Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Det är i två separata ärenden mot Wolt och Bolt där Arbetsmiljöverket kräver åtgärder för moped- och bilburna matbuds arbetsmiljö. Wolt och Bolt hävdar att matbudens arbetsmiljö inte är deras juridiska ansvar då buden inte är deras anställda. Matbuden är antingen egenföretagare eller jobbar för så kallade egenanställningsföretag, säger företagen i en årslång korrespondens mellan myndigheten och företagen som Transportarbetaren tagit del av.

Mycket av kommunikationen har maskats av Arbetsmiljöverket, för att skydda företagens affärshemligheter. Av det som går att läsa framgår det att myndigheten och företagen delar inte alls bilden kring vem som är anställd och inte. Efter en tid har bolagen kopplat in advokatbyråer för att föra deras talan.

Arbetsmiljöverket argumenterar för att det inte är företagen som bestämmer om en arbetare ska räknas som arbetstagare. Det är en rad omständigheter som avgör. Arbetsmiljöverket landade i att matbuden är anställda hos plattformsföretagen efter att ha vägt ihop flera omständigheter. Bland skälen nämns kontroll över hur jobbet utförs och att plattformarna bestämmer lön och ersättning.

Om företagen inte gör riskanalyser och utför nödvändiga åtgärder kopplade till arbetsmiljön hotas de med 200 000 kr vardera i vite.

Bolagens kommentarer

Företagen har överklagat. Wolts driftchef och vice vd Richard Lindeen anser att de anlitar enskilda näringsidkare eller egenanställda.

Vem anser ni ska ta ansvar för kurirernas säkerhet?

– Kurirerna i egenskap av enskilda näringsidkare ansvarar själva för sin arbetsmiljö, på samma sätt som övriga enskilda näringsidkare på den svenska marknaden. I förhållande till egenanställda kurirpartners är det givetvis egenanställningsföretaget, i egenskap av arbetsgivare, som har det huvudsakliga arbetsmiljöansvaret, säger driftchef Richard Lindeen i ett mejlsvar.

Anser ni att målet är en fråga om missförstånd, otydliga regler eller något helt annat?

– Arbetsmiljöverket har antingen inte förstått hur plattformen fungerar eller också baserat sitt beslut på felaktiga slutsatser av rådande omständigheter, säger driftchef Richard Lindeen.

I ett mejl till Transportarbetaren skriver David Mothander på Bolt: Bolt håller inte med om Arbetsmiljöverkets slutsats. Bolts kurirer är antingen anställda av Bolts partners eller självständiga entreprenörer. Kurirerna är inte anställda av Bolt. Bolt tillhandahåller en digitala plattform där aktörer självständigt kan ingå avtal för att köpa och sälja varor och tjänster.”

Arbetsmiljöverket genomför sedan några år tillbaka en insats som heter Nationell tillsyn – nya sätt att organisera arbete. Syftet är att pröva arbetsgivaransvaret för så kallade plattformsföretag. Myndigheten har tidigare prövat arbetsmiljöansvaret på egenanställningsföretaget Cool Company och plattformarna Tipp Tapp och Taskrunner. I samtliga fall slapp företagen ta arbetsgivaransvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.