Close
Taxiföraren Shahab Khatami vid bildskärmen som visar väntetiderna vid Arlanda flygplats.
Close
corona

Taxiförare desperata när resenärerna uteblir

Taxi. – Det är kaos. I går jobbade jag 16 timmar och fick ihop 800 kronor i kassa. Med vår procentlön blir det inte ens 300 kronor i dagsförtjänst. Hur ska jag kunna betala hyran? Det här kommer att bli värre än Italien!

Shahab Khatami står ute i regnet vid Remoten på Arlanda, fiket där alla taxibilar måste parkera i väntan på en returkörning från flygplatsen. Han kör för Sverigetaxi.

– Min åkare har 80 bilar. Hur ska det gå? Jag fattar inte. Körningarna blir färre och färre. Det kommer att dröja tre, fyra månader innan det vänder. Hur många taxiföretag finns kvar då?

Shahab Khatami går in på fiket, fram till bildskärmen där taxibilarnas turordning visas. Den bil som stått längst har köat i sex timmar i väntan på framkörning till någon av flygplatsens terminaler.

– I går det var det lika illa. Och inne i Stockholm var det inte mycket bättre. Jag väntade i tre timmar på en körning.

För Khatami började gårdagens körpass klockan 06 på morgon och han fortsatte fram till klockan 22. Normalt hade ett sådant (olagligt) maratonpass givit mellan 3 000 och 5 000 kronor i inkörda pengar, förklarar han. Nu blev det alltså 800 kronor – inte ens en femtedel.

– Av det får chaufförerna 36 procent. Någon garantilön finns inte, eftersom åkaren inte har kollektivavtal, säger Shahab Khatami och skakar uppgivet på huvudet.

Han fortsaätter:

– En åkare jag känner har precis skaffat sju nya Tesla-bilar. I går drog han in 2 500 kronor på de sju bilarna. Hur ska han klara avbetalningarna? För egen del vet jag inte heller. Låna pengar går inte. Jag känner bara taxiförare och alla har samma problem nu.

Bredvid står Elias Assad. Han är åkare på Taxi Stockholm och har tre bilar. Enligt uppgifter till Transportarbetaren hade beställningscentralen halverat sin omsättning i februari 2020, jämfört med året före.

Assad säger:

– Mina förare kämpar på och halverad omsättning stämmer nog. Det som räddat oss är skolskjutsarna, som fortfarande går. Men alla åkare kämpar för att frysa avbetalningarna på bilarna.

En annan Taxi Stockholmförare fnyser åt uppgiften om halverad omsättning:

– Det är mycket värre, säger han. Jag är nere på 30-35 procent. Taxi Stockholms åkare har kollektivavtal och ska betala garantilön, om dagskassan blir liten. Men nu är det många som vägrar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. christer ungheden:
    22 mars, 2020

    Att vägra betala garantilön när det finns kollektivavtal på arbetsplatsen kan bli en dyr historia för arbetsgivaren

  2. Sam:
    18 mars, 2020

    Taxi är naturligtvis en viktigt funktion i samhället, men det ska också sägas att branschen är extremt överetablerad vilket har varit i många år. Jag har lång erfarenhet inom transport, Taxi, buss, tung trafik ( 30 år+). Efter avregleringen 1990 så blev det en marknad fylld av konkurser och bedrägligt förfarande i stor omfattning. Har eftersträvat under lång tid en styrning för att säkerställa kvalitet i stället för kvantitet. I ljuset av den nu uppkomma situationen som råder kommer det tyvärr bli kärvt för många aktörer hoppas dock att dom som arbetar inom berörda yrken kan överleva och skapa sin egen framtid.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Nya protester i krisdrabbade taxibranschen

Taxi. På onsdagen körde hundratals taxibilar i konvoj runt riksdagshuset i Stockholm. Protesten riktas mot statens hjälpinsatser, som anses otillräckliga under coronakrisen. Många taxiåkare är också kritiska mot uteblivet stöd från den egna koncernen, Cabonline Group. Se vår film.

Taxiåkarnas nödrop: ”Vi drunknar”

Taxi. Ett 50-tal taxiåkare och ett par chaufförer samlades under tisdagsmorgonen vid Gärdet och tv-huset i Stockholm. De vädjade om hjälp från staten, politikerna och beställningscentralen Cabonline.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.