Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg
Close
Ronnie Persson, färdtjänstförare och skyddsombud.
Close

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Det nya avtalet skulle enligt ansvariga på regionen kosta skattebetalarna i Värmland 20 miljoner kronor mindre.

– Detta genom kraftigt sänkta löner och orimliga arbetstider. Men utan att berätta hur besparingarna ska kunna ske med bibehållen kvalitet, sociala villkor och inte minst löner som kollektivavtalet ger. Med den lön som var aktuell behöver man arbeta långt mer än heltidsmåttet enligt avtal på 174 timmar, säger Ronnie Persson, färdtjänstförare i Storfors.

– Jag blev riktigt förbannad, 123 kronor i timmen eller bli egen företagare och tvingas hyra bil för 15 000 kronor i månaden. Därav insändarna.

Han har i åratal arbetat för schysta villkor för dem som kör den samhällsbetalda trafiken, färdtjänst och skolskjutsar bland annat.

Ronnie vill tona ned sin egen roll i sammanhanget för att ett kollektivavtal till slut tecknats. I stället framhåller han att facket länge försökt komma till rätta med upphandlad trafik som vunnits av oseriösa aktörer, vilket lett till avbrutna kontrakt. Och att bolag som tidigare kört, men förlorat upphandlingar, fått ställa upp för att servicetrafiken skulle rulla.

Det var den 17 oktober i år som Region Värmland slöt ett nytt avtal för trafiken för en fyraårsperiod, med start den 1 maj nästa år. Avtalets stora vinnare var Örebrobaserade företaget Cab in Hand, ett bolag som inte tecknat kollektivavtal med sina förare. I stället har det tidigare handlat om att de som kör under företagets skylt ska göra det som egenåkare.

Det fick Ronnie Persson att skriva en skarpt kritisk debattartikel och senare replikera på svaret från regionens servicetrafikchef, Anders Wahlén. Inlägg som publicerades i Transportarbetaren, och även i Nya Wermlands-Tidningen (NWT).

Regionen hänvisade till lagen

Anders Wahlén, Regions Värmlands servicetrafikchef, skrev i sitt svar att det företag som tilldelats flest bilar i upphandlingen – beslutad av politikerna i en enig kollektivtrafiknämnd – tillämpar villkor enligt lön och villkor enligt lägsta nivåer enligt taxiföraravtalet mellan Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA). Men att det inte går att kräva kollektivavtal, med hänvisning till vad som är reglerat i lag.

Sedan kom vändningen. Snabbt. Regionen var i kontakt med det vinnande företaget, Cab in Hand, som i sin tur vände sig till Transports avdelning 6 i Värmland och ombudsman Örjan Jakobsson.

Först var det tal om hängavtal, men facket drev på för att taxiföretaget skulle gå med i arbetsgivarorganisationen Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA). Det handlar alltså om ett företag som annonserar efter 130 nya förare på Arbetsförmedlingens Platsbanken.

Först var det skeptiskt från företagssidan men efter några dagar togs beslutet att det för dem var fördelaktigt att vara med i BA. Vilket med automatik betyder att Transports kollektivavtal gäller.

Från och med den 1 november i år gäller ett centralt avtal vid företaget som i mitten av november dessutom bytte namn till Servicetrafiken Sverige AB.

Trafikstart är den 1 maj. Upphandlingen har haft konsekvensen att omkring 60 taxichaufförer vid mindre bolag är varslade om uppsägning.

Ronnie Persson är en av dem som varslats i Värmland. Han har sökt nytt arbete hos bolaget som kommer att köra trafiken nästa år.

– Det känns som att det har vänt, att det nu är mer positivt. Företaget bjöd in alla chaufförer och när jag pratat med mina arbetskamrater som var där känns det bättre, säger han.

– Jag trivs jättebra i yrket och har kört i snart 23 år.

Nytt trafikplaneringssystem nästa år

Men ett orosmoment är ändå att samma dag som Servicetrafiken i Sverige AB tar över trafiken i Värmland, den 1 maj 2025, så införs ett nytt trafikplaneringssystem i regionen.

De nya trafikplaneringssystemen har skapat stora problem, och mer stress, på flera håll i landet där de införts. Det gäller bland annat i Östergötland, Jönköpings och Gävleborgs län.

Raster som flyttas runt, luncher som måste ätas i bilen utanför sjukhus eller i skogen och absurda körtider är några problemen efter införandet.
Facket har agerat mot de arbetsmiljöproblem som blivit följden, vilket Transportarbetaren rapporterat om.

Flera regioner i landet håller på att se över trafikplaneringssystemen för anropsstyrd trafik, och är på gång att införa nya system i likhet med Region Värmland.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kalle Andersson:
    17 mars, 2025

    Då får man hoppas att man kommer följa kollektivavtalet och att Transport kontrollerar att det efterlevs. Dvs att pensionsinsättningar görs. Dock är det ett bulvan företag

Lästips:

Transportarbetarens logga

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

Transports första förhandling om kabinavtal i gång

Kabinavtalet. Tisdagen den 15 april 2025 drog förhandlingarna om ett nytt centralt kabinavtal i gång. Utmaningen: Att jämka viljorna från ett tiotal företagsavtal.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.