Gate gourmet Arlanda
Close
Gate gourmet ska säga upp alla anställda på Transports avtal.
Close
Kaos på Gate gourmet

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. (UPPDATERAD) Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Uppgifterna kommer från fackligt engagerade på cateringbolaget Gate gourmet, med verksamhet vid Arlanda, Landvetter (Göteborg) och Sturup (Malmö). En rad lokala förhandlingar mellan arbetsgivaren och Transport har endast utmynnat i oenighet.

Gate gourmet förklarar de drastiska nedskärningarna med  dalande verksamhet, på grund av corona som fått flygandet att störtdyka. Ledningen säger att man vill värna företagets fortlevnad på lång sikt.

Omorganisationen som företaget nu driver igenom, trots fackets motstånd, innebär att alla anställda på Transports avtal ska sägas upp. Vissa av dem erbjuds nya deltidstjänster – på Hotell- och restaurangfackets avtal. Andra inget alls. Endast fyra eller fem personer kommer att erbjudas heltid, enligt facket. För bland annat lastare och cateringchaufförer innebär avtalsbytet mellan 3 000 och 9 000 kronor i lönetapp, lägre ob-tillägg och försämrade villkor (se artikel nedan).

Tanken är att de som blir kvar ska ha nya så kallade kombinationstjänster (eller multitjänster) och växla mellan att köra ut mat till flygplan, diska, breda mackor med mera.

Enligt uppgifter från fackligt håll har tre fackligt engagerade personer i Transports klubbstyrelse vid Arlanda hittills sagts upp. Ingen av dem har erbjudits någon deltidstjänst.

På fredagseftermiddagen (den 11 september) hade sammanlagt ett 50-tal Transportmedlemmar fått gå. Uppsägningarna fortsätter och beräknas vara klara i nästa vecka.  Samtidigt jobbar Transports flygavdelning för högtryck med att ogiltigförklara uppsägningarna, en efter en.  Det måste ske fort, innan preskriptionstiden går ut.

En röst säger:

– Ledningen ringer upp anställda och säger till dem att komma till kontoret. De sägs upp, från den dagens datum när de träffar chefen, och erbjuds deltid eller får bara gå hem. Företaget tutar och kör, säger att alla förhandlingar är avslutade och klara.

Det överensstämmer med Gate gourmets besked från kommunikationsavdelningen i Schweiz.

– Det här är inte kul alls. Vi anser att bolaget bryter mot las, rakt av. De säger att det inte behövs någon las-lista eftersom de går över till Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal, berättar en av de fackliga som Transportarbetaren talat med.

Lagen om anställningsskydd kom till för att företag inte skulle kunna handplocka vilka de vill säga upp och vilka de vill ha kvar. På Gate gourmet har en anställd med 42 års tjänstgöring i 60-årsåldern sagts upp, med hänvisning till arbetsbrist. Kvinnan ska inte ha erbjudits en annan tjänst på deltid utan bara fått gå hem, med sex månaders betald uppsägningstid.

– En person från en helt annan avdelning som arbetar på HRF:s avtal blev i stället erbjuden samma tjänst. Allt görs löpande, huller om buller, oavsett hur länge personalen jobbat hos Gate gourmet. Kan de verkligen bete sig så här och bara strunta i lagen om anställningsskydd, undrar fackets representanter.

För att bringa ordning i den oreda, som facket uppfattar, har Transport utlovats en lista på redan uppsagda. Någon sammanställning över personer som fått sina tjänster hyvlade till deltid erbjuder ledningen däremot inte.

– Det är självklart upp till var och en som blir erbjuden 80 procents tjänst att tacka ja eller nej. Den som kallats in får två dagars betänketid att svara, säger en av de fackligt aktiva.

Vissa av de anställda visar inte så mycket känslor, andra gråter och blir förbannade. Ilskan pyr över att någon, som jobbat kortare tid, har erbjudits en heltidstjänst medan en kollega med betydligt längre tjänstgöringstid bara får deltid, berättar transportare på företaget.

– Vi häpnar över hur bolaget beter sig. Det här är inte snyggt!

Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren förklarar att Transport kallar Gate gourmet till nya förhandlingar varje dag. En förhandling för varje person som sägs upp.

– Vi måste ta reda på vad som hänt och vad som är fel, om något har gjorts fel. Det vet vi inte förrän vi har förhandlat lokalt och centralt.

– Jag kan förstå att de som jobbar på Gate gourmet är i upprorsstämning. De har ju hamnat i en jättejobbig situation. Jag förstår att de är både ledsna och upprörda.

Hela omorganisationen verkar väldigt rörig. Har du upplevt någon liknande situation tidigare?

– Nej, jag har aldrig varit med om att ett företag byter kollektivavtal på det här sättet. Och ingen vet ju faktiskt heller om företaget har gjort rätt eller fel. Det är det vi måste förhandla om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dady Svensson:
    18 september, 2020

    Tyvärr vi är på väg till slavar tiden

  2. Jocke:
    10 september, 2020

    Har det förhandlas m. HRF om avtal , om inte gäller väl transports? Vad säger HRF? Avtalet m. transport uppsagt? Transportare sen 99.

  3. Kenneth:
    9 september, 2020

    Fullständigt för djävligt

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.