Reza Shahabi busschaufför från Iran
Close
Reza Shahabi, nyligen släpptsur fängelse i Iran, berättarom hur fackliga förföljs under sitt Sverigebesök.
Close

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

Davood Razavi
Davood Razavi.

Reza Shahabi och Davood Razavi kom till Stockholm i går för ett fyra dagar långt besök i Sverige. Allt i syfte att berätta om arresteringar, summariska rättegångar och långa fängelsestraff under miserabla förhållanden för iranier som vågar trotsa landets hårdföra teokratiska styre – och starta fria, obundna fackförbund.

Fack, knutna till staten, ”gula fackförbund”, finns det redan gott om. På Irans arbetsplatser utgörs de av så kallade islamiska råd. De tillhör centralorganisationen Arbetarnas hus och driver, enligt Shahabi och Razavi, inte arbetarnas sak. Lojaliteten ligger hos staten och näringslivet.

Bussförarna från busschaufförernas fack i Teheran (Syndica Vahed) kom i sällskap med läraren Loghman Veisi från Iranska lärarförbundet. På en pressträff i LO-borgen gav också han en skrämmande bild av lärarnas situation med låga löner, otrygga anställningar, stor arbetsbörda och hård statlig styrning.

Trion kom från ett besök med norska fackförbund, inbjudna till Stockholm av Facklig plattform Iran. Det är ett samarbetsorgan som leds av LO (Kommunal, IF Metall, Lärarförbundet) och Transport – med transportaren och taxiföraren Saied Tagavi som drivande eldsjäl.

Reza Shahabi var allvarlig och tydligt märkt av sina många år i fängelse. Att han släpptes i förtid från ett sexårigt fängelsestraff tackar han kamraterna i sitt fackförbund för. Liksom svenska och andra nationella fack har de protesterat och tryckt på de styrande för att få honom fri.

Men mest av allt tackade Reza Shahabi sin fru, som hela tiden bearbetat olika organisationer.

– Det finns ett talesätt att bakom varje stor man finns en stark kvinna. Min fru har fått vara både mamma och pappa för våra barn. Hon har försörjt familjen genom att torka och lägga in grönsaker och frukt till privat försäljning, stöttat och besökt mig i fängelset.

Där erbjuds varken mat eller toalettartiklar, allt hänger på de anhöriga, berättade Reza Shahabi.

– Maten var gamla fimpar, tändstickor och plåster. Inget som gick att äta.

Reza Shahabis axel knäcktes under tortyren då han hängdes upp på en korsliknande ställning för att tvingas erkänna olika ”fientliga handlingar” mot staten. Han hungerstrejkade sig ur isoleringscellen till allmän avdelning med 180 politiska medfångar och fick till slut komma till sjukhus för operation. Men skadorna i ryggraden och klämda nerver plågar honom fortfarande. Reza Shahabi kan inte gå längre än 200 meter innan han behöver vila. En ny operation krävs, men familjen saknar pengarna.

– Vi lever inte nu, vi bara överlever. Jag är förbjuden att arbeta som busschaufför och hankar mig fram med lite jobb inom taxi och taxiväxel, men det ger inte mycket. Vi fortsätter att lägga in grönsaker och frukt för försäljning, men har inte råd att sätta våra barn i privat skola, säger Reza Shahabi.

I en färsk rapport (Global rihts Index 2018) beskriver världsfacket IFS Iran som ett av de värsta länderna i världen att arbeta i. Landet hamnar under rubriken ”inga garanterade rättigheter”.

Det är för att få stöd i kampen för att starta fria fack och få rätt att slåss för sina mänskliga rättigheter som aktivisterna besöker Sverige. De vet inte om de kommer att drabbas av nya repressalier när de återvänder hem. Men hoppas att den internationella uppmärksamheten ska skydda dem.

I fjol ledde statsminister Stefan Löfven en stor handelsdelegation till Iran, med besök hos president Hassan Rouhani, efter lättade sanktioner. Med på resan bland näringslivets toppar fanns en facklig representant, IF Metalls ordförande Anders Ferbe.

