Olycka vid E45:an utanför Åmål.
Close
En av Polisens egna bilder från olycksplatsen.
Close

Två minuter från döden – nu vill Kim ha upprättelse

Kim Hansen var två minuter från döden. Efter tre månader på fyra sjukhus – och över ett halvår utan inkomst – drivs han av en sak: – Jag vill att fanstyget ska åka fast. En person ska inte kunna köra hur som helst – och komma undan med det.

Tidig morgon den 4 mars i år. Snömodd och såphalt på E45:an utanför Åmål. Kim Hansen, från Svenljunga i Västergötland, har rullat i gång lastbilen efter nio timmars dygnsvila vid vägkanten.

Han har redan stannat vid en singelolycka, hjälpt chauffören och inväntat ambulansen innan han kör vidare. En man i vit personbil hjälpte också till.

Sedan händer det: Kim Hansen kommer in i en högerkurva och där står den vita bilen. Stilla. Föraren tänkte svänga vänster, men han blinkar inte. Utrymmet till höger på vägbanan räcker inte för en bil, definitivt inte för en lastbil.

Kim Hansen styr till vänster, hinner tänka att han ska hinna undan. Men det blir frontalkrock med en lastbil från andra hållet.

(Så långt finns händelseförloppet på film, en skräckfilm inifrån den andra lastbilens framruta.)

Kim Hansens lastbil fattar eld, lågor slickar båda sidor av förarhytten. Han lyckas få upp takluckan och kastar sig ut, fyra meter ner till marken.

Där räddas han till livet av en medtrafikant som släpar bort hans sönderslagna kropp från bilen, som inom ett par minuter är helt övertänd.

Två veckor senare vaknar Kim Hansen upp på Näls sjukhus i Trollhättan.

– Jag känner suget när det kommer en lastbil, säger han i dag. När man har ett drömyrke är det svårt att tänka sig något annat.

Samtidigt har Kim Hansen tvingats börja fundera på framtiden. Risken är att vänster fot och ben aldrig blir återställda.

– Jag kan inte ta fram en rollator när jag ska tanka lastbilen. Eller låta någon annan lossa och lasta …

Efter olyckan skjutsades han mellan sjukhusen och olika specialistläkare. Operationerna avlöste varandra.

– Allt det här har gett mig en annan förståelse för livet. Men stoltheten och manligheten har fått sig en knäck, förut var jag den starka i vår familj.

under sju månader fick Kim Hansen inte ett öre. Familjen hade 1 500 kronor kvar när hyran var betald.

Orsaken är att han strax före olyckan hade börjat köra för ett norskt åkeri – och att norska och svenska myndigheter har bollat hans fall mellan sig. Till slut har svenska Försäkringskassan börjat betala ut sjukpenning, medan åkarens norska försäkringsbolag fyller på upp till full lön.

Men det allra värsta för Kim Hansen är att föraren i den vita personbilen går fri från ansvar. En grundlig polisutredning säger att föraren gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada och smitning från olycksplatsen. Men åklagaren valde att inte väcka åtal, och därmed blir det ingen rättegång.

– Jag förstår att han är arg, säger Katarina Paulsson, som är polisinspektör i Åmål.

Hon är själv både förvånad och upprörd över att hennes förundersökning inte ledde till åtal.

– Både Kim Hansen och personbilsföraren visste vilket väglag det var. Han skulle ha fortsatt förbi korsningen, vänt bilen och gjort en högersväng.

Katarina Paulsson tycker att åklagaren har fattat ett fegt beslut. Åklagaren själv, Rebecca Budell i Göteborg, berättar att hon bygger sitt beslut på polisutredningen..

– Min uppfattning är att det skulle ha krävts ett medvetet risktagande för att väcka åtal om vårdslöshet i trafik, säger hon. Och att det inte gick att bevisa detta.

Men Kim Hansen ska begära att beslutet överprövas. Då hamnar det hos Rebecca Budell en gång till. Om hon kommer till samma slutsats igen får en överåklagare göra en rättslig djupdykning.

– Jag hade inte en chans att få stopp på 40 ton i vinterväglaget, säger Kim Hansen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.