Usla villkor på Best Transport

Åkeri. Löner som inte går att leva på och böter för chaufförer som gör fel. Flera medier rapporterar om dåliga villkor hos Best Transports underleverantörer.

Dagens Industri (DI) berättar att chaufförer som kör för underleverantörer till Best kan tjäna så lite som 251 kronor för ett fyratimmarspass på kvällstid.

Tidningen har kommit över uppgifter från Bests interna system, som visar en ersättningsmodell som är minst sagt snål. När Best körde hem vin fick åkerierna mellan 32 och 42 kronor per leverans – kvällstid.

Underentreprenörerna, där förarna i regel är anställda, fick i vissa fall behålla 30 procent av vad transportköparna betalat. Resten hamnade i Bests ficka.

Flera före detta förare har pratat med DI och berättat om löner som är svåra att leva för. En förare berättar att hen jobbat alla vardagar och fått ut lön så låg som 7000 kronor i månaden.

Förare straffas

Best har länge marknadsfört sig som ett miljövänligt bolag. Bilarna tankas med HVO. Men om en förare missar att tanka 100 procent förnyelsebart, eller glömmer att redovisa, skickas ett vite till åkeriet. Expressen skriver att det inte är ovanligt att det blir förarna som får stå för den saftiga notan.

Förarna ska inte betala viten, hävdar Best vd Niklas Knight i DI:
– Förekommer det ska jag göra vad jag kan för att bidra till att det upphör, säger han.

Transports centrala ombudsman Joakim Guttman reagerade starkt när han fick reda på villkoren.

– Situationen de tidigare anställda vittnar om är ytterst allvarlig. Att behandlas så borde inte förekomma i den tid vi lever i nu.

– Det är ett ofog om man ska betala avgifter till åkaren eller transportören så att man inte har mat för dagen. Det finns starka ord vi kan använda för sånt.

Kommer Transport agera?

– Ja. Men problemet är att vi inte vet vilka företag som kör för centralerna. De informerar oss inte om det. Det bästa vore om vi har medlemmar på åkerierna, då får de gärna komma till oss och berätta om sin situation.

– Tyvärr är det många killar och tjejer som är 19-20 som inte tänker på att gå med i facket. De är mest glada för att ha fått ett jobb.

Best har kollektivavtal med Transport. Däremot ställer speditören inget krav på att underleverantörerna ska ha det. Inom kort kommer Transport att träffa Best och inleda en dialog.

VET DU MER? KONTAKA TRANSPORTARBETAREN! 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ronnie Mårtensson:
    25 februari, 2021

    Hela hemleveranssektorn bygger på att chaufförer skall jobba på villkor som ej är i närheten av avtalsenligt. Om jag som åkare begär av uppdragsgivaren att debitera tillägg för t.ex. OB söndag så blir svaret att "det är ingen annan som får". Alltså svar nej. De "växlar" typ Best som jobbar helt med underleverantörer i form av 1-2 bilsåkare, liksom stora åkerier som delvis har fåbilsåkare som underleverantörer har alla samma knep. Köp en "insats" (ej aktiepost) t.ex. 100.000 kr. Om du misshagar uppdragsgivaren så kickas du ut men den s.k. insatsen behålles av uppdragsgivaren. Detta är inget annat än slavkontrakt.

  2. Erik:
    10 februari, 2021

    Samma på Bring
    Jag har ca 60 kr timmen på kvällen
    Har påtalat detta med min åkare
    Alka vet om detta Bring. Åkaren mm
    Men gnäller man till Bring får vi sämsta jobbet i framtiden

  3. Birgitta Hansson:
    5 februari, 2021

    Som sagt, inför färdskrivare i alla yrkesmässiga fordon, såsom den tunga trafiken! Förekommer mycket fusk med arbetstider. Den lilla ^^blå sagoboken^^ kan du ju skriva vad som helst, ha hur många som helst. Oftast är det enbilsåkare som kör för dem stora, tar ut höga avgifter för att förmedla uppdrag! Inte ovanligt med 30-40%, och kanske mer. Stressfaktor att köra ihop dina pengar, ungefär som taxi! Bra att det börjar röra sig även hos budbilarna!

  4. Larry:
    2 februari, 2021

    Bedrövligt, men inte förvånade, tyvärr. Liknande upplägg finns inom andra branscher det värsta finns och började inom taxibranchen. Cabonline med bla varumärket Taxikurrir är det mest ökända. Det måste till en lagstiftning likt den inom byggbranschen med klart ansvar.

Lästips:

”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.