Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017.
Close

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

1. Transports syn på SD har varit konsekvent: Det går inte att vara medlem i facket om du är aktiv företrädare för SD. Står den hållningen fast?

– Ja, det är medlemmarnas önskan, det är de som har röstat fram de stadgar vi har. Även om vi har en ny styrelse så kommer den tolkningen att stå sig. Vi anser inte att SD delar våra värderingar när det gäller alla människors lika värde. Det är grundläggande värderingar för arbetarrörelsen. SD motverkar aktivt våra syften när de delar upp arbetare i ”vi och dem”. Vi försöker ju hålla ihop alla arbetare, oavsett var man kommer ifrån eller hur man ser ut.

 

2. Får man inte rösta på eller vara medlem i vilket parti man vill?

– Jo, det får man absolut. Det är grundlagsskyddat så det är inget snack om det. Men om man är aktiv och börjar jobba emot våra syften, det är då det blir problematiskt. Då måste man bestämma sig för vilka frågor man tycker är viktigast att driva. Våra solidariska frågor eller de samhällssplittrande delarna som det andra gänget driver?

 

3. En kritik mot Transports hållning är att de som aktivt stöder SD utesluts från det viktiga arbetsmiljöarbetet om de inte får vara med i facket. Vad säger du om det?

– De skyddas ju av vårt arbetsmiljöarbete precis som alla andra som är aktiva på arbetsplatserna, så de är inte förhindrade på det viset. Jag har svårt att förstå varför man vill vara aktiv transportare om man är aktiv sverigedemokrat, när våra grundläggande värderingar är så väsensskilda. Då måste man ju fundera över om man verkligen har förstått vad SD står för?

 

4. Andra fackförbund har valt en annan linje. IF Metall och Handels säger till exempel att aktiva SD-politiker kan vara medlemmar i facket, så länge de inte har några fackliga förtroendeuppdrag. Kan Transport tänka sig ett liknande upplägg?

– Nej. Det handlar om en likabehandlingsprincip. Vi ska inte ha A- och B-medlemmar. Är man medlem i Transport så ska man kunna utnyttja hela den demokratiska delen i förbundet. De andra förbunden tillåter att aktiva SD-företrädare är medlemmar, men de tillåter dem inte att bli valda till uppdrag. Då tycker jag att det är ärligare att säga att om du aktivt motverkar vårt syfte så ska du inte vara medlem i vår förening.

 

5. Kan den här hållningen innebära att Transport får svårare att rekrytera medlemmar?

– Nej, jag tror och hoppas inte det. Det är väldigt många som stöder oss som tycker att vi har en sund inställning.

 

6. I mars 2021 ogiltigförklarade Stockholms tingsrätt Transports uteslutning av en aktiv SD-politiker i Kiruna. Ni har valt att överklaga. Varför det?

– Det måste ju ändå vara så att de som är medlemmar i en förening också bestämmer vilka som kan vara medlemmar i föreningen. Det är så demokrati fungerar. Det kan inte vara staten som via domstol talar om vilka som är välkomna att vara med i vilka föreningar. Det är ändå skäligt att om man motverkar föreningen så kan man inte vara med.

 

7. Flera fackförbund ser nu över sin policy att inte samtala med SD. Skälet är att de vill kunna påverka de som sitter vid makten. Kan Transport fatta ett liknande beslut?

– Nej, det ser jag inte.

 

8. Hur ska Transport kunna stå emot när andra fackförbund väljer en mjukare linje?

– Vi är ett kampförbund, vi tycker vad vi vill.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. ulf janberger:
    27 maj, 2023

    Tänker ALDRIG va med i ett sånt fack..ADRIG

  2. janne:
    7 november, 2022

    De uttalande Lars M gör innebär att transport binder ris åt egen rygg.
    Om ett fack ska fungera optimalt = bli starkt, måste det också vara opolitiskt.
    Självklart är många transportarbetare socialdemokrater men inom t.ex. chaufförskåren är väldigt många just SDare.
    Alla inom transport eftersträvar bättre arbetsvillkor men även ett ordentligt lönepåslag oberoende politisk åsikt, men som det nu varit halkar vi regelbundet längre och längre ned på skalan.
    Eftersom politiker kan bevilja sig lönepåslag i flera tusenkronorsklasser borde även vi som försörjer dem ha rätt till sammalunda - ELLER HUR ????

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.