Close
Bildmontage. Brandbil i Storstockholms brandförsvar rycker ut. Brandingenjör Anders Palm ger råd.
Close

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Den 15 juli tömde en miljöarbetare ut sin brinnande last på gatan i västra Stockholm.

– Det var ett rådigt och genomtänkt handlande, kommenterade polisens presstalesperson Ola Österling i Dagens Nyheter.

Den 23 augusti var det dags igen. Lasten började ryka i en sopbil på Tjörn. Räddningstjänsten var snart på plats så glöden hann aldrig utvecklas till brand eller sprida sig, rapporterar Göteborgs-Posten.

Rök och bränder i sopbilar händer inte dagligdags, men det inträffar då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några tips, om olyckan är framme:

  • Ring 112 och tala om var du är eller vart du tänker åka.
  • Sök upp en lämplig hårdgjord yta, där du kan tömma ut soporna.
  • Tänk på att välja en plats där branden inte sprider sig, förorenar miljön eller ställer till besvär för de som bor eller rör sig i området.
  • Töm alltid ut lasten utomhus, aldrig i ett garage eller en tunnel.
  • Kontakta din arbetsledning som ansvarar för att platsen röjs upp efteråt.

De värsta bovarna som kan skapa bränder är enligt Anders Palm grillkol, engångsgrillar och cigaretter. Batterier hör heller inte hemma i hushållssoporna och trasor indränkta i antändlig linolja ska blötläggas, eller allra helst läggas i en tättförslutande burk.

Att försöka släcka branden i sopbilens komprimator fungerar inte eftersom det är ett slutet utrymme, förklarar han.

– Enda sättet är att tömma ut soporna.

Inte på någon central gata som Kungsgatan, mitt inne i en stad, utan på en hårdgjord yta, exempelvis asfalt, som räddningstjänsten sedan kan spola med vatten.

– När materialet är släckt ansvarar entreprenören för att ta upp soporna och sanera platsen, säger Anders Palm.

Med sunt förnuft kommer man långt.

– Ju tidigare vi får larmet desto snabbare kan vi vara på plats och minska risken för att branden sprider sig, råder han.

Ola Bodin är miljöarbetare och samtidigt ordförande i Transports Gävleavdelning. Tidigare körde han hushållssopor men numera samlar han in styckegods och farligt avfall.

– Själv har jag inte varit med om någon brand, men jag hade en kollega som fick tömma ut lasten på riksväg 56. Det hänger på vad folk kastar i soporna. Man behöver vara noga med sorteringen så att grejerna hamnar på rätt ställe, säger han.

Grillkol som inte släckts ordentligt kan fatta eld i luftdraget när renhållarna kör. Dränk in kolen i vatten och låt den helst vila ute i några dagar innan du lägger den i soporna, är Ola Bodins råd.

– Vik och tryck ihop kartonger och wellpapp, plast och papper så ryms det mer.

Med mindre luft i avfallet kan hushåll och bostadsrättsföreningar kanske till och med beställa mindre sopkärl och spara pengar på det. Inte så dumt när energipriserna går upp, tipsar han.

Överfulla sopkärl och avfall som läggs ovanpå tunnorna ställer till det för renhållarna om skräpet ramlar ut på marken vid hämtning. Glas i soporna kan också, ihop med annat, ge gnistbildning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.