ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Det fanns saker att jobba på när det gällde villkor på min arbetsplats, men vi hade en schyst dialog med arbetsgivaren och det gick att förändra saker tillsammans.

Därför blir jag bekymrad när jag ser utvecklingen inom lager och terminal, inte minst i kölvattnet av e-handelns framfart. Det handlar ofta om att se till att vi inte backar årtionden tillbaka i tiden när det gäller villkor och arbetsmiljö.

Låt mig ta ett exempel. Det finns ett stort lager i nordvästra Stockholm där över 500 personer arbetar. Samtliga för anläggningens enda kund, en gigantisk e-handelsaktör. Lagret är toppmodernt, åtminstone tekniskt och utseendemässigt.

Men det gäller inte arbetsmiljön. Förhållandena är orimliga. För dessa 500 personer finns 17 mikrovågsugnar. Det finns tio toaletter där du blir klockad om du inte är tillräckligt snabb. Och strax före årsskiftet fick vi ta upp risken för ett skyddsstopp när vi insåg att det ingick i arbetsuppgifterna att lukta på returer för att avgöra om till exempel underkläder och byxor var använda innan de skickades tillbaka. Du får inte prata med någon när du jobbar och du får inte ha något i fickan.

Ni hör ju själva. Det är 1930-talet all over again. Nu har vi inlett en dialog med arbetsgivaren som själv insett att de tappat greppet och behöver vår hjälp. Om det beror på ett drev i en kvällstidning eller inte ska jag låta vara osagt.

Och apropå företag som har en del att jobba på: Vi har länge försökt förmå Ikea att ta större ansvar för de transporter som denna möbeljätte köper, men hittills utan resultat. Jodå, det kommer många vackra ord om hur viktigt det här är, och Ikea vill gärna slå sig för bröstet när det gäller hållbarhet. Men när det handlar om transporter har de totalt misslyckats med att ta ansvar.

Vi ser att många underleverantörer har usla villkor och inga riktiga anställningskontrakt. Ibland är det faktiskt rena rama gangsterföretag, och det måste vi väl ändå utgå ifrån att det inte är något som Ikea vill förknippas med? Vi har sträckt ut handen till dem förr för att hjälpa dem bringa ordning i logistikkedjan.

Nu gör vi det igen. Häromveckan hade vi möte med fackliga representanter från en rad europeiska länder samt ordföranden för Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF), Frank Moreels. Syftet var just att diskutera hur vi ska hantera Ikea.

Vi hoppas naturligtvis att företaget ska vara intresserat av att öppet och ärligt diskutera problemet med oss. För att baxa hem den diskussionen är jag helt öppen för att arbeta med någon slags kampanj mot Ikea. Tidigare har vi varit försiktiga, kanske för försiktiga. Men nu räcker det. Om de inte gör något åt sitt logistikhaveri så är dålig stämning bara förnamnet på vad de europeiska transportfacken gemensamt kan bidra till.

Men där ska vi väl inte behöva hamna, Ikea? Nog är ni väl intresserade av att ha hållbara transporter och att inte ge business till gangsters? Låt oss talas vid om saken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Tommy Wreeth

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Terminalarbetare död i arbetsplatsolycka

Arbetsolycka. En kvinna i 60-årsåldern omkom på måndagen efter en klämolycka vid Aditro Logistics terminal utanför Borås. "Det är djupt tragiskt. Alla våra tankar går till vår medlems familj", säger Björn Lindgren, regionalt skyddsombud på Transport.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Att bygga ett hus tillsammans

Hattstugan. Vad gör man då den vuxna dottern är ledsen, har problem med en tidigare relation, är sliten efter flera års nattjobb som barnmorska och av att vara ensamstående med ett barn? Och hon har en enda stor önskan: att bygga ett eget hus? Jo vi bygger förstås ett!

Diktaturen som alla älskar?

Politik. Vid mina ändlösa körningar upp och ner genom landet noterade jag att det var ovanligt många ekipage med sjöcontainers på vägarna strax efter påsk. Helsingborgs godsbangård var också full av containertåg.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.

Individuella löner styrs av godtycke

Debatt. Hur är det möjligt att fortsätta med individuella löner? Trots detta har man fortfarande individuell lönesättning inom offentlig verksamhet.

Bannlys ackord på samhällsbetalda resor

Insändare. Låt oss gå samman i hela landet, lägga ner jobbet, samla ihop oss utanför riksdagshuset och ställa politikerna mot väggen. Det är sjukt att köra gamla, sjuka och skolbarn på ackord! Att det bara får fortgå år efter år.

Kasta sten i glashus…

Ledare. Posten, numera Postnord, har fått ta mycket skit genom åren. En del är säkert motiverat, men det finns ändå skäl att nyansera bilden.

Man får städa upp sin egen skit

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet tar alltid strid för sina medlemmar när striden måste tas. Vi som är medlemmar i förbundet har detta som en naturlig del av förbundets DNA, våra utbildningar präglas av detta och våra anställda och förtroendevalda fostras in i detta.