runt 5 procent av de globala utsläppen av växthusgaser, inklusive den så kallade höghöjdseffekten, ökar flygandet dramatiskt varje år. Påverkan från svenskarnas flygresande är i dag lika stort som från all biltrafik i Sverige.

Vi behöver inte sluta resa, men prova gärna att ta tåget nästa gång du ska på semester i Europa. Låt tågresan bli en del av upplevelsen, då gör du både dig själv, dina barn, barnbarn och klimatet en tjänst. Om du vill veta mer om klimatvänligt resande med tåg kan jag rekommendera Facebook-gruppen Tågsemester. Den vann konsumentpriset Blåslampan förra veckan, för att ha skapat en plattform ”där konsumenter hjälper varandra för att reda ut såväl stora som små frågor vad gäller tågresande när och fjärran”.

 

Om vi ska lyckas med dessa enorma utmaningar måste vi få med oss människor, inte minst arbetarna i fossilindustrin, på resan till ett hållbart samhälle. Annars riskerar de att bli motståndare, i stället för medskapare i den nödvändiga omställningsprocessen.

Därför kan vi inte bara prata om den ekologiska hållbarheten, utan också måste fokusera på den sociala och ekonomiska hållbarheten. Utan förutsättningar för en trygg och rättvis omställning för de arbetare som drabbas kommer vi inte att lyckas. Det positiva är att det gjorts stora omställningar tidigare, både i Sverige och globalt.

Jag tänker på den strukturomvandling Sverige genomfört både inom varvs-och tekoindustrin. Men också på att den amerikanska Marshallplanen, på kort tid efter andra världskriget, lyckades återuppbygga ett raserat Europa. Med en fullvärdig a-kassa som skapar ekonomisk trygghet, och genom omskolningsåtgärder till framväxande gröna jobb, kan vi få med oss människor på dagens resa. Dessutom kan det med en ny Marshallplan för omställning, skapas mängder av nya hållbara gröna jobb. I rapporten ”Growing Green and Decent Jobs” från The Millennium institute, beställd av världsfacket ITUC, visas att en investering i den gröna hållbara ekonomin på två procent av BNP i tolv undersökta länder, skulle skapa 48 miljoner nya jobb över en femårs period.

Detta är anledningen till att ett av de viktigaste fackliga kraven under FN:s klimatmöte är att omställningen måste ske på ett rättvist och schyst sätt för de arbetare och familjer som drabbas. Facken måste också säkerställa att ingen lämnas kvar ensam eller glömd.

 

Under COP21-mötet i Paris 2015 lyckades vi, genom hårda fackliga påtryckningar, få in i klimatavtalets förord att omställningen till ett fossilfritt samhälle måste ske på ett rättvist och schyst sätt för de arbetare som drabbas.

I år är vårt fackliga krav att det införs regler i ländernas Nationally determined contributions (NDC) om hur en rättvis och schyst omställning för arbetarna ska utformas i praktiken.

Goda exempel finns redan i flera länder, bland annat Spanien, Kanada, Nya Zeeland och Skottland. Där har länderna i samverkan med facken skapat speciella kommittéer, som även fått ekonomiska resurser för att skapa en trygg omställning. Denna typ av omställningskommittéer, med trepartsdialog, borde också kunna införas i Sverige redan under nästa år.

Det är av yttersta vikt att utvecklade länder som Sverige går före. Att vi blir goda förebilder och visar att det är möjligt att skapa ett fossilfritt samhälle, där den ekologiska, sociala och ekonomiska hållbarheten går hand i hand. Genom att vara ett föredöme kan vi få med oss andra länder på den nödvändiga omställningen, på ett sätt som överträffar vårt lands ekonomiska storlek och makt.

 

I nästa rapport kommer jag att berätta mer om övriga fackliga krav som vi driver under klimatförhandlingarna.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    5 december, 2018

    Med risk att bli tjatig, en taxibil drar lika mycket energi som tre normalvillor på ett år. Det går åt fruktansvärt mycket energi i transportsektorn således. Det spelar ingen roll om CO2 är fossil om den totala usläppsnivån blir lägre än för andra alternativ. Hittills har ingen kunnat presenterat ett bättre alternativ än bensin och diesel. Det är den krassa verkligheten. Ingen av alternativen biogas, etanol och el håller måttet för en storskalig användning av bränslen, för det transportbehov som samhället har idag. Det vet alla makthavare om, istället pratar man om mål som man vet att man inte kan uppfylla. Elhybrider för bilar kan göra en viss miljönytta iom att man inte är så beroende av extern snabbladdning. Kan man utveckla Wankelmotorn och därigenom minska fordonsvikten vore mycket vunnet. Man måste ta hänsyn till bränslenas energivärden. Att tillverka bränslen som har mycket lägre totala energivärden än bensin och diesel är helt meningslöst ur miljösynpunkt. Trots allt måste arbeten inom energisektorn vara lönsamma ur energi- och ekonomisk synvinkel. Uppvärmning av hus tex skulle uteslutande ske med el som är det effektivaste sättet att värma ett hus på. Då måste vi dock ha kärnkraft och en helt annan energipolitik samt en helt annan energiprispolitik. Tror ni att våra politiker skulle orka med den omställningen som bara är en liten bit av hela det komplexa energiområdet området. Vi måste minska på själva utsläppen, det gör vi inte om vi eldar med flis eller sopor.

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön. Foto: Tadeusz Rawa

Ukrainare stoppas av polska åkerier

Åkeri. Sedan den 6 november har polska åkare blockerat de tre viktigaste polsk-ukrainska gränsövergångarna. Polska åkare är rasande för att ukrainska åkerier får fritt tillträde till EU och erbjuder lägre fraktpriser.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.