Antal varslade, diagram
Rekordmånga varslas

Viruset slår ut jobben

Coronakrisen. På ett par veckor skakade coronaviruset om arbetsmarknaden i grunden. Transportbranschen tillhör de hårdast drabbade – för flyg och taxi har kunderna närmast helt försvunnit. Varslen om uppsägningar nådde redan i mars historiskt mörka tal.

Arbetsgivarnas varsel om uppsägningar nådde historiskt höga nivåer i mars. Fram till den 21 april hade över 60 000 anställda varslats om att de kan förlora jobbet. I gruppen transport och magasinering ingår bland annat lastbilschaufförer, anställda inom taxi, terminal- och lagerpersonal, hamnarbetare, flygplatspersonal, sjömän, bussförare och lokförare.
(Källa: Arbetsförmedlingen)

Krisen liknas vid krigstillstånd

nnica Collstam
Förhandlar om framtiden för taxi. Annica Collstam, ombudsman med ansvar för taxi på Transports Stockholmsavdelning. Foto: Jan Lindkvist

Ingen har svar på när ”undantagstillståndet” hävs. Viruset slog direkt och hårt mot taxinäringen, som kämpar för överlevnad.

På Transports Stockholmsavdelning sliter ombudsmannen Annica Collstam, som har ansvar för taxiavtalet. För två månader sedan hade hon inte ens en mapp märkt corona. Nu är hennes arbetsdagar extremt långa.

Förhandlingarna om varsel och permitteringar måste gå undan. Men allt ska förhandlas och protokollföras.

– Jag är inte ensam, vi fördelar det som går. Alla tar förhandlingar. Och jag har bra stöd från förbundet centralt, säger hon.

Många drabbade

Korttidspermitteringen inom taxi i Stockholm, den 16 april:

  • 1 877 personer.
  • 316 åkerier.
  • 46 åkerier, samt två beställarcentraler, väntar på överenskommelser.

– Det är dem vi hunnit få in i systemet nu, när halva vecka 16 gått, säger Annica Collstam.

Under det korta samtalet med Transportarbetaren landar ytterligare åtta ärenden i hennes dator.

– I en första våg fick vi in ansökningar från åkerier som gett fullmakt åt Taxi Stockholm, nu kommer enskilda åkare.

Samtliga åkerier som lämnat fullmakt åt Taxi Stockholm ville permittera på den då gällande maxnivån, 60 procent. Dessa åkerier har också förbundit sig att betala minst garantilön. Även majoriteten av övriga vill utnyttja möjligheten att arbetsbefria anställda på 60 procent, med statligt stöd.

Transport går inte med på att företag kombinerar uppsägning med korttidspermittering. Det innebär att ombudsmännen måste undersöka att de som söker om permitteringsstöd inte samtidigt varslat de anställda om uppsägning. Åkerier som har överenskommelse med Taxi Stockholm måste i så fall säga upp den överenskommelsen. Vilket också betyder förhandlingar, ofta samma dag.

Samtidigt finns en stor oro inför kommande lönevecka. På fredagen ska lönen ut. Men finns det pengar?

– Vi får mycket frågor om det och har förberett oss. Har de kollektivavtal kan vi kräva garantilön, säger Annica Collstam.

– Vi måste rädda det som räddas kan. Och jag hoppas att det är de seriösa inom taxi som klarar sig.

10 000 permitterade

I mitten av mars kom SAS chockbesked: Flygbolaget permitterar 10 000 anställda. En månad senare, den 15 april: Malmö hamn säger upp 40 anställda. Egna sparpaket och statliga stödpaket räcker inte för Skandinaviens största bilhamn. Bilfabrikerna stängde, bilförsäljningen störtdök.

Dagen efter: Korttidspermittering i Mönsterås hamn, 30 berörda. Kraftigt minskad efterfrågan på virke från Storbritannien och Irland till följd av pandemin.

Svenska Taxiförbundet går samma vecka ut med krav på riktat stöd. Taxikonkurserna ökade med 200 procent i mars jämfört med samma månad förra året.

Alla inom åkerinäringen har påverkats. Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag undersökte hur viruset har slagit. Värst drabbade är åkare inriktade på distribution.

Hälften av företagen har fått färre uppdrag. Mer än var femte åkare inom distribution har eller kommer att säga upp personal.

Hos dem som kör livsmedel har 42 procent fått mindre att göra, samtidigt som 23 procent tvärtom fått mer jobb. Bäst har hittills skogstransporterna klarat sig, 85 procent av skogsåkerierna har oförändrad arbetsbelastning.

”Stor skillnad mellan olika näringar”

Marcus Dahlsten
Marcus Dahlsten. Foto: Lena Engstrand

Marcus Dahlsten är vd för Transportföretagen. Han beskriver coronakrisen som mer lik ett krigstillstånd än en lågkonjunktur. Samtidigt framhåller han att det är stor skillnad mellan olika näringar. Arbetsgivarorganisationen består av nio olika förbund.

– För persontrafiken är det akut. Bussbolag, flyg, taxi… Efterfrågan sjönk i stort sett till noll från en dag till en annan, säger han.

Exemplen är många. Lågmarginalföretag utan mycket sparat. När, eller om,  allt återgår till det vanliga vill Marcus Dahlsten inte säga något bestämt om.

– Även om krisen är över kommer det att ta lång tid, år, innan det blir som tidigare. Ett segment som har det oerhört svårt är beställningsbussföretag. Det kommer att dröja länge innan pensionärer vill åka till Holland och titta på tulpaner.

Transportföretagen vill liksom facket se möjligheten att permittera på 100 procent. Arbetsgivarorganisationen välkomnar visserligen regeringens senaste utökning, att med statligt stöd kunna permittera på 80 procent. Men det är inte tillräckligt.

– Just för transportsektorn är det viktigt att kunna permittera ner till 0. Efterfrågan är helt borta. En restaurang kan ju ha take away, ett flygbolag kan inte ”bara flyga lite”. SAS har ett plan i luften, för samhällsviktiga transporter, säger Marcus Dahlsten.

Kontantstöd

Transportföretagen driver också frågan om kontantstöd till företag vars omsättning fallit kraftigt, utifrån nyckeltal. Danmark har redan infört modellen efter att EU-kommissionen gett klartecken. Norge har följt efter. Men även om det finns ett politiskt stöd för kontantstöd har den svenska regeringen hittills varit emot.

Marcus Dahlsten är dock optimistisk när det gäller avtalsrörelsen, att den blir av i höst:

– Det är ju en bit kvar till oktober.

Däremot vill arbetsgivarorganisationens vd inte säga något om kommande förhandlingar, än mindre tala om utrymme för löneökningar.

– I grund och botten känner jag inte en oro för transport som bransch. Däremot är det oerhört viktigt att vi behåller strukturer, som för inrikesflyget. Strukturer som är nödvändiga för en så vettig återstart som möjligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    28 april, 2020

    Jag förstår inte vad permitteringar upp till 100 % skall hjälpa företag med leasingfordon och andra fasta kostnader när dom löper vidare, bättre att göra som Thomas Morell skrev till Eneroth om ett tillfälligt stopp för cabotagetransporter. Det hade kunnat hjälpt en del svenska åkerier, men det gav inget positivt gehör från Eneroth.

Lästips:

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.