Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Yrkesföraren Mats Fredlund uteslöts ur Svenska Transportarbetareförbundet i mars 2019, efter att ha valts in för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige året innan. Fredlund stämde Transport då han anser att uteslutningen saknar giltig grund.

Stockholms tingsrätt slog i mars förra året fast att förbundet inte haft stöd i sina stadgar för uteslutningen. Det ska Transport i kommande rättegång åter försöka visa att det gör. Efter tingsrättens dom beslutade en enig förbundsstyrelse att överklaga. ”Endast i diktaturer tar sig staten rätt att gripa in i en ideell förenings inre angelägenheter” heter det i förbundets överklagan till hovrätten.

Även Mats Fredlund har överklagat till högre instans, gällande skadestånd. I tingsrätten vann han tvisten men fick inget gehör för kravet på 100 000 kronor i skadestånd för uteslutningen.

Huvudförhandlingarna i hovrätten hålls den 9 och 10 november.

– Det måste vara en förenings självklara rätt att tolka sina egna stadgar, oavsett om det rör en fackförening eller en ideell organisation av annat slag. Det är hur som helst inte statens sak att avgöra, och jag tror att få vill hamna i ett sådant samhälle, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare och vice ordförande.

Lars Mikaelsson framhåller att förbundets hållning vilar på demokratiskt fattade beslut, tagna på kongressen som ett uttryck för medlemmarnas vilja. Och hållningen står fast: Personer som är politiskt aktiva i partier eller sammanslutningar som motarbetar fackets grundvärderingar kan inte vara kvar som medlemmar.

Transports förbundssekreterare ser det heller inte som en lösning att, som vissa andra LO-fack, enbart stoppa sverigedemokrater med politiska förtroendeuppdrag från att samtidigt ha fackliga förtroendeuppdrag. Det skulle leda till ett A- och B-lag bland medlemmarna, och inom Transport ska alla som är med också ha möjlighet att väljas till fackliga uppdrag, betonar Mikaelsson.

– Vår hållning gäller ju inte bara aktiva sverigedemokrater, utan alla som arbetar politiskt för olika slags extrema organisationer. I dag är det väl så att de flesta finns på högerkanten, förr var det på vänsterkanten, säger han.

– Vi har dragit vår gräns. Självklart behöver inte alla medlemmar dela vår uppfattning i allt vi står för men, som sagt – det finns en gräns och det handlar om synen på alla människors lika värde.

Har du någon gång ställt dig frågan om det riktiga i Transports linje mot SD?

– Jo, ärligt talat, det har jag faktiskt gjort. Men jag har inte kommit fram till annat än att det rätta är att hålla fast vid våra demokratiskt fattade beslut, säger Lars Mikaelsson.

Ser du någon risk i att förbundets hållning öppnar för alternativa fackföreningar?

– Nej. Men jag har noterat att det är svårt att starta fackföreningar om man tycker illa om fackföreningar, säger Mikaelsson.

– Vi vill inte ha in söndrande krafter som försöker göra oss svagare. Vår position bygger på sammanhållning.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.