Close
Taxiföraren Shahab Khatami vid bildskärmen som visar väntetiderna vid Arlanda flygplats.
Close
corona

Taxiförare desperata när resenärerna uteblir

Taxi. – Det är kaos. I går jobbade jag 16 timmar och fick ihop 800 kronor i kassa. Med vår procentlön blir det inte ens 300 kronor i dagsförtjänst. Hur ska jag kunna betala hyran? Det här kommer att bli värre än Italien!

Shahab Khatami står ute i regnet vid Remoten på Arlanda, fiket där alla taxibilar måste parkera i väntan på en returkörning från flygplatsen. Han kör för Sverigetaxi.

– Min åkare har 80 bilar. Hur ska det gå? Jag fattar inte. Körningarna blir färre och färre. Det kommer att dröja tre, fyra månader innan det vänder. Hur många taxiföretag finns kvar då?

Shahab Khatami går in på fiket, fram till bildskärmen där taxibilarnas turordning visas. Den bil som stått längst har köat i sex timmar i väntan på framkörning till någon av flygplatsens terminaler.

– I går det var det lika illa. Och inne i Stockholm var det inte mycket bättre. Jag väntade i tre timmar på en körning.

För Khatami började gårdagens körpass klockan 06 på morgon och han fortsatte fram till klockan 22. Normalt hade ett sådant (olagligt) maratonpass givit mellan 3 000 och 5 000 kronor i inkörda pengar, förklarar han. Nu blev det alltså 800 kronor – inte ens en femtedel.

– Av det får chaufförerna 36 procent. Någon garantilön finns inte, eftersom åkaren inte har kollektivavtal, säger Shahab Khatami och skakar uppgivet på huvudet.

Han fortsaätter:

– En åkare jag känner har precis skaffat sju nya Tesla-bilar. I går drog han in 2 500 kronor på de sju bilarna. Hur ska han klara avbetalningarna? För egen del vet jag inte heller. Låna pengar går inte. Jag känner bara taxiförare och alla har samma problem nu.

Bredvid står Elias Assad. Han är åkare på Taxi Stockholm och har tre bilar. Enligt uppgifter till Transportarbetaren hade beställningscentralen halverat sin omsättning i februari 2020, jämfört med året före.

Assad säger:

– Mina förare kämpar på och halverad omsättning stämmer nog. Det som räddat oss är skolskjutsarna, som fortfarande går. Men alla åkare kämpar för att frysa avbetalningarna på bilarna.

En annan Taxi Stockholmförare fnyser åt uppgiften om halverad omsättning:

– Det är mycket värre, säger han. Jag är nere på 30-35 procent. Taxi Stockholms åkare har kollektivavtal och ska betala garantilön, om dagskassan blir liten. Men nu är det många som vägrar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. christer ungheden:
    22 mars, 2020

    Att vägra betala garantilön när det finns kollektivavtal på arbetsplatsen kan bli en dyr historia för arbetsgivaren

  2. Sam:
    18 mars, 2020

    Taxi är naturligtvis en viktigt funktion i samhället, men det ska också sägas att branschen är extremt överetablerad vilket har varit i många år. Jag har lång erfarenhet inom transport, Taxi, buss, tung trafik ( 30 år+). Efter avregleringen 1990 så blev det en marknad fylld av konkurser och bedrägligt förfarande i stor omfattning. Har eftersträvat under lång tid en styrning för att säkerställa kvalitet i stället för kvantitet. I ljuset av den nu uppkomma situationen som råder kommer det tyvärr bli kärvt för många aktörer hoppas dock att dom som arbetar inom berörda yrken kan överleva och skapa sin egen framtid.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Nya protester i krisdrabbade taxibranschen

Taxi. På onsdagen körde hundratals taxibilar i konvoj runt riksdagshuset i Stockholm. Protesten riktas mot statens hjälpinsatser, som anses otillräckliga under coronakrisen. Många taxiåkare är också kritiska mot uteblivet stöd från den egna koncernen, Cabonline Group. Se vår film.

Taxiåkarnas nödrop: ”Vi drunknar”

Taxi. Ett 50-tal taxiåkare och ett par chaufförer samlades under tisdagsmorgonen vid Gärdet och tv-huset i Stockholm. De vädjade om hjälp från staten, politikerna och beställningscentralen Cabonline.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.