Close
Plexiglas som ska förhindra smittspridning mellan chaufför och passagerare.
Close

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Region Västernorrlands nya rekommendationer för att öka säkerheten vid sjuk- och vaccinationsresor i taxi sattes på pränt efter ett möte i slutet av mars. Representanter för sjukresor och beställningscentral deltog, liksom smittskyddsläkare, taxiåkare och fack.

– Det här känns jätte jättebra att kunna berätta för våra medlemmar. Att fackligt arbete ger resultat, säger Charina Nordwall.

Hon är regionalt skyddsombud (RSO) på Transports avdelning Mellersta Norrland i Örnsköldsvik och var med på mötet.

Taxiförare rankas som en hårt utsatt grupp i pandemin, med många sjukfall. Så Charina Nordwall laddade hårt med argument för plexiglas och mot framsätesåkning. Samtidigt vittnade smittskyddsläkarna om en ökad smittspridning i länet och att det är den mer smittsamma brittiska mutationen som tagit över.

– Det gav oss mycket draghjälp för att förbättra säkerheten för chaufförerna.

Liksom Transports RSO Olivera Pobra på Stockholmsavdelningen har Charina Nordwall och andra RSO: n runt om i landet jobbat hårt för att stärka coronaskyddet sedan pandemin slog till. Folkhälsomyndighetens generella rekommendationer har varit svåra att tillämpa i taxibranschen. Inte minst när åkare och beställningscentraler drar åt olika håll.

Före påsk kom Arbetsmiljöverkets (AV) beslut, som Transport väntat på. Där framgick att ett taxiåkeri som kör för Taxi Stockholm måste montera så kallade barriärskydd (plexiglas) mellan chaufför och passagerare i bilarna.

Trenden går mot att AV mer sällan fattar beslut och ger ut föreskrifter för hela branscher, efter ­ en omskriven rättsprocess där Transport krävde skyddsfordon vid bärgningsarbete. Men regionala skyddsombudet Mikael Löwdin på Transport i Västerås inväntar ännu ett AV-avgörande inom taxi, som han hoppas ska gå på samma linje som i Stockholm.

Samtidigt har beställningscentralen Taxi Stockholm gått ut med krav till sina anslutna åkare att före nästa månadsskifte installera plexiglas mellan fram- och baksäten. När nu även Region Västernorrland ansluter med striktare coronaskydd ger det en vink om att AV:s Stockholmsbeslut är på väg att bli vägledande.

Charina Nordwall ser det i som ett kvitto på att Transport varit ”rätt ute” när förbundet ställt sina krav.

– Regionen har verkligen anammat detta. Och jag hoppas att kommunerna som ingår i regionen ska gå i samma riktning, så att även skolskjuts kommer att omfattas av reglerna. Det är inte klart än. De jobbar med frågan men jag tror att det blir så, säger Charina Nordwall.

– Det är ju så tokigt som det är nu. Man skiljer femte- och sjätteklassare åt i skolan i Övik. De får inte träffa varandra, men sen föser man ihop alla i skolskjutsen hem. Det har till och med barnen själva börjat ifrågasätta.

Charina Nordwall uppskattar att 90 procent av taxibilarna i Örnsköldsvik har plexiglasskydd, medan ett fåtal taxiägare fortfarande motsätter sig de ökade kostnaderna. Det blir dyrt för skattebetalarna också när man drar ner på samåkningen, anmärkte en arg åkare som ringde henne härom dagen.

– Men om folk insjuknar i corona kostar det ju också skattepengar, kontrar Charina Nordwall.

Hon låter de nya rekommendationerna sjunka in denna påsklovsvecka. Men planerar att ge sig ut och träffa chaufförer i nästa vecka för att prata om och följa upp covidskyddet.

Bland Region Västernorrlands sju kommuner ser smittläget just nu mörkast ut i Örnsköldsvik, konstaterar Charina Nordwall.

– Mellan vecka 11 och vecka 12 (slutet av mars) har vi haft en 100 procentig ökning. Det är den brittiska mutationen vi fått som smittar i alla åldersgrupper så det är läge att vara försiktig.

