Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön.
Close
Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön.
Close

Ukrainare stoppas av polska åkerier

Åkeri. Sedan den 6 november har polska åkare blockerat de tre viktigaste polsk-ukrainska gränsövergångarna. Polska åkare är rasande för att ukrainska åkerier får fritt tillträde till EU och erbjuder lägre fraktpriser.

Oleksander Mudryk är inne på sin tredje vecka i lastbilskön.
Oleksander Mudryk är inne på sin tredje vecka i lastbilskön. Foto: Tadeusz Rawa

Kön till gränsövergången i polska Dorohusk sträcker sig flera mil. De allra flesta lastbilarna är ukrainskregistrerade och många chaufförer är inne på tredje veckan av väntan. De protesterande polska åkarna släpper bara igenom militära leveranser, tankbilar med bränsle och humanitär hjälp. Av övriga lastbilar släpper de enbart igenom en eller två per timme.

En av de väntande chaufförerna heter Oleksander Mudryk, 45 år. Han och hans fru har ett litet åkeri i ukrainska staden Volodymyr, bara någon mil från den polska gränsen.

– En gång per dag kommer en humanitär organisation och ger alla en varm måltid. Det finns provisoriska toaletter uppställda vid vägen. Att tvätta sig? Det blir med våtservetter, berättar han.

Kön av lastbilar på väg till Ukraina är flera mil lång. Foto: Tadeusz Rawa
Kön av lastbilar på väg till Ukraina är flera mil lång.

Han säger att blockaden påverkar Ukrainas ekonomi negativt och därmed landets krigsansträngning.– Ok, vi har lägre löner och lägre skatter än i Polen och lite billigare diesel. Så vi kan erbjuda lägre fraktpriser. Det är ju en vanlig konkurrenssituation, eller hur? Och vi kör bara mellan Ukraina och EU-länderna, inget annat, påpekar Oleksander Mudryk.

Via gränsövergången i Dorohusk går en stor del av godstrafiken mellan Polen och Ukraina. Foto: Tadeusz Rawa
Via gränsövergången i Dorohusk går en stor del av godstrafiken mellan Polen och Ukraina. Foto: Tadeusz Rawa

I Dorohusk, vid uppfartsvägen till gränsövergången, står tre lastbilar och ett tiotal män, alla åkare. En av dem heter Paweł Okliński. Han äger ett åkeri med 25 lastbilar i östra Polen. Kriget i Ukraina förändrade hans verksamhet drastiskt.

– Först föll Ryssland och Belarus bort på grund av sanktioner. Sedan togs tillståndsystemet bort mellan Ukraina och EU, som ju tidigare hade givit oss en viss likvärdighet i transporterna mellan Polen och Ukraina, säger Paweł Okliński.

Dessa volontärer från den humanitära organisationen Heart to Heart i Rzeszów, i sydöstra Polen, ser till att alla väntande lastbilschaufförer få en varm måltid varje dag. Foto: Tadeusz Rawa
Dessa volontärer från den humanitära organisationen Heart to Heart i Rzeszów, i sydöstra Polen, ser till att alla väntande lastbilschaufförer få en varm måltid varje dag. Foto: Tadeusz Rawa

– Nu är vi helt utkonkurrerade från den ukrainska marknaden. Nyss fick jag ett telefonsamtal från en speditionsfirma i västra Sverige och de sa att sorry, men vi har en ukrainsk åkare som kan köra billigare, tillägger han.

Han menar också att de ukrainska åkarna tar körningar mellan EU-länder och kör cabotage inom dessa länder, vilket inte är tillåtet. Sådan trafik är svårtkontrollerad och ord står mot ord här.

– Vi vill framför allt ha tillbaka tillståndskvoter, säger Paweł Okliński.

Paweł Okliński tycker att de polska åkarna inte kan konkurrera med ukrainska på lika villkor. Foto: Tadeusz Rawa
Paweł Okliński tycker att de polska åkarna inte kan konkurrera med ukrainska på lika villkor. Foto: Tadeusz Rawa

En direktör i en speditionsfirma i norra Polen, som vill vara anonym, är kritisk mot blockaden.

– Polska åkerier har i decennier kört mellan Polen och EU-länder och mellan EU-länder. Nu får de smaka på liknande lågpriskonkurrens från de ukrainska åkarna. Det är mycket dubbelmoral med denna blockad, säger han.

Han menar också att den polska åkeribranschen, med uppåt 300 000 lastbilar i internationell trafik, har överinvesterat under tider med god konjunktur och har svårt att hantera kristider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    12 december, 2023

    Nu visar de polska åkerierna sin rätta sida när de själva blir utkonkurrerade av åkerier med lägre kostnader än vad de själva har.När de polska åkerierna konkurrerade ut t.ex svenska åkerier i Sverige då hörde vi inget från de polska åkerierna om att det var orättvist när de konkurrerade ut mig och andra svenska åkare.Cabotage behöver förbjudas för att minska orättvis konkurrens och ett lands åkare borde enbart vara de som kör inrikes transporter i sitt eget land.Gränsöverskridande trafik borde enbart få ske mellan åkeriets hemland och mottagarland för att sedan återvända till sitt hemland med last eller tom från det landet godset har levererats.

Lästips:

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Fler dog i trafiken 2023

Trafik. 2023 blev ett mörkt trafikår i Sverige. Sammanlagt 232 personer omkom i trafiken, en ökning med fem personer jämfört med 2022, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik. Den visar också att antalet döda ökat under den senaste treårsperioden.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.