Close
Sabine Eriksson och Daniel Piersic från avdelning 5 grillar hamburgare på Instabees terminal i Bromma.
Close

Avtal på paketjätte firades

Arbetsvillkor. Instabee har tecknat kollektivavtal för nära 700 anställda arbetare. Det firade Transport genom att bjuda terminalarbetare och chaufförer på hamburgare och facklig information.

Resan hade varit lång. Men nu är det helt klart att Instabee, som är en sammanslagning av Budbee och Instabox, tecknat kollektivavtal med Transport. Avtalet gäller från den 1 oktober och det firade Transport genom att besöka flera av företagets terminaler och bjuda anställda på hamburgare eller fika. På terminalen i Bromma passerar runt en kvarts miljon paket i veckan innan de sätts ut i paketskåp. Då ombudsmännen från avdelning 5 Stockholm tänt grillen är det ungefär 70 personer som jobbar inne på terminalen.

– Vi är här för att hylla att företaget tecknat ett kollektivavtal och för att träffa de anställda, säger Sabine Eriksson som är ombudsman för Transport i Stockholm.

En chaufför som kommer förbi ombudsmännen och ställer frågor får veta att han kommer att få tusenlappar mer i lön nästa månad, eftersom han har flera års erfarenhet och får glädje av transportavtalets lönetrappa. För andra blir skillnaderna mindre.

Med kollektivavtal på plats råder det nu ingen tvekan om vilket fackförbund anställda ska vara med i och vem det är som ska utse skyddsombud på arbetsplatsen.

Frågorna till facket är många och flera av undringarna rör arbetsmiljön.

– Där finns det fortfarande saker att jobba på, säger Sabine Eriksson.

Instabox och Budbee var först hårda konkurrenter med olika företagskultur. Sedan skrällde bolagen och meddelade en sammanslagning hösten 2022. Efter det har rutiner och teknik synkats ihop i ett helt nytt företag.

Och utöver det har verksamheten anpassats för att bolaget skulle kunna teckna ett kollektivavtal. Det var en lång och ansträngande resa, berättar Lina Andersson, HR-chef på Instabee.

– Det är det absolut jobbigaste jag har gjort i hela mitt liv, säger hon.

Transports Jimmy Ovesson har suttit med i samtalen om kollektivavtal i ungefär ett år.

– Vi har försökt vara behjälpliga och föra en dialog hela tiden. Det här är ett bolag med 700 anställda transportarbetare och tittar man framåt i tiden tror jag på det här sättet att jobba för kollektivavtal. Genom att föra samtal, svara och hela tiden hålla dialogen öppen har vi fått till ett avtal för väldigt många personer, säger Jimmy Ovesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke Pettersson:
    4 oktober, 2023

    När ska Transport ta djurskydd, mänsklighet och klimat på allvar.
    Aldrig?

Lästips:

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.