Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017.
Close

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

1. Transports syn på SD har varit konsekvent: Det går inte att vara medlem i facket om du är aktiv företrädare för SD. Står den hållningen fast?

– Ja, det är medlemmarnas önskan, det är de som har röstat fram de stadgar vi har. Även om vi har en ny styrelse så kommer den tolkningen att stå sig. Vi anser inte att SD delar våra värderingar när det gäller alla människors lika värde. Det är grundläggande värderingar för arbetarrörelsen. SD motverkar aktivt våra syften när de delar upp arbetare i ”vi och dem”. Vi försöker ju hålla ihop alla arbetare, oavsett var man kommer ifrån eller hur man ser ut.

 

2. Får man inte rösta på eller vara medlem i vilket parti man vill?

– Jo, det får man absolut. Det är grundlagsskyddat så det är inget snack om det. Men om man är aktiv och börjar jobba emot våra syften, det är då det blir problematiskt. Då måste man bestämma sig för vilka frågor man tycker är viktigast att driva. Våra solidariska frågor eller de samhällssplittrande delarna som det andra gänget driver?

 

3. En kritik mot Transports hållning är att de som aktivt stöder SD utesluts från det viktiga arbetsmiljöarbetet om de inte får vara med i facket. Vad säger du om det?

– De skyddas ju av vårt arbetsmiljöarbete precis som alla andra som är aktiva på arbetsplatserna, så de är inte förhindrade på det viset. Jag har svårt att förstå varför man vill vara aktiv transportare om man är aktiv sverigedemokrat, när våra grundläggande värderingar är så väsensskilda. Då måste man ju fundera över om man verkligen har förstått vad SD står för?

 

4. Andra fackförbund har valt en annan linje. IF Metall och Handels säger till exempel att aktiva SD-politiker kan vara medlemmar i facket, så länge de inte har några fackliga förtroendeuppdrag. Kan Transport tänka sig ett liknande upplägg?

– Nej. Det handlar om en likabehandlingsprincip. Vi ska inte ha A- och B-medlemmar. Är man medlem i Transport så ska man kunna utnyttja hela den demokratiska delen i förbundet. De andra förbunden tillåter att aktiva SD-företrädare är medlemmar, men de tillåter dem inte att bli valda till uppdrag. Då tycker jag att det är ärligare att säga att om du aktivt motverkar vårt syfte så ska du inte vara medlem i vår förening.

 

5. Kan den här hållningen innebära att Transport får svårare att rekrytera medlemmar?

– Nej, jag tror och hoppas inte det. Det är väldigt många som stöder oss som tycker att vi har en sund inställning.

 

6. I mars 2021 ogiltigförklarade Stockholms tingsrätt Transports uteslutning av en aktiv SD-politiker i Kiruna. Ni har valt att överklaga. Varför det?

– Det måste ju ändå vara så att de som är medlemmar i en förening också bestämmer vilka som kan vara medlemmar i föreningen. Det är så demokrati fungerar. Det kan inte vara staten som via domstol talar om vilka som är välkomna att vara med i vilka föreningar. Det är ändå skäligt att om man motverkar föreningen så kan man inte vara med.

 

7. Flera fackförbund ser nu över sin policy att inte samtala med SD. Skälet är att de vill kunna påverka de som sitter vid makten. Kan Transport fatta ett liknande beslut?

– Nej, det ser jag inte.

 

8. Hur ska Transport kunna stå emot när andra fackförbund väljer en mjukare linje?

– Vi är ett kampförbund, vi tycker vad vi vill.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. ulf janberger:
    27 maj, 2023

    Tänker ALDRIG va med i ett sånt fack..ADRIG

  2. janne:
    7 november, 2022

    De uttalande Lars M gör innebär att transport binder ris åt egen rygg.
    Om ett fack ska fungera optimalt = bli starkt, måste det också vara opolitiskt.
    Självklart är många transportarbetare socialdemokrater men inom t.ex. chaufförskåren är väldigt många just SDare.
    Alla inom transport eftersträvar bättre arbetsvillkor men även ett ordentligt lönepåslag oberoende politisk åsikt, men som det nu varit halkar vi regelbundet längre och längre ned på skalan.
    Eftersom politiker kan bevilja sig lönepåslag i flera tusenkronorsklasser borde även vi som försörjer dem ha rätt till sammalunda - ELLER HUR ????

Lästips:

Transportarbetarens logga

SD-uteslutning till Europadomstolen

Facket. Transport tar frågan om förbundets rätt att utesluta en SD-politiker vidare till Europadomstolen. Det beslutade förbundsstyrelsen på ett extramöte på måndagskvällen.

Våga tycka till om ekonomi

Ekonomi. I boken Dyrtider går Elinor Odeberg till attack mot Riksbankens oberoende och slår ett slag för att vanligt folk ska våga tycka till om ekonomisk politik.

Transportarbetarens logga

SD-uteslutning kan bli fall för Europadomstolen

Rättsfall. Transport kan komma att vända sig till Europadomstolen för mänskliga rättigheter. Det sedan Högsta domstolen nekat prövning av domen som hindrar förbundet att utesluta en SD-politiker.

Hallå där!

Henrik Hansson

… modellbyggare från Kvidinge, Skåne, som nyligen blev både nordisk mästare och tog hem publikpriset vid Trailer Trucking-festivalen i Mantorp.