Shahabi, Razavi och Veisi säger att varken de utländska företagen eller sanktionerna mot landet har stött arbetarnas sak eller lett till bättre arbetsförhållanden. Tvärtom gynnas bara det iranska näringslivet och de styrande, ytterligare.

– Vi har inget emot att företag från andra länder etablerar sig i Iran. De är välkomna. Men de måste ta med sig de löner och arbetsvillkor som gäller i hemländerna, betonar Reza Shahabi.

Kollegan Davood Razavi tillåts inte heller arbeta som busschaufför. Efter att han var med och startade bussfacket tvingades han i förtida pension. Frun arbetar och han jobbar en del som taxichaufför. För två år sen dömdes han till fem år och tre månaders fängelse. Som andra fackligt aktiva, anklagad för att vara ett hot mot nationens säkerhet.

– Att inte veta om eller när domen ska verkställas är psykisk tortyr. Jag tänker på det hela tiden och har till och med gått till domstolen för att få svar.

Ovisshet och väntan är en medveten taktik från regimen för att avskräcka från facklig aktivism, hävdar Davood Razavi. Han fick till svar att domstolen inte hunnit längre än till 2014 års domar.

– Men om du säger upp din advokat så kan vi pröva ditt fall direkt, sa domarna sen. Så fungerar rättsväsendet i Iran.

Att arrangera offentliga fackliga möten är nästan omöjligt i Iran, förklarar Davood Razavi. Samtidigt pågår dagliga protester mot styret. Nyligen samlades metallarbetare i södra Iran. 60 personer arresterades och bara tio släpptes, uppger han.

Trots att han inte har tillstånd att arbeta fackligt fortsätter Davood Razavi.

– En grupp lastbilschaufförer strejkar sen två veckor. De har många krav, men det viktigaste är att de ska få bilda fria fackliga organisationer. Om vi går samman inom olika yrkesgrupper kommer vi att kunna påverka regimen. Vi ska lyckas och situationen ska bli bättre.

Lastbilsförarna har låga löner och priserna är höga på reservdelar och drivmedel. Långa väntetider i hamnarna, utan lön, för att lasta och lossa är också ett gissel.

– Vi startade bussfacket i Teheran för 14 år sen. Jag och 250 kollegor fick sparken, men 95 procent lyckades ta sig tillbaka till jobbet och fick behålla de rättigheter vi kämpat oss till. Mellan 2004 och 2005, bara ett år, fick vi igenom en lönehöjning på 250 procent!

Det är därför Davood Razavi fortfarande tror att facklig kamp ger resultat. Det ger honom kraft att fortsätta.

– Jag, min fru och mina fackliga kamrater drabbas av repressalier och förtryck. Men jag ångrar mig inte. Att 15 000 bussförare fått ett bättre liv ger mig energi, här inifrån, att stå emot förtrycket.

Fotnot. I kväll (fredag den 15 juni) kan den som vill veta mer om fackets kamp och arbetsvillkoren i Iran höra den fackliga trion på ABF vid Sveavägen i Stockholm, klockan 17 – 19.30.

På lördag eftermiddag (den 16 juni, klockan 16–18) har göteborgarna samma möjlighet på Järntorget (Södra Allégatan 1B, i Göteborg).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Global utblick från LO-borgen

Internationellt. Majoriteten av världens länder hindrar i dag människor att gå med i en fackförening. Och när demokratin trängs tillbaka blir facken måltavla. Men det finns också positiva exempel i världen på stärkt facklig närvaro, visar en ny rapport från LO.

Emma Brodin är ordförande för Transports Örebroavdelning.

Facklig protest när Turkiet lämnar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Transport och Europafacket stämmer in i kritiken mot Turkiet, som plötsligt lämnat en internationell överenskommelse om att ska skydda kvinnor från våld i hemmet.

Tommy Wreeth

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.