Debatt

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Torsdagen den 17 oktober 2024 slöt alltså Region Värmland genom Värmlandstrafik åter avtal med ett skandalomsusat taxiföretag utan kollektivavtal som ska köra servicetrafik – färdtjänst och skolskjutsar bland annat –  i fyra år med start den 1 maj 2025

Vi vet ju hur det slutade sist med indraget trafiktillstånd, vilket ledde till att Värmlandstrafik plötsligt fick avbryta kontraktet. De bolag som körde tidigare ställde upp och löste problemen från ena dagen till nästa dag.

Man går ut i media och berättar att, nu kommer vi spara 20 miljoner kronor per år i fyra år. Men man berättar inte hur dessa besparingar ska kunna ske med bibehållen kvalitét, sociala villkor, god arbetsmiljö, Fora-försäkringar och inte minst löner enligt kollektivavtalet mellan Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) för taxiförare.

För det kommer inte gå att köra fordonen billigare, de kostar lika mycket i inköp, bränsle och underhåll oavsett om man har kollektivavtal eller inte. I stället är det återigen chaufförerna som ska ta den ekonomiska kostnaden åt Region Värmland.

Detta genom kraftigt sänkta löner och orimlig arbetstid. För med sänkta löner, behöver man arbeta långt över heltidsmåttet på antingen 166,4 timmar eller 174 timmar per månad, beroende på om man arbetar helger och röda dagar, eller om man endast arbetar vardagar. För att få samma lön som man tidigare fått med kollektivavtal kommer nu chaufförerna tvingas arbeta minst 250 timmar per månad.

Värmlands befolkning behöver ha i åtanke när man sätter sig i ett fordon som kör servicetrafik, har chauffören arbetat drygt 200 timmar redan den här månaden, hur säker är då chauffören i trafiken? Kommer vi fram till målet utan att en allvarlig olycka sker? Det kan också påverka hastigheten, då det för ekonomins skull är viktigt att komma snabbt till nästa körning, vilket kommer leda till mycket höga hastigheter på de värmländska vägarna.

En taxichaufför som kör samhällsbetalda körningar ska enligt kollektivavtalet ha månadslön på mellan 26948 kronor per månad upp till 28084 kronor per månad. I timlön blir det från 161,95 kronor/timme till 168,77 kronor/timme beroende på hur många år man har i yrket. Högsta lönen kommer efter fyra år eller mer i yrket. Till detta tillkommer tillägg för obekväm arbetstid (30,50 kronor/timme), kvalificerad obekväm arbetstid (50,99 kronor/timme) och övertidsersättning (timlön gånger 1,5).

Vi har nu fått information att det nya företaget kommer att erbjuda tre alternativ. 1: Betala en timlön på 123 kr/timme. 2: Att chaufförerna ska bli egna företagare och hyra ett fordon av arbetsgivaren för otroliga 15 000 kronor per månad! Men det stoppar inte där, för chauffören ska också betala 15 procent på inkört kapital till arbetsgivaren, plus bränsle och underhåll på fordonet. 3: Arbeta med provisionslön, alltså ackordslön! Vad blir då kvar i lön till chauffören? Det kommer sluta i ekonomisk katastrof för den enskilde chauffören!

Taxichauffören har heller inga möjligheter att påverka vilka körningar man ska ta eller avstå ifrån. Fordonet är hela tiden knutet till Värmlandstrafiks beställningscentral i Munkfors.

Så till politikerna och tjänstemännen på Region Värmland och Värmlandstrafik, avbryt upphandlingen genast och gör om och rätt! När man ska ta fram upphandlingsunderlag, ta då kontakt med aktuellt fackförbund. Vi kommer då berätta vilka löner, arbetstider, raster och mycket mer som gäller för aktuell yrkesgrupp. Då kan ni också göra en bättre upphandling, och räkna på om anbuden är rimliga eller inte. Självklart ska företagen ha kollektivavtal, när det handlar om trafik som betalas med skattemedel! Det tjänar alla på, inte minst Region Värmland.

Ronnie Persson, taxichaufför i servicetrafiken sedan 2002, och skyddsombud

Svar från Anders Wahlén, servicetrafikchef Region Värmland:

Lön, semester och arbetstid tillämpas utifrån centrala avtal

Tack för att du bryr dig om servicetrafiken i Värmland. Det gör vi också. Därför ser vi fram emot alla de positiva förändringar som kommer i samband med att vi går in i ett nytt trafikavtal. Bortsett från det du skriver, att de nya avtalen kostar Värmlands skattebetalare 20 miljoner mindre per år, kommer vi nu också att kunna ge värmlänningarna samma service dygnet runt genom att hämta hem alla bokningar och trafikledning till beställningscentralen i Munkfors.

Den upphandling du skriver om och dess tilldelning har fattats beslut om av Region Värmlands kollektivtrafiknämnd som var eniga i sitt beslut. Förvaltningsrätten har också vid två tillfällen gett Region Värmland rätt vad gäller såväl upphandling som tilldelning.

Många delar i det du skriver bygger på felaktigheter, antaganden och rykten och vi vill nu försöka bemöta dessa så gott vi kan. Vi känner en oro över att den här typen av retorik skadar hela branschen.

Det företag som tilldelats flest bilar i upphandlingen, Cab in hand, har inte den historia du beskriver. Möjligen att du har blandat ihop företag.

