ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Det fanns saker att jobba på när det gällde villkor på min arbetsplats, men vi hade en schyst dialog med arbetsgivaren och det gick att förändra saker tillsammans.

Därför blir jag bekymrad när jag ser utvecklingen inom lager och terminal, inte minst i kölvattnet av e-handelns framfart. Det handlar ofta om att se till att vi inte backar årtionden tillbaka i tiden när det gäller villkor och arbetsmiljö.

Låt mig ta ett exempel. Det finns ett stort lager i nordvästra Stockholm där över 500 personer arbetar. Samtliga för anläggningens enda kund, en gigantisk e-handelsaktör. Lagret är toppmodernt, åtminstone tekniskt och utseendemässigt.

Men det gäller inte arbetsmiljön. Förhållandena är orimliga. För dessa 500 personer finns 17 mikrovågsugnar. Det finns tio toaletter där du blir klockad om du inte är tillräckligt snabb. Och strax före årsskiftet fick vi ta upp risken för ett skyddsstopp när vi insåg att det ingick i arbetsuppgifterna att lukta på returer för att avgöra om till exempel underkläder och byxor var använda innan de skickades tillbaka. Du får inte prata med någon när du jobbar och du får inte ha något i fickan.

Ni hör ju själva. Det är 1930-talet all over again. Nu har vi inlett en dialog med arbetsgivaren som själv insett att de tappat greppet och behöver vår hjälp. Om det beror på ett drev i en kvällstidning eller inte ska jag låta vara osagt.

Och apropå företag som har en del att jobba på: Vi har länge försökt förmå Ikea att ta större ansvar för de transporter som denna möbeljätte köper, men hittills utan resultat. Jodå, det kommer många vackra ord om hur viktigt det här är, och Ikea vill gärna slå sig för bröstet när det gäller hållbarhet. Men när det handlar om transporter har de totalt misslyckats med att ta ansvar.

Vi ser att många underleverantörer har usla villkor och inga riktiga anställningskontrakt. Ibland är det faktiskt rena rama gangsterföretag, och det måste vi väl ändå utgå ifrån att det inte är något som Ikea vill förknippas med? Vi har sträckt ut handen till dem förr för att hjälpa dem bringa ordning i logistikkedjan.

Nu gör vi det igen. Häromveckan hade vi möte med fackliga representanter från en rad europeiska länder samt ordföranden för Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF), Frank Moreels. Syftet var just att diskutera hur vi ska hantera Ikea.

Vi hoppas naturligtvis att företaget ska vara intresserat av att öppet och ärligt diskutera problemet med oss. För att baxa hem den diskussionen är jag helt öppen för att arbeta med någon slags kampanj mot Ikea. Tidigare har vi varit försiktiga, kanske för försiktiga. Men nu räcker det. Om de inte gör något åt sitt logistikhaveri så är dålig stämning bara förnamnet på vad de europeiska transportfacken gemensamt kan bidra till.

Men där ska vi väl inte behöva hamna, Ikea? Nog är ni väl intresserade av att ha hållbara transporter och att inte ge business till gangsters? Låt oss talas vid om saken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Kaoset på Arlanda är inte särskilt förvånande

Ordförandeord. Ibland tänker jag den klassiska tanken att man i dessa märkliga tider inte ska förvånas över särskilt mycket. Man ska vara beredd på allt och lite till och man behöver som alltid ha minst en plan A, B och C oavsett vad det rör sig om.

Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Claes Thim. Foto: Madeleine Thim

Allmän visstidsanställning måste avskaffas

Debatt. Visste ni att allmän visstidsanställning är den enda anställningsformen där arbetsgivare inte behöver motivera varför man anställer på det viset? Utan hen kan helt godtyckligt göra så för att hen känner för det.

Kaoset på Arlanda är inte särskilt förvånande

Ordförandeord. Ibland tänker jag den klassiska tanken att man i dessa märkliga tider inte ska förvånas över särskilt mycket. Man ska vara beredd på allt och lite till och man behöver som alltid ha minst en plan A, B och C oavsett vad det rör sig om.