Månadens medlem
Niclas trivs på Gotland. ”Jag kommer nog aldrig flytta härifrån. Vill jag ha storstadspuls kan jag åka till Visby. Men där jag bor är det väldigt lugnt. Jag gillar det. Jag jagar mycket och trivs med att vara ute på landet.” Foto: Pernilla Ahlsén

Niclas brinner för bra arbetsmiljö

Bevakning. Efter 30 år i bevakningsbranschen, varav de senaste 11 på Gotland, kan Niclas Fagerberg jobbet utan och innan. I jakt på en ny utmaning blev han skyddsombud. Nu brinner han för att kollegorna ska ha en bra arbetsmiljö och rättvisa arbetsvillkor.

Kultur
”Ekonomi är inte så svårt som vissa vill få oss att tro, man kommer väldigt långt med lite sunt bondförnuft”, säger Elinor Odeberg.

Våga tycka till om ekonomi

Ekonomi. I boken Dyrtider går Elinor Odeberg till attack mot Riksbankens oberoende och slår ett slag för att vanligt folk ska våga tycka till om ekonomisk politik.

Jag & jobbet
Ibland frågar ungdomar Per Svedberg om han har något vapen, som en elpistol? ”Nej, jag har något värre säger jag och pekar på min mun. Mitt bästa verktyg är truten.”

”Alla människor behöver respekt”

Bevakning. Per Svedberg blev väktare för att han inte ville jobba med människor. Men upptäckte att just det är själva kärnan i jobbet. Han försöker alltid se människan, bortom deras ibland bråkiga, stökiga beteende.

Hallå där!

Martin Andersson

…ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Månadens sektion
Thomas Belvén, Jan Sehlin, Peter Strålind och Magnus Lundberg utanför Folkets hus i Solna. Emil Blomqvist och Joakim Björkstedt sitter också i styrelsen, men är inte med på bild.

”Vi vill ha bättre hämtställen”

Miljöarbetare. Efter den uppmärksammade sopstrejken 2017 ­tömdes Stockholmsavdelningens miljösektion på folk. Nu tar sektionen nya tag med nyvald ordförande, arbete för mer inflytande vid upphandlingar och bättre arbetsmiljö – så att sopgubbarna ska hålla fram till pensionen.

Månadens medlem
Att köra mjölkbil är Ebbas tredje jobb. I framtiden vill hon gärna ha ett eget åkeri. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det här är ett riktigt mysjobb”

Åkeri. Ebba Nyberg är 23 år och har redan sitt drömjobb – att köra mjölkbil för Arla. Allra bäst är det så här års när korna har släppts ut på bete och sommarkvällarna är ljusa och ljumma.

Hallå där!

Adam Vinrot

…nybliven student som fick Dalaavdelningens stipendium på sin examensdag vid transportprogrammet på Hushagsgymnasiet, Borlänge, den 8 juni.

Dyrtider
Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn! Foto: Lilly Hallberg

Gott liv trots ökade kostnader

Privatekonomi. Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn!

Månadens klubb
Mathias Bäck och Lena Pettersen tillsammans med Jerry Walthéreson, ordförande i avdelning 17. Klubbens övriga medlemmar Ola Ståhl, Tjallen Bergström och Magnus Vetter var ute och körde när bilden togs.

”Vi vill bara att det ska vara rätt”

Nystartad. Medarbetarna på Sparlunds Buss & Taxi i Vara tröttnade på felaktiga löneutbetalningar. Nu har de bildat en arbetsplatsklubb för att komma till rätta med problemen.

Månadens medlem
”Lastbilsyrket är fantastiskt eftersom jag kan vidareutbilda mig medan jag kör.”

”Jag brinner för att hjälpa kvinnor”

Yogainstruktör. Jobbet som lastbilschaufför till och från Gävle hamn innebär mycket väntan och körningar utan avbrott. Det är perfekt för Elina Munter som använder tiden till att vidareutbilda sig och undervisa i gravidyoga och mammaträning.

Kultur
Forskaren och psykologen Alexander Rozental är dålig på att prokrastinera i jobbet. ”Men att ta körkort har jag skjutit upp”, säger han. Foto: Justina Öster

Skjuter du upp trista saker?

Prokrastinering. Nu måste jag verkligen städa ur förrådet. Jag hittar ju ingenting! Först måste jag bara ut med hunden, tvätta bilen, ringa mamma och köpa mjölk. Men oj, vad sent det blev! Brukar du prokrastinera?

Laura Hartman är chefsekonom på LO. Foto: John Antonsson

”Svensk arbetsmarknad har visat sig oväntat stark”

Ekonomi. Trots skenande inflation och kraftigt höjda räntor ser vi ingen stor ökning av arbetslöshet eller varsel. LO:s chefsekonom Laura Hartmans bedömning är ändå att Sverige är på väg in i en period av ökad arbetslöshet.

Hallå där!

Saied Tagavi

…som är aktiv i Facklig Plattform Iran. Vad handlade ditt förstamajtal om?

Dyrtider
”Jag har tjatat på mina barn att gå med i facket, men de tycker det är för dyrt. Hade jag tjänat mer skulle jag ha betalat deras medlemskap också. Nu är de med i a-kassan i alla fall”, säger Lisen Karlsson. Foto: Justina Öster

Lisen är familjens elpolis

Privatekonomi. Kranbilsföraren och fyrbarnsmamman Lisen Karlsson bor på landet med sin man, 16-åriga dotter och två katter. Efter en räkning på 9 700 kronor bytte hon till timpris på elen. – Helt sjukt! Nu har jag stenkoll på vår el, säger hon.