Almedalen

Tystnad råder om arbetsskadorna

Färre och färre arbetstagare får ersättning från arbetsskadeförsäkringen. På 15 år har antalet sjunkit med närmare 70 procent. Sedan 1993 har statens kostnad minskat från elva till tre miljarder kronor.

– Det allvarligaste är att många som skadar sig i arbetet inte ens får sin sak prövad, säger LO:s utredare Renée Andersson.

Under årets Almedalsvecka genomförs nästan 3 000 seminarier. Det är svårt att hitta något ämne som inte tas upp till diskussion.

En fråga lyser helt med sin frånvaro. Det är integriteten i arbetslivet. Övervakning, alko- och drogkontroller och granskning av brottsregister har ökat kraftigt på senare år. Här är det tyst i Almedalstälten.

Nästan lika tyst är det om arbetsskadorna. Fast på tisdagsmorgonen arrangerade LO-TCO Rättsskydd ett seminarium på temat.

– Arbetsskadorna har hamnat helt i medieskugga, inledde Robert Sjunnebo, enhetschef på Rättsskyddet.

Ordet gick sedan till juristen Sara Björkstrand som berättade att hon och kollegorna får in allt fler försäkringsärenden från fackförbunden. Ärenden som ofta måste drivas till domstol. Många rör sjukförsäkringen, men också den allmänna arbetsskadeförsäkringen.

Björkstrand beskrev hur staten gradvis urholkat skyddet för de som skadar sig i jobbet. Beviskraven höjdes kraftigt i flera omgångar, med resultat att färre arbetstagare fått sina skador godkända.

Hon sa:

– I dag går försäkringen med stort överskott. Fast inget tyder på att arbetslivet blivit mindre farligt eller att färre skadas på jobbet. Det är också svårare för kvinnor att få ersättning, trots att kvinnor i högre grad än män drabbas av förslitningsskador.

LO-TCO Rättsskydd efterlyser flera åtgärder för att förbättra situationen för människor som skadas i jobbet. Det handlar om:

  • Mer forskning, inte minst kring kvinnors arbetsmiljö.
  • Mildrade bevisregler.
  • Lättnader i beviskraven när kunskapsläget är bristfälligt.

Sara Björkstrand beskrev också problemet med ”varaktighetsrekvisitet”. I dag måste en drabbad person ha besvär i ett år innan Försäkringskassan över huvud taget prövar om det är fråga om en arbetsskada som ger rätt till livränta.

– Hälften av alla som söker ersättning sållas bort för att de inte uppfyller rekvisitet. Därmed blir det aldrig prövat om det var en arbetsskada. Tidsfristen måste sänkas till förslagsvis sex månader.

Fler brister kom i dagen. En är hur den arbetsskadade prövas mot andra jobb på arbetsmarknaden. En annan rör det faktum att beviljad livränta, i de fall det sker, inte följer med löneutvecklingen på arbetsmarknaden.

Renée Andersson, utredare på LO, anser att statsmakterna måste prioritera arbetsskadorna.

– Politikerna måste se till att fler kommer in i försäkringen, så att människor åtminstone får en prövning. Bristerna i den allmänna försäkringen gör att vår kollektivavtalade försäkring fått ta över mer av ansvaret.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Transportarbetarens logga

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.