Usla villkor på Best Transport

Åkeri. Löner som inte går att leva på och böter för chaufförer som gör fel. Flera medier rapporterar om dåliga villkor hos Best Transports underleverantörer.

Dagens Industri (DI) berättar att chaufförer som kör för underleverantörer till Best kan tjäna så lite som 251 kronor för ett fyratimmarspass på kvällstid.

Tidningen har kommit över uppgifter från Bests interna system, som visar en ersättningsmodell som är minst sagt snål. När Best körde hem vin fick åkerierna mellan 32 och 42 kronor per leverans – kvällstid.

Underentreprenörerna, där förarna i regel är anställda, fick i vissa fall behålla 30 procent av vad transportköparna betalat. Resten hamnade i Bests ficka.

Flera före detta förare har pratat med DI och berättat om löner som är svåra att leva för. En förare berättar att hen jobbat alla vardagar och fått ut lön så låg som 7000 kronor i månaden.

Förare straffas

Best har länge marknadsfört sig som ett miljövänligt bolag. Bilarna tankas med HVO. Men om en förare missar att tanka 100 procent förnyelsebart, eller glömmer att redovisa, skickas ett vite till åkeriet. Expressen skriver att det inte är ovanligt att det blir förarna som får stå för den saftiga notan.

Förarna ska inte betala viten, hävdar Best vd Niklas Knight i DI:
– Förekommer det ska jag göra vad jag kan för att bidra till att det upphör, säger han.

Transports centrala ombudsman Joakim Guttman reagerade starkt när han fick reda på villkoren.

– Situationen de tidigare anställda vittnar om är ytterst allvarlig. Att behandlas så borde inte förekomma i den tid vi lever i nu.

– Det är ett ofog om man ska betala avgifter till åkaren eller transportören så att man inte har mat för dagen. Det finns starka ord vi kan använda för sånt.

Kommer Transport agera?

– Ja. Men problemet är att vi inte vet vilka företag som kör för centralerna. De informerar oss inte om det. Det bästa vore om vi har medlemmar på åkerierna, då får de gärna komma till oss och berätta om sin situation.

– Tyvärr är det många killar och tjejer som är 19-20 som inte tänker på att gå med i facket. De är mest glada för att ha fått ett jobb.

Best har kollektivavtal med Transport. Däremot ställer speditören inget krav på att underleverantörerna ska ha det. Inom kort kommer Transport att träffa Best och inleda en dialog.

VET DU MER? KONTAKA TRANSPORTARBETAREN! 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ronnie Mårtensson:
    25 februari, 2021

    Hela hemleveranssektorn bygger på att chaufförer skall jobba på villkor som ej är i närheten av avtalsenligt. Om jag som åkare begär av uppdragsgivaren att debitera tillägg för t.ex. OB söndag så blir svaret att "det är ingen annan som får". Alltså svar nej. De "växlar" typ Best som jobbar helt med underleverantörer i form av 1-2 bilsåkare, liksom stora åkerier som delvis har fåbilsåkare som underleverantörer har alla samma knep. Köp en "insats" (ej aktiepost) t.ex. 100.000 kr. Om du misshagar uppdragsgivaren så kickas du ut men den s.k. insatsen behålles av uppdragsgivaren. Detta är inget annat än slavkontrakt.

  2. Erik:
    10 februari, 2021

    Samma på Bring
    Jag har ca 60 kr timmen på kvällen
    Har påtalat detta med min åkare
    Alka vet om detta Bring. Åkaren mm
    Men gnäller man till Bring får vi sämsta jobbet i framtiden

  3. Birgitta Hansson:
    5 februari, 2021

    Som sagt, inför färdskrivare i alla yrkesmässiga fordon, såsom den tunga trafiken! Förekommer mycket fusk med arbetstider. Den lilla ^^blå sagoboken^^ kan du ju skriva vad som helst, ha hur många som helst. Oftast är det enbilsåkare som kör för dem stora, tar ut höga avgifter för att förmedla uppdrag! Inte ovanligt med 30-40%, och kanske mer. Stressfaktor att köra ihop dina pengar, ungefär som taxi! Bra att det börjar röra sig även hos budbilarna!

  4. Larry:
    2 februari, 2021

    Bedrövligt, men inte förvånade, tyvärr. Liknande upplägg finns inom andra branscher det värsta finns och började inom taxibranchen. Cabonline med bla varumärket Taxikurrir är det mest ökända. Det måste till en lagstiftning likt den inom byggbranschen med klart ansvar.

Lästips:

Diagram reallönesänkning. Grafik: Christina Ahlund

Så mycket mindre är din lön värd

Ekonomi. Lönerna urholkas av kraftiga prishöjningar. Om ett halvår löper flera av Transports stora kollektivavtal ut. Tankbilschauffören Özgür Günez tycker att facket ska ställa höga krav i nästa avtalsrörelse. Inte minst för att det kan locka nya medlemmar.

Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.