Kollektivavtal kan inte krävas enligt Lagen om offentlig upphandling, men i avtalet kräver Region Värmland att alla de bolag som regionen tecknar avtal med minst tillämpar villkor och lön, semester och arbetstid enligt lägsta nivåer i det centrala kollektivavtalet i branschen mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, taxiavtalet-förare.

Cab in hand AB har som avsikt att teckna avtal och har de senaste dagarna sökt Värmlandsavdelningens ombudsman utan framgång. Cab in hand vill dock betona att även om bolaget inte har kollektivavtal idag så tillämpas villkor för lön, semester och arbetstid enligt Transports kollektivavtal. Bolaget har också avtal med Fora.  Cab in hand kommer inom kort att påbörja rekryteringsarbetet i Värmland. Här kommer alla villkor och lönenivåer att framgå. Bolaget har redan införskaffat 55 fabriksnya specialfordon som är levererade till Sverige, vilket borgar för en god arbetsmiljö för förarna.

Vi vill även ägna uppmärksamhet åt påståendet att det inte går att spara 20 miljoner per år med bibehållen kvalitet, sociala villkor, god arbetsmiljö, Fora försäkringar och löner i nivå med kollektivavtal. Priserna i det nya avtalet är inte låga jämfört med övriga Sverige. Däremot har Region Värmland haft – och har – höga ersättningar till de bolag som nu utför servicetrafiken i Värmland.

Exempel från övriga Sverige, bland annat vår färdtjänst i Karlstad, visar att det går att bedriva bra servicetrafik med dessa prisnivåer. Men kanske att bolagen får en mindre vinstmarginal än idag. Vidare innebär det nya avtalet en garanterad ersättning per timme (+200 kronor) för direktstyrda fordon, vilket är nytt och det som Cab in hand har avtal för.

När beställningscentralen tar över trafikledningen även nattetid kommer, som du skriver, inte längre taxibolagen att göra detta. Detta innebär att våra system kan planera in rast (exempelvis lunch) om trafikbolaget så önskar för samtliga förare, vilket vi tror snarare kommer att förbättra arbetsmiljön.

Anders Wahlén, servicetrafikchef, Region Värmland 

Replik till Anders Wahlén från Ronnie Persson:

Ja, det var Cab in Hand som jag syftade på, och jag har inte blandat ihop något. Jag fick i fredags eftermiddag reda på att de försökt nå vår ombudsman, alltså efter att min insändare skickats in till NWT.

Jag är den förste att verkligen hoppas att jag har fel angående den information jag fått om vilka löner och övriga villkor, med att bli underentreprenörer eller provisionslöner, som det sagts att de vill använda.

För är det så, att de avser att teckna kollektivavtal med Transport, så innebär det ju att alla chaufförer som de behöver anställa får behålla rätten till månadslön och tilläggen för obekväm arbetstid, kvalificerad obekväm arbetstid samt övertidsersättning helt enligt kollektivavtalet. Givetvis även semesterersättning och övrigt som ingår i kollektivavtalet för taxiförare.

Anders Wahlén och övriga Värmlandstrafik vet att jag i åratal försökt få till det här med ordentliga raster för lunch och toalettbesök för Värmlands taxichaufförer inom servicetrafiken. Därför glädjer det mig att man nu ska införa ett nytt trafikplaneringssystem, där man dessutom äntligen kan planera in chaufförernas raster enligt kollektivavtal och lagar.

Vill dock påpeka att raster ska tas på lämpliga ställen, med möjlighet till att värma medhavd mat och kunna uträtta sina eventuella toalettbesök.

För om ovanstående blir verklighet, med att Cab in Hand tecknar kollektivavtal med Transport (som givetvis ska följas också), och att Värmlandstrafiks nya trafikplaneringssystem med trafikledning dygnet runt fungerar, som dessutom ska ge chaufförerna raster efter ordning, ser jag inga problem med bytet av entreprenörer.

För vi, chaufförerna, är det viktigaste verktyget ni har, för att servicetrafiken ska fungera bra för Värmlands kunder som dagligen behöver åka färdtjänst och sjukresor med mera. Mår vi bra och har bra arbetsmiljö, så kommer vi också leverera en trygg, lugn och säker resa för våra kunder!

Väl mött i trafiken, Värmland!
Med vänliga hälsningar

Ronnie Persson, taxichaufför i servicetrafiken sedan 2002, och skyddsombud

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

S-kongressen
väggklocka

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den läsande arbetaren

Böcker. Nästan varje år sedan början av 2000-talet har jag varit med i det årliga seminariet Boken på arbetsplatsen. Det arrangeras av ABF och flera fackförbund, däribland Transport, och handlar om arbetsplatsbiblioteken i landet.

”Busskungen” levererar!

Orättvisor. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Välfärd ska inte vara en lyxvara

Pengar. Nu har Tidöregeringen beslutat att försämra högkostnadsskyddet och mattan dras undan för dem som redan balanserar på ekonomins slaka lina.

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Pensioner. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Ta hand om varandra i sommar

Ledare. Midsommar. Dans runt blomsterprydd stång. Små grodorna och Vi äro musikanter. In och ut med maten allt efter hur vädergudarna behagar uppföra sig. Eller tillhör du gruppen som måste jobba midsommarhelgen?

Det är dags för en bojkott av Israel

Debatt. I 600 dagar har Gaza bombats sönder och samman. Utan respekt för civila offer bombas skolor, sjukhus, bostadsområden och tältläger. FN uppskattar att nära 60 000 palestinier har dödats i Gaza och på Västbanken, varav nära 20 000 barn, 224 biståndsarbetare från FN och 180 journalister.

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.