Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.
Close
Sveriges transporter kommer i hög grad att påverkas i den gröna omställningen mot fossilfritt.
Close

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Fackförbundet Vision organiserar drygt 200 000 medlemmar som arbetar inom bland annat kommuner och regioner. Den nya fackliga rollen som klimatombud infördes förra året. Bakgrunden är att medlemmarnas villkor på olika sätt påverkas eller kommer att påverkas av klimatomställningen.

Klimatombuden ska sprida kunskap om miljöfrågor och komma med förslag på åtgärder för att minska en verksamhets skadliga inverkan på miljön. På liknande sätt som skyddsombud jobbar med arbetsmiljön. Som i annan facklig verksamhet gäller det att tillsammans med kollegorna mejsla fram vad som behöver göras. Och sedan försöka förmå arbetsgivaren att genomföra förbättringarna.

Klimatombuden på Vision erbjuds utbildning och nätverk för att kunna driva frågorna, förklarar Vision på sin webb. Där finns också frågor, svar och tips för medlemmar som vill ta steget och engagera sig som ombud för miljön. Tanken är att klimatombuden ska ordna olika aktiviteter kring hållbarhet, stötta och få stöd av klubbstyrelsen, om det finns en på arbetsplatsen, och vara med som rådgivare vid förhandlingar med arbetsgivaren.

Inte fackligt engagerad innan

Mikael Bergqvist är detaljplanesamordnare på Trafikkontoret i Göteborg och lokalt klimatombud för Vision. Han hade inte varit fackligt engagerad tidigare och bytte fackförbund efter att han upptäckt representanter från Vision på en klimatmanifestation, Fridays for future 2019.

– Oj, det här är ett fack som engagerar sig i klimatfrågor, tänkte jag och tog kontakt med förbundet.

Sedan dröjde det ett tag för Vision att arbeta fram formerna för klimatombuden, som lanserades 2022. I dag finns 120 klimatombud efter att förbundet satsat på att ringa runt och anordna informationsmöten, uppger Mikael Bergqvist.

– Vi är många som aldrig varit engagerade i facket innan, men som har olika kopplingar till hållbarhet. Klimatombudens frågor har också starka kopplingar till arbetsmiljöfrågor, säger han.

Nu mobiliserar Vision för hållbara transporter. Förhandlingar pågår med arbetsgivare på olika håll och klimatombuden agerar bollplank, förklarar han.

– Medlemmarna har efterfrågat att om vi ska resa hållbart så ska våra arbetsgivare hjälpa oss. Inriktningen är att fler ska välja tåg än flyg. Men eftersom det tar längre tid att åka tåg så borde vi få kompensation för den längre restiden. Den tiden ska inte behöva styra hur vi förlägger vår semester.

Elcyklar på arbetsplatsen

Mikael Bergqvist berättar om klimatombud i Rättvik som lyckats få arbetsgivaren att satsa på elcyklar vid arbetsplatsen, under tre år.

– Fler och fler blir intresserade och undrar vilka frågor de kan driva. Det viktiga är ta fram de frågor som medlemmarna vill jobba med. Vad ser de på sina arbetsplatser som behöver åtgärdas?

Klimatombuden har dragit i gång digitala möten, klimatfika, dit de bjuder in forskare och diskuterar olika ämnen.

– Så att vi lär oss intresseförhandla om olika klimatfrågor, säger Mikael Bergqvist.

Kan klimatombud vara något för Transport att satsa på? Ett förbund där chaufförer och flygplatsarbetare ibland kan känna sig utpekade som ”miljöbovar”?

– Jag har inte jättekoll på Transports frågor, men jag kan föreställa mig att man vill ha tryggheten kvar i sitt yrke. Medlemmarna behöver diskutera vad en hållbar omställning kan innebära. Får de vara med i processen kan de säkert komma med jättebra lösningar.

– Vi är ju i en miljökris som kommer att påverka alla arbeten, inte minst transportyrkena, säger Mikael Bergqvist.

