Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

I Stockholm delar Cabonlines beställningscentraler och Taxi Stockholm på uppdraget att hämta och lämna coronatester hos personer som misstänker att de är smittade.

Redan förra veckan kunde Dagens Arena berätta om chaufförer som tog emot tester helt oskyddade.

Olivera Pobra är regionalt skyddsombud för Transport i Stockholm. De chaufförer som jobbar för Taxi Stockholms åkerier går alltid via bolaget Sirius när de ska köra tester. Sirius har använt den riskbedömning som gjorts på arbetsplatsen för transport av coronapatienter där både lokalt och regionalt skyddsombud varit delaktiga, berättar hon. Däremot finns varken skyddsombud eller kollektivavtal på något av Cabonlines åkerier.

De chaufförer som kör coronatesterna för Taxi Stockholm måste gå en utbildning framtagen av regionens ambulansbolag, och säkerhetsrutinerna innehåller flera steg för att minimera smittrisken. Ingen direktkontakt med kunden är tillåten och handskar och sprit ska användas enligt särskilda anvisningar.

– Taxi Stockholm har till och med sagt att om det kommer fram att någon inte följer säkerhetsrutinerna så får de inte köra på uppdraget mer, säger Olivera Pobra.

Folkhälsomyndigheten har undersökt vilka yrkesgrupper som löper störst risk att drabbas av covid-19. Högst upp ligger taxiförare som har 4,8 gånger högre relativ risk att drabbas, jämfört med snittet av alla som konstaterats sjuka. Taxichaufförerna är tätt följda av pizzabagare och förare av buss och spårvagn. Olivera Pobra är inte förvånad.

– Jag önskar att jag fått en nyhet som jag blivit förvånad av. Nu visar det sig att det vi sagt stämt hela tiden.

–  Sen är det olyckligt att vi ha hamnat i en situation där vi och arbetsgivarna inte kan vara på samma sida. På Taxi Stockholm har ekonomin fåt styra allt för ofta. De låter bara åkarna ha vissa sorters plexiglas som ser ut på rätt sätt. I stället för att tillåta fler billigare varianter som i alla fall jag hade gått med på ur säkerhetssynpunkt. Det här handlar inte om att det är för varmt eller för kallt på en arbetsplats utan om något som dödar, då kan man släppa prestigen.

Folkhälsomyndighetens undersökning utgår från data som samlats in mellan 13 mars och 27 maj. Här kan du läsa Folkhälsomyndighetens undersökning.

Kör du taxi och hanterar coronatester. Känner du dig säker? Mejla reportern på john.antonsson@transportarbetaren.se och berätta om din arbetssituation!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ensla Ken:
    29 juni, 2020

    Tycker det är skamligt att taxibolagen inte varit transparanta med informationen, de vet om att förare drabbats, samt genomfört preventiva åtgärder snabbare. Skäms!
    Att de sedan trummar sig på bröstet att de lyckats få till avtal att köra Covid-19 tester, med större risk för förare, är beklämmande.
    Låt endast förare som har antikroppar (haft Covid-19) köra dessa tester, många förare befinner sig därtill i riskgruppen och statistiken omfattar inte förare över 65år, så antalet är många fler.

  2. "Bosse":
    26 juni, 2020

    Tusen tack. Nu fick vi det många inom taxinäringen misstänkt länge - en bekräftelse på att förarna är utsatta i dessa covid-19-tider.

Lästips:

Gabriel Abalo. Foto: Privat

Gabriel Abalo

…taxichaufför, som med hjälp av Transport fått nära 40 000 från den tidigare arbetsgivaren.

Insänt logga

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

Olivera Pobra. Foto: Lilly Hallberg

Det ska inte vara valfritt att följa värdegrunden på arbetsplatsen

Arbetsmiljö. Olivera Pobra är regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen. Hon kan tänka sig att arbeta med ett verktyg som Respekttrappan. Och tycker att det är självklart att alla ska delta i sådana aktiviteter om de erbjuds på jobbet.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.