Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

– Ska Cabonline börja konkurrera med sina egna åkare nu, undrar flera transportörer som Transportarbetaren pratat med.

– Åkarna behöver inte vara oroliga. Att vi söker tillstånd betyder inte att vi sätter bilar i trafik. Det är en nödåtgärd, för att säkerställa att vi klarar färdtjänstavtalet i Stockholm, säger Magnus Klintbäck, vd i Sverigetaxi som ingår i Cabonline.

I Sverige är det vanligt att taxitrafiken styrs av stora taxiföretag, beställningscentraler, som inte har några egna bilar eller förare. De finns i stället hos kontrakterade åkare. I stora bolag kan det handla om hundratals åkerier med ett eller flera fordon.

Så fungerar exempelvis Taxi Stockholm och landets största taxikoncern, Cabonline Group.

Pandemin har slagit extremt hårt mot taxinäringen och därför har Cabonlines ansökan om att få sätta 600 egna bilar i trafik väckt förvåning i branschen. Tillståndet, som Transportstyrelsen utfärdade i mitten av april, gäller för två av dotterbolagen som ingår i koncernen. 300 bilar avser Sverigetaxi i Stockholm AB och 300 får rulla för Taxi Kurir i Stockholm AB.

Kritiska röster frågar sig hur seriöst det är att sätta egna bilar i trafik, samtidigt som åkarna går på knäna. En annan undrar om baktanken är att köpa upp taxibilar billigt, nu när det är generalkris i hela branschen.

En fråga som ställs är om Cabonline nu desperat försöker gardera sig – för att klara det stora färdtjänstavtalet som koncernen har i Stockholms län fram till år 2022.

Magnus Klintbäck säger:

– Det är vanligt att kommunala upphandlare kräver att anbudsgivarna har egna bilar. Vi har haft några tillstånd sedan tidigare. Att vi nu utökar med 600 har helt med corona att göra.

– Det är mängder av taxiåkerier som går i konkurs nu. Det kan bli så illa att vi inte klarar färdtjänstuppdraget i höst. Då måste vi ha en säkerhetsplanka. Fast vi ska egentligen inte bedriva trafik själva, den ska ligga hos åkarna.

Klintbäck anser att åkarna bör sätta värde på de samhällsbetalda körningarna och koncernens åtgärder för att säkerställa kontraktet med kommunerna och regionen i Stockholm:

– Färdtjänsten har gjort att Cabonline trots allt har ett hyfsat läge. De körningarna fortsätter till 60-70 procent. Vi får inte tappa avtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Azad:
    30 maj, 2020

    Efter skandalen ( färdtjänst avtalet ) där åkerierna gick back så fortsatt COL ( cabonline ) att utöka sin andel från färdtjänsten På 40% och sänkte åkarnas del . Samma sak gjorde de med Skol körningar . Kommunerna betalade antal kronor per barn medan förarna fick köra med hälften av summan med 3-4 barn från olika adress . COL nöjde sig inte med detta utan de började med kvittningar från avräkningen och hittade på ränta och avgifter och felaktiga avdrag som aldrig rättades till.
    Åkerier gick minus, förarnas lön sänktes men COL vd och chef höjde sina löner istället .

    Med pandemin åkerierna började gå på knä mer än någonsin där COL försökte trösta de med hjälp från färdtjänsten . När färdtjänsten betalade flera miljoner till åkerier för bussar och rullstolsbilar så betalades endast 40% av de pengarna till åkerier och resten stoppades i fickan . Deras förklaring : det är färdtjänsten som bestämmer vilka åkerier som får och vilka inte får .
    Det var inte hela sanningen eftersom färdtjänsten hade inte tillgång till åkeriernas inkörda 2019.
    COL rensade bort de åkerier som ville stämma COL eller deltog i demonstrationer , sen nästa påhittade ursäkten var att bilar som inte rullar får inget återbetalning från färdtjänsten .
    Om man undrar vad är syftet att kräva åkerier på pengar inom 24 timmar och hota de till inkasso ? Jo enda sättet att tjäna miljardbelopp att :
    1. Åkarna som går i konkurs förlorar trafiktillståndet automatiskt då kan de jobba som förare till COL under hösten när skolor börjar .
    2. Att behålla endast tre fyra åkerier och slippa allt annat problem .
    3. Ansöka om stöd från af för att anställda som har redan arbetat i många år och är arbetslösa nu .
    4. Att betala fast lön eller timlön och stoppa resten i fickan och dela mellan vd och andra chef inom koncernen .

    Jag anser att efter allt skandal så finns ingen vettig åkare som vill vara kvar och arbeta för de när de har 600 egna bilar .

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

Transportarbetarens logga

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Nya protester i krisdrabbade taxibranschen

Taxi. På onsdagen körde hundratals taxibilar i konvoj runt riksdagshuset i Stockholm. Protesten riktas mot statens hjälpinsatser, som anses otillräckliga under coronakrisen. Många taxiåkare är också kritiska mot uteblivet stöd från den egna koncernen, Cabonline Group. Se vår film.

UPS-gods fraktas med paketbilar och tunga lastbilar. Plus flyg.

Dom: UPS måste betala 1,2 miljoner i vite

Arbetsmiljö. Förvaltningsrätten slår fast Arbetsmiljöverkets beslut att UPS ska betala 1,2 miljoner i vite på grund av bristfällig arbetsmiljö på terminalen på Sturup.

Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Transports a-kassa stängd på grund av attack

A-kassan. Transports a-kassa och samtliga övriga arbetslöshetskassor i landet har tvingats stänga på grund av en misstänkt cyberattack i slutet av förra veckan. Det betyder att det inte blir någon utbetalning på torsdag.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. Fredagen den 25 november samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.