Close
Plexiglas som ska förhindra smittspridning mellan chaufför och passagerare.
Close

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Region Västernorrlands nya rekommendationer för att öka säkerheten vid sjuk- och vaccinationsresor i taxi sattes på pränt efter ett möte i slutet av mars. Representanter för sjukresor och beställningscentral deltog, liksom smittskyddsläkare, taxiåkare och fack.

– Det här känns jätte jättebra att kunna berätta för våra medlemmar. Att fackligt arbete ger resultat, säger Charina Nordwall.

Hon är regionalt skyddsombud (RSO) på Transports avdelning Mellersta Norrland i Örnsköldsvik och var med på mötet.

Taxiförare rankas som en hårt utsatt grupp i pandemin, med många sjukfall. Så Charina Nordwall laddade hårt med argument för plexiglas och mot framsätesåkning. Samtidigt vittnade smittskyddsläkarna om en ökad smittspridning i länet och att det är den mer smittsamma brittiska mutationen som tagit över.

– Det gav oss mycket draghjälp för att förbättra säkerheten för chaufförerna.

Liksom Transports RSO Olivera Pobra på Stockholmsavdelningen har Charina Nordwall och andra RSO: n runt om i landet jobbat hårt för att stärka coronaskyddet sedan pandemin slog till. Folkhälsomyndighetens generella rekommendationer har varit svåra att tillämpa i taxibranschen. Inte minst när åkare och beställningscentraler drar åt olika håll.

Före påsk kom Arbetsmiljöverkets (AV) beslut, som Transport väntat på. Där framgick att ett taxiåkeri som kör för Taxi Stockholm måste montera så kallade barriärskydd (plexiglas) mellan chaufför och passagerare i bilarna.

Trenden går mot att AV mer sällan fattar beslut och ger ut föreskrifter för hela branscher, efter ­ en omskriven rättsprocess där Transport krävde skyddsfordon vid bärgningsarbete. Men regionala skyddsombudet Mikael Löwdin på Transport i Västerås inväntar ännu ett AV-avgörande inom taxi, som han hoppas ska gå på samma linje som i Stockholm.

Samtidigt har beställningscentralen Taxi Stockholm gått ut med krav till sina anslutna åkare att före nästa månadsskifte installera plexiglas mellan fram- och baksäten. När nu även Region Västernorrland ansluter med striktare coronaskydd ger det en vink om att AV:s Stockholmsbeslut är på väg att bli vägledande.

Charina Nordwall ser det i som ett kvitto på att Transport varit ”rätt ute” när förbundet ställt sina krav.

– Regionen har verkligen anammat detta. Och jag hoppas att kommunerna som ingår i regionen ska gå i samma riktning, så att även skolskjuts kommer att omfattas av reglerna. Det är inte klart än. De jobbar med frågan men jag tror att det blir så, säger Charina Nordwall.

– Det är ju så tokigt som det är nu. Man skiljer femte- och sjätteklassare åt i skolan i Övik. De får inte träffa varandra, men sen föser man ihop alla i skolskjutsen hem. Det har till och med barnen själva börjat ifrågasätta.

Charina Nordwall uppskattar att 90 procent av taxibilarna i Örnsköldsvik har plexiglasskydd, medan ett fåtal taxiägare fortfarande motsätter sig de ökade kostnaderna. Det blir dyrt för skattebetalarna också när man drar ner på samåkningen, anmärkte en arg åkare som ringde henne härom dagen.

– Men om folk insjuknar i corona kostar det ju också skattepengar, kontrar Charina Nordwall.

Hon låter de nya rekommendationerna sjunka in denna påsklovsvecka. Men planerar att ge sig ut och träffa chaufförer i nästa vecka för att prata om och följa upp covidskyddet.

Bland Region Västernorrlands sju kommuner ser smittläget just nu mörkast ut i Örnsköldsvik, konstaterar Charina Nordwall.

