corona

Nya protester i krisdrabbade taxibranschen

Taxi. På onsdagen körde hundratals taxibilar i konvoj runt riksdagshuset i Stockholm. Protesten riktas mot statens hjälpinsatser, som anses otillräckliga under coronakrisen. Många taxiåkare är också kritiska mot uteblivet stöd från den egna koncernen, Cabonline Group. Se vår film.

– Många förare kommer att bli utan lön på fredag. Åkarna har inga pengar att betala med, säger Timo Stamblewski, vice ordförande i åkarnas transportörsförening i Sverigetaxi. Ett av bolagen som ingår i Cabonline.

Strax före klockan elva rullar taxibil efter taxibil förbi rikdagshuset. Över 30 av chaufförerna har kört ända från Göteborg för att delta i manifestationen.

En stor grupp poliser är utposterade och ser noga till att inga taxibilar stannar, utan måste köra varv efter varv runt Helgeandsholmen.

– Man har inte sökt demonstrationstillstånd, säger en polisman som förklaring.

En chaufför från Taxi Kurir (som också ingår i Cabonline) trotsar polisens påbud. Han bromsar in, vevar ner rutan och viftar med en utprintad taxameterrapport.

– Titta här! Titta här! Nästan ingenting. Sedan jag började klockan sex i morse har jag bara haft en enda körning. Det går inte, det kommer att sluta med konkurs.

Lite längre bort, på en bänk sitter åkarnas talesman Timo Stamblewski. Han sorterar flygblad som riksdagspolitikerna förhoppningsvis ska ta emot och läsa.

– Manifestationen kom till efter ett initiativ från åkare i Göteborg. Vi hängde på, säger Stamblewski och beskriver en näring som är hårt drabbad av pandemin. Taxiåkarna i Cabonline är extra utsatta, anser han:

– 70 procent av oss kör det vi kallar för välfärdsresor, gamla och sjuka. De körningarna har tills stor del försvunnit. Men trots att vi nästan inte får in några intäkter kräver Cabonline in de fasta avgifterna på 9 200 kronor per bil och månad.

Är frustrationen större på Cabonline, än i andra beställningscentraler med anslutna åkare?

– Ja, det kan man nog säga. Cabonline har inte tillmötesgått åkarna på något sätt. Åkarna hamnar i skuld till bolaget och kan inte betala räkningar och få fram mat på bordet till familjen.

Vilken åtgärderna skulle behövas just nu, för åkare och förare?

– Det skulle vara ett stöd som kopplas till omsättningen, som politikerna pratat om. Möjligheten till korttidspermittering hjälper inte. En taxiförare sitter i bilen tio, tolv timmar om dagen.

– Man kan diskutera arbetstiden hit och dit, men går man ner till 60 procent i tid blir det fortfarande sex timmar i bilen. De flesta åkarna i Cabonline tillämpar procentlön, 37 procent på inkört belopp. I dag kör förarna in runt 600-700 kronor om dagen. Det blir nästan ingenting.

På fredag är det löneutbetalning, vad händer då?

– Många åkare kommer inte att kunna betala. Vi vet redan att åkare blivit fysiskt hotade.

Både åkare och anställda förare är hårt drabbade. Vilken råd ger du till anställda chaufförer som inte får sin lön.

– De ska begära taxibolaget i konkurs. Förhoppningsvis är de också medlemmar i en a-kassa. Facklig anslutning är en sak, men a-kassan bör man absolut tillhöra.

Transportörsföreningen i Sverigetaxi har efterlyst flera förändringar från Cabonlines sida.

Bland annat att den fasta anslutningsavgiften sänks. I dag kan åkare få nedsatt avgift två månader, men pengarna ska betalas tillbaka senare. Stödet är också villkorat. Enligt uppgift måste åkarna samtidigt skriva på nya transportörsavtal – med lägre bindningstid och personlig borgen.

Ren utpressning, säger en besviken åkare.

Transportörsföreningen vill också ha kortare uppsägningstider för åkare som tillfälligt vill ställa av bilar.

Alla förslag har avisats, skriver åkarna i flygbladet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ann-charlotte Dowlatschahi:
    1 maj, 2020

    Kanske inte rätt forum för min kommentar men jag tänker: för att få folk att åka mera taxi, vilket många skulle föredra framför kollektivtrafik, varför inte sätta in det skydd av plexiglas mellan förare o kund som jag minns fanns förr i världen. Det var tvådelat o vid betalning kunde den ena sidan skjutas isär. Om det fanns ett sådant skydd skulle många fler åka taxi o det är väl det vi vill åstadkomma för att rädda taxinäringen.

  2. Carl Svensson:
    29 april, 2020

    Cabonline struntar precis som Fågelviksgruppen gjorde i hur de åkare som betalar för deras varumärke.
    Det går ut över de anställda förarna.
    Enbart ett fåtal åkerier har kollektivavtal. Fackligt aktiva riskerar att drabbas konsekvenser när de använder sina rättigheter.
    Kommuner, regioner, landsting betalar bitvis ganska bra ersättningar för de sk samhällsbetalda transporterna. Ersättning till bilen blir oftast betydligt lägre, mellanskillnaden som inte alls är skälig kommer Cabonline tillhanda.
    Cabonline är, precis som fd Fågelviksgruppen var, ökända för sina avtal.
    Det är hög tid att kommuner, landsting och regioner ställer krav på åtminstone kollektivavtalsliknande avtal vid kommande offentliga upphandlingar. Förarna måste få betalt när de befinner sig i arbetet, dvs är tillgängliga för arbete alltså även när den inte utför en transport.
    Det måste också ställas krav på att beställningcentralen (tex Taxi 020, Taxi Kurir, Taxi Stockholm 150000 AB) har ett juridiskt ansvar för att anslutna åkerier följer avtalen. D

  3. Max Myrs Cöster:
    26 april, 2020

    jag förstår cabonline att dom gör det förarna gör är fel

  4. Ibrahim.m:
    26 april, 2020

    Jag tycker att regeringen måste ta hand om åkarna och förarna i 6 månader Tillfället .

  5. Elisabeth Lundblad:
    25 april, 2020

    Hoppas att politikerna fattar allvaret att låta Riskkapitalbolag lägga anbud vid nästa upphandling. Man kan skylla på Corona idag men faktura är att många åkare gått på knäna i många år. Åkaren får alltid ta ansvar men Cabonline skiter fullständigt i sitt ansvar.

  6. Ronny Svedman:
    22 april, 2020

    Om de som gör upphandlingar av samhällsresor hade krävt kollektivavtal för att få utföra transporter hade ingen chaufför blivit utan mat nu. Många bolag hade kanske ändå konkursat men de anställda skulle ha rätt till garantilön enligt kollektivavtalet, och de skulle inte heller tvingats jobba 60 timmarsveckor vilket har varit norm i kurir koncernen sedan 20 år tillbaka.

Lästips:

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.