Gröna skyddsombud

Ulf Jarnefjord har en bakgrund i Transport och jobbar med klimatfrågor för Europafacket, Etuc.
Ulf Jarnefjord jobbar med miljöfrågor för Europafacket i Bryssel. Foto: Jan Lindkvist

Ulf Jarnefjord var tidigare regionalt skyddsombud i Göteborg, men också djupt engagerad i miljöfrågor inom LO och Internationella Transportarbetarefederationen (ITF).

Han håller med om att arbetarna måste få möjlighet att påverka omställningen.

– Blir de inte medskapare så riskerar vi att de blir fördröjare eller i värsta fall motståndare till den helt nödvändiga omställningen på arbetsplatserna.

Gröna skyddsombud är Ulf Jarnefjords benämning, eftersom han menar att rollen ska inrymma både klimat-, miljö-, rättvisetänk och sociala frågor. Inspiration hämtade han i England, där gröna skyddsombud funnits i över 20 år. På hans initiativ var ombuden på väg att införas i Transport för ett tiotal år sedan, berättar han.

Då hade ITF tagit fram en rapport om hur en mer hållbar transportsektor kan skapas, bland annat genom att undvika onödiga transporter. Transportarbetareförbundet gav också ut en bok, Transport och klimathotet.

– Tanken var att den skulle användas i studiecirklar med medlemmarna, säger Ulf Jarnefjord.

Men initiativet föll på grund av bristande intresse.

Hur kan Transport få fler medlemmar att engagera sig i miljöfrågorna?

– Det är svårt, men 2014 utbildade vi alla regionala skyddsombud om klimatfrågor. Tyvärr upplevde många att de redan har så många arbetsmiljöfrågor att jobba med att de inte hinner med miljön. Men nu ligger även tjänstemannafacken ST och Unionen i startgroparna för att införa klimatombud.

Inga jobb på död planet

Ulf Jarnefjord arbetar deltid på Europafacket i Bryssel. Han uppfattar tongångarna som positiva inom LO och berättar att IF Metall och Byggnads har utbildningar om klimatfrågor. Själv håller han kurser på LO-distriktet i Västsverige.

– Deltagarna blir eld och lågor, säger: Vi vill också bli gröna skyddsombud. Hur gör vi? Prata med era fackliga avdelningar, skriv motioner, råder jag dem. Framför allt yngre vill vara med och påverka. Men de äldre tänker också på sina barn och barnbarn. Om facket fångar upp dem kan de ta med sig de gröna frågorna och jobba med dem inom fackförbunden.

– Trots FN-förhandlingar i 30 år har utsläppen bara ökat. Men vi har inte 100 år kvar för att lösa detta utan bara några få. På en död planet finns inga jobb, säger Ulf Jarnefjord.

Utökad uppgift för skyddsombud

Lars Mikaelsson är förbundssekreterare i Transport. Han tycker att gröna skyddsombud ”på sikt” kan bli en utökad arbetsuppgift för skyddsombud.

– Det går snabbare att använda sig av en struktur som redan finns än att bygga upp en ny. Skyddsombuden jobbar ju redan i dag med gifter på jobbet och till exempel kemikalieutsläpp i tvätthallar på bensinstationer.

– Jag tror absolut att våra medlemmar vill bidra till en bättre värld. Men det gäller att inte gå för hårt fram. Klimatomställningen måste ske på ett socialt hållbart sätt annars kommer den att misslyckas. Vi hör lite för lite om det i den svenska debatten.

Vad menar du med socialt hållbar?

– Vi kan exempelvis ställa om så att alla bilar går på vätgas, men om folk inte har råd så blir det upplopp. För att omställningen ska lyckas behövs en kombination av åtgärder när det gäller skatter, bidrag och billigare teknik, säger Lars Mikaelsson, tidigare timmerbilsförare.

Själv använder han elcykel och tillbringar mycket av sin tid för arbetsresor på tåg.

Är gröna skyddsombud ett ”självmordsuppdrag” inom ett transportfack?

– Nej, men det är väldigt viktigt att arbetet sker på ett sätt så att vi får acceptans bland medlemmarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Ung kvinna som lyfter tungt paket på ett lager.

Unga arbetare lever farligt

Arbetsskador. Unga mellan 20 och 24 år skadar sig oftare på jobbet, utsätts för mer sexuella trakasserier och får ofta utföra de mest ansträngande arbetsuppgifterna. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.