Close
Publikens favoriter: Gänget från Lundmans Djurtransporter, Piteå, firar efter omröstningen i utmanarklassen.
Close

Vinnare på tung festival

Mässa. I helgen var det dags för tjugonde upplagan av Trailer Trucking Festival – Sveriges tyngsta lastbilsfest hölls på Mantorp park och bjöd på såväl branschnyheter, som kran-SM, ljusshow och tävlingar om bästa fordon i en rad klasser, från B (bulkbil) till V (veteranbil).

Trots ihållande regn lockades sammanlagt nära 14 000 besökare till motorparken Mantorp i Mjölby för truckingfestival, som öppnade den sista fredagen i augusti i år.

Trailer Trucking Festival är både folkfest och branschmässa.

På området utanför motorbanan ryms både intresseorganisationer och lastbilsentusiaster, liksom fordonstillverkare. Och på fredagskvällen var det traditionsenligt mäktig ljusshow när mörkret sänkte sig.

Sett till nyheter var det mycket fokus på el och hållbarhet. Tillverkarna fick en chans att demonstrera fordonens mångsidighet. Bland annat kom Volvo lastvagnar med åtta timmerbilar till Mantorp.

Årets tuffaste

Schweizaren Frans Müller tog hem pokalen Nordic Trophy med sin Indiana Jones-inspirerade kyltrailer. Foto: Joachim Cruus/Trailer

Tidningen Trailer startade år 1980 tävlingen ”Sveriges tuffaste lastbil”, nu Nordic Trophy, och en av höjdpunkterna på trucking-festivalen. I år var det en schweizare som tog hem den åtråvärda pokalen med en filmiskt sköna, gröna bil.

Frans Müller från Ermensee i Schweiz segrade med sin ”Indy”, en Scania 660S med tema från Indiana Jones-filmvärld. Det är andra gången i tävlingens historia som segern går till ett vinnarekipage utanför Norden.

När det gäller Nordic Trophy så är det omröstning som gäller, liksom i de båda ”publikens val”-klasserna: mästerklassen respektive utmanarklassen.

Men på truckerfestivalen utser en jury också vinnare, tvåa och trea, i ytterligare närmare 30 klasser. Och kanske säger det något om bredden att det finns klasser för allt från ”bästa lack” och ”bästa inredning” till ”Sveriges tufffaste FH16” och ”Bästa styckegodsbil”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man med keps och varselgul t-shirt som står framför förarhytten till en vit ellastbil.

”Att starta en ellastbil är en kick”

Åkeri. – Det är som att köra flygplan nästan, säger lastbilsföraren Kenneth Ericsson. Kollegan Pernilla Qvarnström nickar och fyller i: – Man bara flyter fram i ellastbilen!

Först i världen med fyrfack

Miljöarbete. I Södertälje rullar sedan sommaren en eldriven sopbil med fyrfackssortering. Den är hittills världsunik och används för att hämta hushållsavfall. I kommunen finns även planer på att producera egen el till fordonsflottan.

Henrik Hansson

… modellbyggare från Kvidinge, Skåne, som nyligen blev både nordisk mästare och tog hem publikpriset vid Trailer Trucking-festivalen i Mantorp.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.