Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.
Close
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.
Close
Fordonsprogrammet

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

– Det har varit rätt dåligt med lärandet. Vi har inte haft kranutbildning till exempel. Först var det tal om att det skulle bli under vårterminen, men sedan blev det inte av alls i år, säger Rasmus Johansson, som just gått ut årskurs två på transport- och fordonsprogrammet.

Han är en av sex elever som i våras skrev till kommunala Väggagymnasiets ledning. De tog upp en rad problem vid den praktiska delen av fordonsprogrammets transportinriktning. En verksamhet som kommunen köper in från utbildningskoncernen VFG, och som genomförs i Asarum i Karlshamn.

”Elever som får stå vakt och hålla koll på andra elever då det inte finns lärare som kan hålla koll när vi ska göra, eller göra något både på planen och uppe i garaget” heter det bland annat i brevet.

– Först blev jag stolt när jag blev bedd att vara vakt, när andra övade truckkörning. Men jag förstår ju riskerna och att det är fel av skolan att släppa det till oss, säger Anton Norén Ovesson, en annan av eleverna som gått ut tvåan på programmets transportinriktning.

Lärarbrist

Bristen på transportlärare är inte unik för den enda gymnasieskolan i Blekinge län som har utbildningen. Men jämfört med andra gymnasier med det nationella gymnasieprogrammets inriktning är den långt värre. I de närmast belägna gymnasierna – Kristianstad, Nybro och Kalmar – är lärartätheten dubbelt så hög. En lärare på åtta eller nio elever, max tio, är en riktlinje på andra skolor.

– Här är vi 19. Och 17 som står och väntar hela tiden… säger Anton.

Klasskamraten Rasmus funderar på att byta till Växjö, där VFG också driver verksamheten.

– Jag har hört att det ska vara bättre. Här behövs fler som kan vara med ute på planen, vuxna med erfarenhet, säger Rasmus.

Nu sommarjobbar han på campingen i närbelägna Bräkne-Hoby. Men han är helt inställd på att bli yrkeschaufför, har funderingar på att köra grusbil.

De känner till att skolan annonserar efter en ny yrkeslärare.

– Det räcker inte med bara en ny …, säger Anton, och tar upp att en kille – som fungerat som allt i allo – dessutom fått sluta.

Men både han och Rasmus har bra erfarenheter från praktik ute på åkerier, det arbetsplatsförlagda lärandet (APL). Där har de lärt mycket. Rasmus handledare på APL:en är själv gammal elev från Väggagymnasiet.

– Vi har talat om det en del, han tyckte att det var bra då.

Orimligt få lärare

En annan elev som gått ut är Johannes Conradsson. Han tog studenten nyligen och arbetar nu för ett åkeri som kör åt Schenker.

– Det var inga problem i årskurs 1, när vi var inne på Väggaskolan. Sedan var det två år på VFG, i Asarum. När jag började var det tre lärare på hela bygget – en för årskurs 2, en för årskurs 3, och den tredje för vuxeneleverna, säger Johannes.

– Det gick fort att inse att det var orimligt, med tanke på att det är minst 15 elever i varje årskurs. Lärarna var också var medvetna om det. Det hjälper inte vilken kompetens eller kunnande de har under de förutsättningarna, det går inte att hjälpa alla eller hinna med övningarna.

Inget gehör

De som påtalade problemen för VFG:s ledning fick inget gehör.

När Johannes Conradsson gick andra året sa två av lärarna upp sig.

En av dem som slutade var yrkesläraren Patrik Söderdahl, efter sex år i Asarum. Till hösten börjar han en tjänst som yrkeslärare vid Wendesgymnasiet i Kristianstad, men har sedan han slutade i Asarum arbetat som chaufför.

– Redan före sommarlovet 2017 talade jag med ledningen för VFG om att det var för lite personal, att det behövdes mer resurser.

Men något gehör fick inte heller han. I stället uppfattar Patrik Söderdahl det som att ledningen vände kritiken mot honom:

– Jag fick höra att min ambitionsnivå var för hög, att det handlade om att anpassa sig till faktiska förhållanden.

Patrik Söderdahl valde att lämna då han såg det som att kvaliteten också sänkte hans eget varumärke.

– Den utbildning som gavs gick inte att försvara inför åkare.

”Inte hållbart”

Men framför allt handlade det om förutsättningar för att kunna ge rätt förutsättningar för eleverna:

– Det är inte hållbart att de ska passa på varandra under övningar, säger Patrik.
I samma veva som han slutade hoppade också åkaren Trygve Bengtson av transportutbildningens lokala programråd. Han fann det meningslöst, och menar att gymnasiet överlag inte klarar att utbilda anställningsbara chaufförer. Eller lyssnade på synpunkter.

– Många som kom till oss hade ingen som helst kompetens. Och jag tror ju inte att det handlar om att ungdomar blivit värdelösa, säger Trygve Bengtson, som driver Sölvesborgsåkeriet som bär hans namn.

Han tog i programrådet upprepade gånger upp önskan om ökade kunskaper hos eleverna som gick ut i praktik. Utan resultat.

– Särskilt anmärkningsvärt är att de som betalar inte reagerar, kommunen och regionen alltså. Det är ju en jättedyr utbildning.

Förändring på gång?

Men nu kanske en förändring är på gång? Transports ombudsman Jimmy Ovesson, som arbetar med verksamheten Ordning och reda i åkeribranschen, är en av de föräldrar som tagit kontakt med den kommunala gymnasieskolan under våren.

– Ja, det krävdes kanske att föräldrar hörde av sig. Tyvärr. Konstigt att ingen reagerat tidigare. Inne på Väggagymnasiet är ju lärartätheten en helt annan. De på inriktning fordonsmekanik har dubbelt så många lärare på varje elev, jämfört med eleverna i Asarum. Trots att undervisning i hur man kör kräver lärarresurser på ett helt annat vis, säger Jimmy Ovesson, som tidigare ofta var ute på skolor och informerade om facket.

Och det välkomnar rektorn för fordons-och transportprogrammet. Den kommunala gymnasieskolan i Karlshamn annonserar också efter två nya yrkeslärare, som ska undervisa på inriktningen där eleverna går på Vägga.

VFG söker samtidigt en transportlärare, med inriktning mot transportteknik, till utbildningen förlagd till Asarum.

 

Fotnot: VFG Utbildning startade 1998. Huvudkontoret ligger i Växjö, men bolaget driver också vuxenutbildningar i Jönköping, Kristianstad och Karlshamn. På alla orter bedrivs också kompetensutbildning, bland annat för YKB.

Den praktiska delen av fordons- och transportprogrammets transportinriktning bedrivs sedan tio år i Asarum, genom upphandling av det kommunala gymnasiet i Karlshamn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Moa Lindell. Foto: Privat

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.