Semester på rull
Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar? Foto: Lilly Hallberg

Det ska va’ husvagn – eller husbil?

Campingliv. Intresset för att köpa ny husvagn eller husbil är större än någonsin. Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra mobilt. Men vilket boende är egentligen bäst – och för vem?

John Antonsson. Foto: Lilly Hallberg

En lovsång till budgetsemestern

Krönika. När jag var liten grabb brukade vi dra en lånad husvagn söderut. Kanske stannade vi redan vid Byske Havsbad, eller så hamnade vi vid någon camping i Umeå. Helt säkert visste jag att resan hade ett oändligt långt stopp på Ikea i Sundsvall.

Val 2022

Hur kan arbetare rösta på högern?

Krönika. I september är det val. Precis som alla andra valår talas det om detta val som ett ödesval och den här gången är jag faktiskt benägen att hålla med.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Sverigedemokraterna och historien

Politik. Jag har en del kollegor inom åkeribranschen som är Sverigedemokrater. De flesta är bra folk och de ställer upp för mig på jobbet, likväl som jag ställer upp för dem. Utan att vara det minsta SD:are kan jag förstå att man kan ta till sig en del av SD:s budskap: att stoppa gängvåldet och att all invandring inte är helt nödvändig (fast de protesterar aldrig mot arbetskraftsinvandrarnas slavlöner). Men det finns problem som sträcker sig långt bakåt i tiden med SD:s retorik och även med deras världsbild.

Som vi slet

Arbetsvillkor. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Också ett slags krig

Kamp. Min pappa ville egentligen bli poet. Men med fru, tre barn och ett radhus var det inte så lätt att försörja sig med de små stencilhäften han skrev. Så han fick nöja sig med att bli journalist på Svenska Dagbladet (fyrtio förlorade år med dagspressen, som han sa).

Mindre gas och mer vila

Ledare. Jag är hästtjej sedan barnsben. Och jag vet inte hur många gånger jag råkat ut för bilförare som verkar tycka att det är kul att se hästar sprätta i väg. I stället för att sakta in så gasar de förbi när de ser hästekipage efter vägen. Är det värt att riskera både häst och ryttares liv för att se ett djur hoppa och krumbukta sig? Nej, absolut inte!

Sommar, sol och semester?

Gästkrönika. Nu när sommaren är här så vill vi passa på att få vara lediga och få återhämta oss från arbete och en massa måsten.

Allmän visstidsanställning måste avskaffas

Debatt. Visste ni att allmän visstidsanställning är den enda anställningsformen där arbetsgivare inte behöver motivera varför man anställer på det viset? Utan hen kan helt godtyckligt göra så för att hen känner för det.

Solidaritet, kamrater, solidaritet

Ordförandeord. Det var inte så här jag hade tänkt att maj 2022 skulle vara. Planen var att planera inför Transports kongress 2022, driva förbundets frågor i valrörelsen och som inledning på valrörelsen ta en tur till Almedalsveckan nu när pandemin lugnat ner sig.

Som vi slet

Davids krönika. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Friskvård für alle

Krönika. Jag har en teori. Den är helt ovetenskaplig men den går ut på att ju mer friskvårdsbidrag en arbetsgivare erbjuder, desto mer värdesätter arbetsgivaren sina arbetstagare.

Förkyld, jobbar hemifrån!

Insändare. Att jobba i en samhällsbärande tjänst har under pandemin varit direkt förknippat med risk för att bli smittad. Som renhållningsarbetare har vi inte haft möjligheten att jobba hemifrån. Samma gäller för lastbilschaufförer, tidningsbud, taxichaufförer, hamnarbetare med flera.

Historiska beslut i krigets skugga

Ledare. När vi trodde att det värsta eländet var över, en pandemi som skördat åtskilliga människoliv och rest nya murar mellan människor, är nästa elände en verklighet. Men till skillnad från ett elakt virus är Putin och Rysslands angreppskrig mot sitt grannland Ukraina planerat och genomfört av människor.