Arbete vid Postnord TPL i Ljungby. Obekväm arbetsställnig. Arkivbild.
Close
8 av 10 arbetsgivare brister när det gäller att förebygga olyckor i farliga arbetsmiljöer. Bilden är tagen i annat sammanhang.
Close

”Ingen ska riskera att skadas eller dö på jobbet”

Arbetsmiljö. Arbetsgivarna brister när det gäller både tillsyn och kontroll av olycksdrabbade mobila maskiner som bland annat truckar. Skriftliga tillstånd för att få köra truck saknas också på många arbetsplatser inom verkstad, tillverkning, transporter och magasinering. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Läsningen är dyster av rapporten som kom den sista oktober 2022. Myndigheten konstaterar att åtta av tio arbetsgivare fått krav på sig att åtgärda olika brister i arbetsmiljön. Detta efter att Arbetsmiljöverket utfört drygt 7 700 inspektioner på särskilt riskfyllda arbetsplatser under åren 2018 till 2022. Det vill säga verkstad, tillverkningsindustri, reparationer, transporter, magasinering, bygg- och anläggningsverksamhet.

Arbetsgivare är skyldiga att fortlöpande granska arbetsmiljön för att förebygga och undvika skador och olyckor bland sina anställda, så kallat systematiskt arbetsmiljöarbete. Enligt arbetsmiljölagen går det ut på att fortlöpande kontrollera risker, förebygga olyckor, skador, sjukdom och dödsfall – återkoppla om åtgärder och rutiner till personalen.

Men det  är just här det brister, konstaterar Arbetsmiljöverket som gjort inspektionerna inom projektet Nollvision med målet att ingen ska behöva dö på jobbet.

I majoriteten av fallen rättade företagen till det som myndigheten slagit ner på. Men i ett 50-tal fall fick myndigheten utfärda vite (böter) för att bolagen skulle rätta till felen.  Ett 60-tal inspektioner ledde till att arbetet stoppades direkt på grund av ”omedelbar och allvarlig fara för de anställdas liv”. Dessutom utfärdade myndigheten nästan 340 sanktionsavgifter till olika företag.

Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zeimin lyfter fram olycksstatistik som visar på stora skaderisker inom främst byggbranschen, jord- och skogsbruk, tillverkning, transport och magasinering.

– Det handlar om farliga och riskfyllda arbetsplatser. Vår statistik visar att många skadas, blir sjuka eller till och med mister livet i liknande verksamheter varje år. Därför är dialogen mellan arbetsgivare, arbetstagare och skyddsorganisation och ett regelbundet och systematiskt förebyggande arbetsmiljöarbete avgörande för att ingen ska riskera att skadas, bli sjuk eller dö på jobbet, säger hon i ett pressmeddelande.

Vid granskningen av arbetsfordon som truckar och andra mobila maskiner upptäcktes det att det brast i både tillsyn och kontroll av maskinerna. Manöveranordningar och styrdon behövde underhållas bättre och skriftliga tillstånd att köra truck för medarbetarna saknades på många håll. Något som tidigare inspektioner också visat.

Myndigheten tittade också närmare på maskinsäkerheten och konstaterade att många arbetsgivare behöver bättra sig när det gäller att fortlöpande undersöka och riskbedöma arbetsutrustningen. Den ska vara hållfast och stabil, anmärker Arbetsmiljöverket som vill se skriftliga handlingsplaner och policyer för att få fart på  arbetsmiljöarbetet.

Tittar man snävt på transport och magasinering så gör Arbetsmiljöverket drygt 340 nedslag på brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet. I knappt 210 fall handlar efterlysta åtgärder om hur arbetsutrustningen används och i drygt 170 fall om hanteringen av truckar. Annan kritik gäller utformningen av arbetsplatsen och hur förberedda bolagen är på första hjälpen och krisstöd.

Annat som myndigheten vill att de undersökta företagen ska hålla koll på är:

  • Arbete som kan vara hälsofarligt eller onödigt tröttande på grund av arbetsställningar, rörelser, manuell hantering, repetitivt eller handintensivt arbete,
  • Synförhållanden (belysning) kan påverka arbetsställningar och rörelser.
  • Undvika långvarigt och ofta återkommande arbete med böjd eller vriden bål.
  • Undvika jobb med händerna över axelhöjd eller under knähöjd, viket belastar kroppen hårt.
  • Undvika arbete som innebär kraftutövning i ogynnsamma arbetsställningar.
  • När tiden inte räcker till: Gör klart för medarbetarna vad som ska prioriteras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.