Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Det är i två separata ärenden mot Wolt och Bolt där Arbetsmiljöverket kräver åtgärder för moped- och bilburna matbuds arbetsmiljö. Wolt och Bolt hävdar att matbudens arbetsmiljö inte är deras juridiska ansvar då buden inte är deras anställda. Matbuden är antingen egenföretagare eller jobbar för så kallade egenanställningsföretag, säger företagen i en årslång korrespondens mellan myndigheten och företagen som Transportarbetaren tagit del av.

Mycket av kommunikationen har maskats av Arbetsmiljöverket, för att skydda företagens affärshemligheter. Av det som går att läsa framgår det att myndigheten och företagen delar inte alls bilden kring vem som är anställd och inte. Efter en tid har bolagen kopplat in advokatbyråer för att föra deras talan.

Arbetsmiljöverket argumenterar för att det inte är företagen som bestämmer om en arbetare ska räknas som arbetstagare. Det är en rad omständigheter som avgör. Arbetsmiljöverket landade i att matbuden är anställda hos plattformsföretagen efter att ha vägt ihop flera omständigheter. Bland skälen nämns kontroll över hur jobbet utförs och att plattformarna bestämmer lön och ersättning.

Om företagen inte gör riskanalyser och utför nödvändiga åtgärder kopplade till arbetsmiljön hotas de med 200 000 kr vardera i vite.

Bolagens kommentarer

Företagen har överklagat. Wolts driftchef och vice vd Richard Lindeen anser att de anlitar enskilda näringsidkare eller egenanställda.

Vem anser ni ska ta ansvar för kurirernas säkerhet?

– Kurirerna i egenskap av enskilda näringsidkare ansvarar själva för sin arbetsmiljö, på samma sätt som övriga enskilda näringsidkare på den svenska marknaden. I förhållande till egenanställda kurirpartners är det givetvis egenanställningsföretaget, i egenskap av arbetsgivare, som har det huvudsakliga arbetsmiljöansvaret, säger driftchef Richard Lindeen i ett mejlsvar.

Anser ni att målet är en fråga om missförstånd, otydliga regler eller något helt annat?

– Arbetsmiljöverket har antingen inte förstått hur plattformen fungerar eller också baserat sitt beslut på felaktiga slutsatser av rådande omständigheter, säger driftchef Richard Lindeen.

I ett mejl till Transportarbetaren skriver David Mothander på Bolt: Bolt håller inte med om Arbetsmiljöverkets slutsats. Bolts kurirer är antingen anställda av Bolts partners eller självständiga entreprenörer. Kurirerna är inte anställda av Bolt. Bolt tillhandahåller en digitala plattform där aktörer självständigt kan ingå avtal för att köpa och sälja varor och tjänster.”

Arbetsmiljöverket genomför sedan några år tillbaka en insats som heter Nationell tillsyn – nya sätt att organisera arbete. Syftet är att pröva arbetsgivaransvaret för så kallade plattformsföretag. Myndigheten har tidigare prövat arbetsmiljöansvaret på egenanställningsföretaget Cool Company och plattformarna Tipp Tapp och Taskrunner. I samtliga fall slapp företagen ta arbetsgivaransvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Jenny Lundström (MP) & Joel Gohari Moghadam (S), Region Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

John van Dinther och Nasar Khan, Taxiunionen

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.