Close
Färdtjänstföraren Magnus Liljekvist i samtal med Johan Bernholm i Filipstad. Transports Värmlandsavdelningen har under våren haft uppsökande verksamhet på en rad orter, riktad till dem som kör servicetrafik.
Close
Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

– Det är som det är, man får göra sitt bästa, säger Magnus Liljekvist, chaufför hos Rudskoga Taxi AB i Filipstad.

Det är veckan efter påsk när Transportarbetaren träffar honom och kollegorna, en vecka innan det nya trafikbolaget Servicetrafiken Sverige AB den 1 maj ska ta över den samhällsbetalda trafiken. Det handlar om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor bland annat.

Magnus Liljekvist har arbetat nio år som chaufför. Han har tidigare varit tvingad att söka ”nytt” jobb efter att dåvarande arbetsgivaren, Keolis, och Region Värmland sagt upp avtalet.

Liksom för flera av kollegorna vid Rudskoga Taxi innebär bytet av trafikbolag ny provanställningsperiod på sex månader. ”Det är förvirring i lägret nu” säger en av Magnus kollegor.

Uppsagda när ny aktör vann

– Facket är helt emot att man ska behöva söka nytt jobb vart fjärde år. Det vore bättre med upphandlingar vart tionde år, samt att chaufförerna fick följa med till ny arbetsgivare. Fordonen slits enormt och borde bytas ut efter fem år, säger Ronnie Persson, färdtjänstförare från Storfors och skyddsombud på Rudskoga Taxi.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg
Ronnie Persson, färdtjänstförare och skyddsombud.

Den här torsdagen, den 24 april, är Ronnie Persson ute och träffar förare i Filipstad och Kristinehamn i östra Värmland. Med är också lastbilschauffören Johan Bernholm, som i vanliga fall kör för Godsservice Karlstad.

De båda har plockat ihop innehåll i Transportpåsar som delas ut vid taxiföretagens depåer. Under dagen delades 14 påsar ut till förare som de båda talar med.

I påsarna finns förutom annat riktade informationsblad och kontaktinformation, ”det här behöver du ha koll på”: Kollektivavtal för taxiförare, anställningsbevis, avtalade försäkringar, Transports egna utbildningar, utbildningsdagar efter intresse, kontaktinformation – och QR-kod för att bli medlem.

– Jag har ingen aning om hur det kommer att bli, vi skulle hämtat de nya arbetskläderna nu på förmiddagen men det var inte klart, säger en av Rudskogas förare i Kristinehamn.

Om en vecka ska han börja köra för Servicetrafiken:

– Det känns osäkert.

Till Ronnie och Johan säger chauffören att han nu funderar på att gå med i facket. En av kollegorna tar upp att det nya trafikplaneringssystemet, som också införs den 1 maj, skapar minst lika mycket oro.

Ronnie Persson var själv en av dem som varslades som en konsekvens av regionens nya avtal för servicetrafik.

Flera förändringar väntar

I oktober förra året stod det klart att den stora vinnaren var Cab in Hand, med säte i Örebro. Bolaget har sedan dess bytt namn till Servicetrafiken Sverige – och tecknat kollektivavtal, något som först inte var aktuellt.

Regionens ansvariga hänvisade till att det enligt lagen inte går att kräva kollektivavtal vid upphandlingar utan att det räcker med villkor ”i nivå” med centrala avtal.

Vändningen kom när Region Värmland kontaktade det vinnande bolaget, som vände sig till Transports avdelning 6.

Facket drev på för att taxiföretaget, som i höstas annonserade hos Arbetsförmedlingen efter 130 nya förare, inte bara skulle teckna ett hängavtal utan gå med i Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Det betyder att Transports kollektivavtal gäller.

Ronnie Persson drev också på för schysta villkor för förarna, bland annat genom att skriva en skarpt kritisk debattartikel om hur regionens upphandling: Genom ett nytt avtal som enligt regionen skulle spara 20 miljoner kronor åt skattebetalarna i Värmland.

Själv blir han kvar hos Rudskoga Taxi, genom att bolaget fått ett interimsavtal att köra ”extrabilar” åt Värmlandstrafik. För Ronnie kändes det tryggare än att börja hos bolaget som tar över.

Hur länge ”extrabilarna” ska finnas är dock oklart i dagsläget. Han var bland de med längst tid på laslistan, har kört i 23 år. Och trivs egentligen mycket bra i yrket.

Också Region Värmlands fordon har fått ny ”kostym”.

Den 1 maj innebar inte bara ny arbetsgivare för många av förarna som kör samhällsbetald trafik i Värmland. Samma dag infördes även ett nytt planeringssystem för servicetrafiken i regionen.

Nya trafikplaneringssystem har de senaste åren införts på flera håll i landet och särskilt initialt skapat stora problem för förarna.

Stressen har ökat när raster flyttats runt, orimliga körtider och måltider som inte gått att planera utan varit nödvändiga att slänga i sig utanför sjukhus eller i skogen.

Bland dem som arbetat med fackets utåtriktade taxiverksamhet under våren finns tankar om att fortsätta och följa upp i höst. Då har såväl det nya trafikbolaget som planeringssystemet hunnit vara på plats en tid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.