Almedalen

Tystnad råder om arbetsskadorna

Färre och färre arbetstagare får ersättning från arbetsskadeförsäkringen. På 15 år har antalet sjunkit med närmare 70 procent. Sedan 1993 har statens kostnad minskat från elva till tre miljarder kronor.

– Det allvarligaste är att många som skadar sig i arbetet inte ens får sin sak prövad, säger LO:s utredare Renée Andersson.

Under årets Almedalsvecka genomförs nästan 3 000 seminarier. Det är svårt att hitta något ämne som inte tas upp till diskussion.

En fråga lyser helt med sin frånvaro. Det är integriteten i arbetslivet. Övervakning, alko- och drogkontroller och granskning av brottsregister har ökat kraftigt på senare år. Här är det tyst i Almedalstälten.

Nästan lika tyst är det om arbetsskadorna. Fast på tisdagsmorgonen arrangerade LO-TCO Rättsskydd ett seminarium på temat.

– Arbetsskadorna har hamnat helt i medieskugga, inledde Robert Sjunnebo, enhetschef på Rättsskyddet.

Ordet gick sedan till juristen Sara Björkstrand som berättade att hon och kollegorna får in allt fler försäkringsärenden från fackförbunden. Ärenden som ofta måste drivas till domstol. Många rör sjukförsäkringen, men också den allmänna arbetsskadeförsäkringen.

Björkstrand beskrev hur staten gradvis urholkat skyddet för de som skadar sig i jobbet. Beviskraven höjdes kraftigt i flera omgångar, med resultat att färre arbetstagare fått sina skador godkända.

Hon sa:

– I dag går försäkringen med stort överskott. Fast inget tyder på att arbetslivet blivit mindre farligt eller att färre skadas på jobbet. Det är också svårare för kvinnor att få ersättning, trots att kvinnor i högre grad än män drabbas av förslitningsskador.

LO-TCO Rättsskydd efterlyser flera åtgärder för att förbättra situationen för människor som skadas i jobbet. Det handlar om:

  • Mer forskning, inte minst kring kvinnors arbetsmiljö.
  • Mildrade bevisregler.
  • Lättnader i beviskraven när kunskapsläget är bristfälligt.

Sara Björkstrand beskrev också problemet med ”varaktighetsrekvisitet”. I dag måste en drabbad person ha besvär i ett år innan Försäkringskassan över huvud taget prövar om det är fråga om en arbetsskada som ger rätt till livränta.

– Hälften av alla som söker ersättning sållas bort för att de inte uppfyller rekvisitet. Därmed blir det aldrig prövat om det var en arbetsskada. Tidsfristen måste sänkas till förslagsvis sex månader.

Fler brister kom i dagen. En är hur den arbetsskadade prövas mot andra jobb på arbetsmarknaden. En annan rör det faktum att beviljad livränta, i de fall det sker, inte följer med löneutvecklingen på arbetsmarknaden.

Renée Andersson, utredare på LO, anser att statsmakterna måste prioritera arbetsskadorna.

– Politikerna måste se till att fler kommer in i försäkringen, så att människor åtminstone får en prövning. Bristerna i den allmänna försäkringen gör att vår kollektivavtalade försäkring fått ta över mer av ansvaret.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Transportarbetarens logga

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.