– Mellan vecka 11 och vecka 12 (slutet av mars) har vi haft en 100 procentig ökning. Det är den brittiska mutationen vi fått som smittar i alla åldersgrupper så det är läge att vara försiktig.

Region Västernorrlands rekommendationer för sjuk- och vaccinationsresor under pandemin innebär att:

  • Alla personer i riskgrupp har rätt att resa i eget fordon (ingen samåkning).
  • Passagerare i framsätet förbjuds tillfälligt från och med den 1 april 2021. Personer med särskilt framsätes-tillstånd erbjuds i stället att resa bak i multibuss.
  • Förare bör så långt som möjligt undvika närkontakt med resenärer (man ska aldrig komma så nära att man känner varandras utandningsluft).
  • Passagerare ska i första hand sitta i baksätet, diagonalt sett från föraren.
  • Både chaufförer och resenärer bör använda munskydd under hela resan. Har resenären inget bör hen erbjudas ett, att själv sätta på sig. Föraren kastar använda munskydd och rengöringsdukar i avfallspåsar.
  • När chaufförer hjälper passagerare vid på- och avstigning bör de använda heltäckande visir och därefter rengöra händerna noggrant med handsprit. Visiret ska desinficeras efter varje användning.
  • Dörrsidor, handtag, säkerhetsbälten och betalcentraler som ofta vidrörs bör rengöras efter varje transport. Använd engångsstäddukar och kasta i soppåse.
  • Varje fordon bör utrustas med en förpackning munskydd, ett visir, en flaska handsprit och en med desinfektionsmedel, liksom avfallspåsar.

Under Örntaxis paraply i Örnsköldsvik rullar ett 40-tal bilar. Bolaget ingår i Sverigetaxi och skriver på sin hemsida: ”Under pågående pandemi tillåter vi inte passagerare i framsätet”. I ett mejl till åkerier och chaufförer skriver platschef Peter Lindberg att Region Västernorrlands smittskyddsenhet ”rekommenderar munskydd på förare och resenärer och att minimera tiden i närkontakt med en resenär (tex när man måste hjälpa med bilbälte) och att man då med fördel kan använda visir”.

Peter Lindberg skriver att kommunen (Örnsköldsvik) och regionen ”ännu inte fått fram ett formellt beslut som erkänner att Arbetsmiljöverkets beslut (gällande ett taxiåkeri i Stockholm) påverkar även oss. Det är en komplicerad historia”. Vd:n bifogar regionens rekommendationer som ”formellt bara gäller sjukresor” men som han ändå anser kan användas som riktlinjer för alla taxiresor. Peter Lindberg avslutar sitt mejl:

”I dokumentet skriver de att vi bör tillhandahålla munskydd även för resenärerna. Jag ser detta som ett logistiskt problem och föreslår att ni ber passagerarna att i första hand ta på sina egna om de har”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mariette Sjölund:
    8 april, 2021

    Hej,
    Detta är helt i sin ordning och ska även gälla ALLA resenärer. För mig är detta ett logistik problem.
    Jag jobbar som taxichaufför för Örntaxi AB och har lyft rekommenderade förhållningssätt till VD och åkare sedan hösten 2020 angående Covid-19 för att förhindra smittspridningen.

    Jag är sedan 28 år tillbaka utbildad undersköterska och jobbar till och från fortfarande inom det och är väldigt kompetent inom hanteringsätt när det gäller smittskydd/smittskyddsutrustning.

    Själv har jag använt munskydd sedan hösten 2020, oavsett resenär, såväl vid hämtning som lämning av resenärer på sjukhusenheter.

    Har även sedan tidigare lyft frågan om skyddshandskar, kräkpåsar och fått till viss del gehör för det av åkare att inköpa detta då vi kan stöta på resenärer som plötsligt kan blöda el kräkas.

    Användning av smittskyddsutrustning ska inte enbart gälla sjukresenärer utan ALLA resenärer.

    Nu är detta väldigt centrerat kring corona men något vi alltid bör ha i beaktande.

    Mvh chaufför Mariette Sjölund

Lästips:

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.