Close
Naiara Pereira Cunha, styrelseordförande i Telge Återvinning, med elsopbilen som varit i drift sedan slutat av augusti. Och allt har fungerat utmärkt hittills.
Close

Först i världen med fyrfack

Miljöarbete. I Södertälje rullar sedan sommaren en eldriven sopbil med fyrfackssortering. Den är hittills världsunik och används för att hämta hushållsavfall. I kommunen finns även planer på att producera egen el till fordonsflottan.

–  Det är en historisk händelse. Vi äger den första eldrivna sopbilen i sitt slag i världen, säger Naiara Pereira Cunha (MP) styrelseordförande för Telge Återvinning.

Hon ser det som att det kommunala renhållningsbolaget, tillsammans med tillverkaren Scania, tagit ett stort steg mot framtidens avfallsbransch och för att driva på klimatarbetet:

– Bilen kommer att fungera som en katalysator för hela sophanteringsbranschen. Södertälje har som mål att bli klimatneutralt och att kommunens växthusgasutsläpp ska bli noll. Vi hoppas fler följer efter och ser el som alternativ.

Naiara Pereira Cunha framhåller att det viktiga för henne är helheten, att göra satsningar som håller i längden. Både med tanke på bolagets bästa och som politiker.

Renhållningsbolagets styrelseordförande sitter också som ersättare för Miljöpartiet i Södertälje kommunfullmäktige och vice ordförande i tekniska nämnden.

Ett exempel på långsiktig satsning är egenproducerad energi inom kommunen, för att slippa vara utlämnade åt prissvängningar på marknaden. För elektrifiering av kommunens fordon betyder onekligen ökade elkostnader.

–  Just nu funderar vi på och utreder möjligheten med en solcellspark på en gammal deponi, ett flera hektar stort område, säger Naiara.

Men innan det kan bli aktuellt måste den tidigare soptippen täckas och kontrolleras, bland annat för att inte riskera att kvarvarande gifter tränger ut i vattnet.

Laddat och klart

Den första eldrivna sopbilen med fyrfackssortering har nu, i slutet av oktober, varit i drift i två månader. Bilen har utan problem klarat den vanliga rundan på en laddning.

– Under testperioden har det fungerat över förväntan, med 60 procents laddning kvar. Men det har ju varit under en varmare årstid. Hur det blir vintertid vet vi inte säkert. Vi har diskuterat om den skulle vara nödvändigt att behöva laddas lunchtid men än så länge har det inte behövts, säger Naiara Pereira Cunha.

Sedan drygt en vecka är också den andra bilen av samma slag i drift. Båda är tillverkade hos Scania i Södertälje.

Är det en fördel att ha tillverkaren i hemkommunen?

– Ja, det måste jag säga. Det är enklare för oss att få till sådana saker som mindre justeringar i hytten. Jag har pratat med de förare som kör och en kille, som egentligen skulle haft semester, sa att han ville vara på plats när vi testade, berättar Naiara.

Hon har själv varit inne i sopbilen och slogs av känslan av att komma in i en flygplanskabin.

En bieffekt med elfordon är potentialen att göra så att avfallsbranschen blir mer inkluderande, enligt henne. Många upplever de eldrivna bilarna som smidigare och mjukare att köra, med teknik som gör att jobbet inte kräver stor fysisk styrka.

– Att de är tystare gör för många också att det går lite fortare att varva ner hemma efter jobbet. Man slipper leva med ett ständigt närvarande motorljud, säger Naiara.

– Traditionsenligt har ju avfallsbranschen varit mansdominerad, men vi har under flera år arbetat för att öka andelen kvinnor. Att fler kvinnor blir intresserade av att köra lastbil är något som elektrifieringen bidragit till.

Naiara Pereira Cunha pekar på en annan förklaring: Förändringar av yrkets innehåll. Miljöarbetare utför i dag ett kvalificerat jobb som återvinnare. Vilket passar långt fler än tidigare tack vare utvecklingen av tekniken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Julia Frödin och Johanna Söderlund som numera är på olika avdelningar minglar bland påläggen medan frukostgeneralen Mats Elfdahl håller ordning.

Här startas fredagen med frukostmingel

Arbetsmiljö. Varannan vecka bjuds medarbetarna på Telge återvinning på finfrukost. I minglet runt frallorna får bekantskaper som uppstått på studiebesök, konferenser och utbildningar en chans att utvecklas i vardagen.

Gemenskap på jobbet. Illustration: Ingrid Fröhlich

Hjälpsamhet bidrar till gemenskap

Arbetsmiljö. Ensamhet är lika skadligt för hälsan som rökning, visar forskning. Sociala aktiviteter på arbetsplatsen kan förebygga det. På Telge återvinning åker man och fiskar tillsammans bland annat. – Vet man att man är saknad när man inte kommer till jobbet, då vet man att man är behövd och då trivs man, säger vd Vesa Hiltula.

Transportarbetarens logga

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Hallå där!
Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Tommy Jonsson

…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Snabbkoll
Illustration: Mattias Käll

Så mycket får du som jobbar i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men för vissa andra blir det arbete. Så mycket tjänar transportarbetarna som jobbar när andra dansar runt stången.

Adhd i arbetslivet
”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.