Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Folkhälsomyndigheten ändrade i går sina rekommendationer kring transport av covid-19-sjuka patienter och personer med misstänkt coronasmitta. Fram till förra veckan skulle transporterna uttryckligen inte ske med taxi eller kommunala transportmedel. Då var det ambulans som gällde.

Från i går ska ”lokala rutiner” styra. Patienten/resenären ska förses med engångsnäsdukar och uppmanas att hosta i en näsduk.

Gustaf Järsberg
Gustaf Järsberg. Foto: Jan Lindkvist

– Det är givetvis inte vår hållning att transporter med misstänkta eller konstaterade fall av covid-19 ska gå till på det sättet. Vi måste säkerställa våra medlemmars hälsa, säger Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport.

Han förutspår och befarar att region efter region nu kommer att fatta beslut om att sjuktransporter av coronasmittade ska ske i taxi. Han förmodar att bakgrunden till myndighetens ändrade rekommendation är att en del kommuner har upphandlat taxibolag för att sköta sjukresor, och inte längre har nog med ambulanstransporter.

Transportarbetaren har frågat Folkhälsomyndigheten om motivet till ändringen. Artikeln uppdateras så fort det kommer ett svar.

I Dalarna ställs frågan om coronatransporter på sin spets under de första veckorna i april. Transport kräver åtgärder och rutiner som ska skydda färdtjänstchaufförer från coronasmitta. Det handlar om riskgrupper, skyddsutrustning, hygien och samåkning. Det vill säga arbetsmiljöfrågor för förarna.

I fredags gjorde Joakim Hejenstedt, regionalt skyddsombud i Dalarna, och Peter Lindberg, chaufför och skyddsombud på Siljan buss, den så kallade 6:6a-anmälan. Sex olika taxibolag i länet fick kravlistan. Arbetsgivarna har till den 10 april på sig att svara. Om Transports skyddsombud inte är nöjda med svaret vänder de sig till Arbetsmiljöverket för att få saken prövad.

– Från början sa arbetsgivaren att varje chaufför skulle ta kontakt för rådgivning, berättar Peter Lindberg. Sedan kom nya direktiv och arbetsgivaren tyckte att vi skulle köra coronapatienter utan skyddsutrustning.

Vi frågar regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt hur chaufförer kan agera under de två veckor som arbetsgivarna har på sig att svara på kraven från Transport.

– Jag skulle inte riskera mitt liv och min hälsa, svarar han. Vår rekommendation är att inte köra om man känner att den egna hälsan riskeras. Det är få arbetsgivare som har kontroll över vilka anställda som är i någon riskgrupp.

Transportarbetaren har utan resultat sökt ansvariga för upphandlingen av färdtjänst och sjukresor på Region Dalarna. På Siljan buss, ett av företagen som fått en 6:6a-anmälan, svarar Mats Pettersson, taxiansvarig:

– Vi tar oron på fullaste allvar och ska svara senast den 10 april. Det är samhället som ska leda oss i den här situationen, och ingen vet hur samhället ser ut då.

Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg konstaterar att de här arbetsmiljöproblemen inom färdtjänst och sjuktransporter förekommer även i andra delar av landet.

– Men skyddsombuden i Dalarna reagerade snabbt och kraftfullt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jouni:
    17 april, 2020

    Didi i Kina, Über liknande tjänst. Installerar skydd mellan förare och baksätet, desifinerar alla bilar dagligen och utrustar chaufförer med engångshandskar, alcogel.
    Väldigt få som åker Taxi i Kina just nu, de enda som har kunder är de Didi bilar som har just denna utrustning. Börjar installeras på många håll nu, bl a i Tyskland

  2. Zeke:
    15 april, 2020

    Situationen är extrem pga det rådande läget.
    Som taxiförare riskera man att transportera människor som bär på smittor, eller hälsotillstånd som kan påverka föraren, utan att bli informerad om risken.

  3. Kemal:
    2 april, 2020

    Taxi föraren är ingen doktor, det är bättre att kunder med Coronavirus åker hem med ambulans. Därför att taxiföraren kanske har också familj.

Lästips:

Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Gustaf Järsberg

”Vi använder redan olika modeller i arbetsmiljöarbetet”

Arbetsmiljö. När medlemmar hör av sig till sin avdelning eller sina skyddsombud är arbetsmiljöproblemet ofta redan stort och infekterat. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport och berättar att det finns flera modeller att ta till hjälp.

Jens Holm (V). Foto: Agnes Stuber

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.