Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

– Vi samarbetar med vården och ambulanstransporterna, berättar Anders Wahlén, chef för servicetrafiken inom Värmlandstrafiken.

Tidigare i dag skrev Transportarbetaren om färdtjänstförare som riskerar att utan skydd och förberedelser få transportera personer med bekräftad eller misstänkt coronasmitta. Transport har lämnat en lång kravlista till flera taxibolag i Region Dalarna för att säkra chaufförernas arbetsmiljö. Smittskyddsmyndigheten har också ändrat sina rekommendationer och tagit bort ambulans som grundkrav.

Strax därpå fick vi tips om regioner som har löst coronatransporterna på annat sätt. Anders Wahlén i Värmlandstrafiken igen:

– Vi har delat upp servicetrafiken i två spår. Luftvägsspåret och resten.

I praktiken betyder detta att alla resenärer med luftvägsproblem hänvisas till vården. Samtidigt har taxibolagen ställt fordon och förare till vårdens förfogande:

– Vi har anpassat och byggt om vissa fordon för att på ett säkert sätt köra dem som kan vara coronasmittade. Vi har också specialutbildat förare som tar de transporterna, säger Anders Wahlén.

Fordonen och förarna, som har fått skyddsutrustning, finns från och med i går i Karlstad, Torsby, Arvika och Kristinehamn.

– Det här är ju en vettigare modell än i regioner där de smittade åker vanlig färdtjänst, säger Ronnie Persson, färdtjänstförare och facklig förtroendeman på Rudskoga taxi i Värmland.

Men han konstaterar samtidigt att företagets skyddsombud inte har bjudits in till någon riskbedömning innan besluten har fattats.

Västtrafik, som driver trafiken i Västra Götaland, har en linje som följer Folkhälsomyndighetens tidigare rekommendation. Den följer även myndighetens gällande rekommendation som överlåter transportfrågan i coronatider till ”lokala rutiner”.

– Vi har sagt att vi inte ska köra covid-19-sjuka eller misstänkt smittade i sjukresetaxi eller färdtjänsten. Våra fordon ska inte nyttjas till de transporterna, säger Åsa Björk, kommunikationsansvarig för anropstrafiken inom Västtrafik.

Detta informerar bolaget om i bokningen. Som ytterligare försiktighetsåtgärder har färdtjänstbilarnas framsäte stängts av för passagerare. Dessutom bokas ingen samåkning inom färdtjänst eller sjukresor.

– Samtidigt är vi väl medvetna om de transportbehov som finns i vården. Vi sitter tillsammans med regionen för att hitta lösningar, men är inte framme ännu, säger Åsa Björk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.