Region Västernorrlands rekommendationer för sjuk- och vaccinationsresor under pandemin innebär att:

  • Alla personer i riskgrupp har rätt att resa i eget fordon (ingen samåkning).
  • Passagerare i framsätet förbjuds tillfälligt från och med den 1 april 2021. Personer med särskilt framsätes-tillstånd erbjuds i stället att resa bak i multibuss.
  • Förare bör så långt som möjligt undvika närkontakt med resenärer (man ska aldrig komma så nära att man känner varandras utandningsluft).
  • Passagerare ska i första hand sitta i baksätet, diagonalt sett från föraren.
  • Både chaufförer och resenärer bör använda munskydd under hela resan. Har resenären inget bör hen erbjudas ett, att själv sätta på sig. Föraren kastar använda munskydd och rengöringsdukar i avfallspåsar.
  • När chaufförer hjälper passagerare vid på- och avstigning bör de använda heltäckande visir och därefter rengöra händerna noggrant med handsprit. Visiret ska desinficeras efter varje användning.
  • Dörrsidor, handtag, säkerhetsbälten och betalcentraler som ofta vidrörs bör rengöras efter varje transport. Använd engångsstäddukar och kasta i soppåse.
  • Varje fordon bör utrustas med en förpackning munskydd, ett visir, en flaska handsprit och en med desinfektionsmedel, liksom avfallspåsar.

Under Örntaxis paraply i Örnsköldsvik rullar ett 40-tal bilar. Bolaget ingår i Sverigetaxi och skriver på sin hemsida: ”Under pågående pandemi tillåter vi inte passagerare i framsätet”. I ett mejl till åkerier och chaufförer skriver platschef Peter Lindberg att Region Västernorrlands smittskyddsenhet ”rekommenderar munskydd på förare och resenärer och att minimera tiden i närkontakt med en resenär (tex när man måste hjälpa med bilbälte) och att man då med fördel kan använda visir”.

Peter Lindberg skriver att kommunen (Örnsköldsvik) och regionen ”ännu inte fått fram ett formellt beslut som erkänner att Arbetsmiljöverkets beslut (gällande ett taxiåkeri i Stockholm) påverkar även oss. Det är en komplicerad historia”. Vd:n bifogar regionens rekommendationer som ”formellt bara gäller sjukresor” men som han ändå anser kan användas som riktlinjer för alla taxiresor. Peter Lindberg avslutar sitt mejl:

”I dokumentet skriver de att vi bör tillhandahålla munskydd även för resenärerna. Jag ser detta som ett logistiskt problem och föreslår att ni ber passagerarna att i första hand ta på sina egna om de har”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mariette Sjölund:
    8 april, 2021

    Hej,
    Detta är helt i sin ordning och ska även gälla ALLA resenärer. För mig är detta ett logistik problem.
    Jag jobbar som taxichaufför för Örntaxi AB och har lyft rekommenderade förhållningssätt till VD och åkare sedan hösten 2020 angående Covid-19 för att förhindra smittspridningen.

    Jag är sedan 28 år tillbaka utbildad undersköterska och jobbar till och från fortfarande inom det och är väldigt kompetent inom hanteringsätt när det gäller smittskydd/smittskyddsutrustning.

    Själv har jag använt munskydd sedan hösten 2020, oavsett resenär, såväl vid hämtning som lämning av resenärer på sjukhusenheter.

    Har även sedan tidigare lyft frågan om skyddshandskar, kräkpåsar och fått till viss del gehör för det av åkare att inköpa detta då vi kan stöta på resenärer som plötsligt kan blöda el kräkas.

    Användning av smittskyddsutrustning ska inte enbart gälla sjukresenärer utan ALLA resenärer.

    Nu är detta väldigt centrerat kring corona men något vi alltid bör ha i beaktande.

    Mvh chaufför Mariette Sjölund

Lästips:

Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin

På träff med Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Jonas Persson, Transports studieombudsman. Foto: Kamilla Kvarntorp

Säkerheten prioriteras när Transports kurser startar

Facklig utbildning. Mängder av fackliga utbildningar har ställts in i spåren av pandemin. Men nu börjar kurserna sakta komma i gång igen, både centralt och i avdelningarna.

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin

På träff med Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Yrkesförarens dag 9/9
Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

E-handelsjättarna: Zalando
Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbretsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.

Ulf Jarnefjord har en bakgrund i Transport och jobbar med klimatfrågor för Europafacket, Etuc.

”Klimatanpassningen kommer påverka alla”

Klimat. Budskapet från FN:s klimatpanel är glasklart: nu måste utsläppen ner fort. Annars kan vi vänta oss två graders uppvärmning med ödesdigra konsekvenser. I Sverige kommer mer än en tredjedel av klimatutsläppen från transporter.