Close
I Stockholm demonstrerade uppretade chaufförer och åkare mot villkoren i taxinäringen.
Close
Avtal 2020

Taxi var god sörj – nu startar nya förhandlingar

Analys. På tisdagen startar förhandlingarna om nytt löneavtal för taxichaufförerna. Föraravtalet är Transports sorgebarn. En bransch som på ett par decennier förvandlats till ett låglöneträsk med stress, trafikhets och sanslösa arbetstider.

För 30 år sedan var ”Taxi, var god dröj!” ett återkommande skämt i Sverige. Den som ville beställa taxi på helgkvällar och nätter fick ofta vänta länge.

Branschen var genomreglerad. Länsstyrelserna beviljade tillstånd för taxiföretag och antal bilar. I tillstånden ingick också en trafikeringsplikt för bolagen.

För chaufförerna bäddade villkoren för bra löner och hög status.

I slutet av 1980-talet föreslog den dåvarande socialdemokratiska regeringen en avreglering. Syftet sades vara att förbättra servicen och pressa priserna.

Sommaren 1990 genomfördes avregleringen, som kom att bli en av de mest långtgående i västvärlden. Fackförbundet Transport var en aktör som varnade för konsekvenserna, men fick inte gehör.

Avregleringen sammanföll med en av de djupaste lågkonjunkturerna i modern tid.

Plötsligt var det i princip fritt fram för människor – arbetslösa eller andra – att skaffa en personbil och börja köra passagerare mot betalning. Blev man inte insläppt hos någon beställningscentral blev man friåkare.

Även prissättningen var fri. Många friåkare utnyttjade detta och krävde aningslösa resenärer på tusentals kronor för körda resor som normalt kostade ett par hundralappar. Några ilskna kunder gick till domstol, men förlorade. Det var ju som sagt fri prissättning…

Avregleringen ledde snabbt till stor överetablering av taxibilar, framför allt i storstäderna. På landsbygden blev det ibland tvärtom. Avregleringen och kommunernas prispressade upphandlingar av färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar ledde till att många anrika taxibolag slogs ut. Det fanns inte längre någon bil att ringa efter när ”Svenssons” skulle hem från krogen.

Priserna på privatresor sjönk inte, som politikerna hoppats. Överetableringen har i stället lett till höjningar långt över konsumentprisindex.

Något år efter avregleringen ansåg arbetsgivarna att situationen blivit ohållbar. Taxiföretagen kunde inte längre betala avtalsenliga löner när kön av stillastående bilar växte vid taxistolparna. Biltrafikens arbetsgivareförbund sa upp kollektivavtalet med Transport.

I två år stod hela taximarknaden utan det avtal som anses vara ett fundament i den svenska modellen.

Först 1993 enades parterna om ett nytt avtal. Men arbetsgivarna ställde ett ultimatum. En förutsättning för påskriften var att Transport gick med på ”procentlön”. I praktiken en alternativ löneform som byggde på rakt ackord på inkörda pengar. Ingen övertids- eller ob-ersättning utgår. Bara en viss procentsats av dagskassan. Ofta 35-37 procent.

Visserligen kräver procentlön en överenskommelse mellan åkaren och den enskilde föraren. Men vad har den jobbsökande chauffören att sätta emot när arbetsgivaren säger: ”Här har vi procentlön, vill du ha jobbet eller inte?”

I Transport fanns förhoppningar om att procentlönen skulle bli ett undantag. Att majoriteten av förarna skulle fortsätta jobba mot fast betalning.

Inför avtalsrörelsen, som ursprungligen var tänkt att rulla under våren 2020, gjorde Transport en enkät bland närmare 1 100 taxiförare. I sammanställningen (Taxirapport 2019) bekräftas det förbundet redan visste.

Avregleringen och procentlönen har skapat en bransch som inte liknar någon annan på svensk arbetsmarknad.

I åratal har majoriteten av landets taxichaufförer tvingats köra på det raka ackordet. Utan övertid eller ob-ersättning.

Löneformen, som bara var tänkt att gälla för privat- och företagsresor, anammades också av taxiföretag som la anbud på färdtjänst och andra samhällsbetalda resor. Även gamla, sjuka, skolbarn och funktionshindrade har i stor utsträckning körts på ackord.

För de resorna har priserna sjunkit – som en konsekvens av offentliga upphandlingar som nästan bara fokuserat på pris. Det har gröpt ur förarnas löner än mer.

Nu startar alltså nya avtalsförhandlingar om chaufförernas löner och villkor.

I kollektivavtalet anges inga procentsatser för de som kör på det raka ackordet. Det finns bara en garantilön, om dagskassorna är skrala. Det är den fack och arbetsgivare hittills förhandlat om.

  • I Stockholm är garantilönen i dag 20 423 kronor i månaden.
  • I övriga landet 19 653 kronor.

Garantilönen gäller bara i taxiföretag med kollektivavtal. I landets största koncern, Cabonline, finns omkring 4 000 åkare. Bara ett fåtal har avtal – trots att det står i Cabonlines transportörsavtal att de anslutna åkerierna ska tillämpa kollektivavtalet.

Garantilönen gäller för normal arbetstid, 166,4 timmar i månaden (när föraren är schemalagd även röda dagar). Jobbar chauffören mer ska garantin räknas på alla arbetade timmar.

Den som jobbar låt säga 220 timmar i Stockholm (med kollektivavtal) ska ha 122,73 kronor för varje timme. Alltså 27 000 kronor.

I övriga landet är garantitimlönen 118,10 kronor. Här blir lönen 25 982 kronor för de 220 timmarna.

Fast ingen jobbar väl 220 timmar i månaden?

Jo. Redan innan corona-pandemin torpederade taxibranschen var det vanligt med arbetsveckor på 55-60 timmar eller mer, framför allt i storstäderna.

I Transports enkät från 2019 uppger 20 procent av förarna att de jobbat mer än 61 timmar i veckan. 74 procent svarar att de regelmässigt jobbar mer än vanlig heltid.

I taxibranschen har arbetsgivarna länge försökt hävda att det inte är arbetstid när förare sitter och väntar på körning. Det är en sorts fritid. Sannolikt bidrar detta till att förare själva bedömer sina arbetade timmar till färre än de egentligen är.

Förarna i enkäten tillfrågas också om lönerna. Många av dem har invandrarbakgrund och har bäst koll på nettolönen, efter skatt.

För gruppen som jobbar mest, över 240 timmar i månaden, ligger nettolönen på cirka 80 kronor i timmen. Oavsett om man kör privat-, företagsresor eller färdtjänst. Det motsvarar en bruttolön på omkring 115 kronor. Eller 19 100 kronor i månaden. För vuxna personer som ofta kört åtta, tio år i branschen.

Lönevillkoren har skapat stor personalomsättning och konstant brist på taxiförare i storstäderna.

Branschen är unik på flera sätt. De stora beställningscentralerna, som Taxi Stockholm och Taxi Kurir, har inga egna anställda förare. Alla finns hos någon av de hundratals underentreprenörerna.

Den affärsrisk som det innebär att driva företag och ha anställda har i hög grad flyttats ner från beställningscentralerna till åkarna. Genom procentlönen har en betydande del av affärsrisken sedan lämpats ner ett steg till. På fotfolket – alltså förarna.

I dag sker en stor del av nyrekryteringen till taxibranschen i grupper som har svårt att få in foten på arbetsmarknaden. Staten har eldat på utvecklingen med att pumpa in anställningsstöd, som nystartjobb och lönebidrag.

Den negativa spiralen i taxi påverkar även trafiksäkerheten. Taxiförarna ligger i topp när det gäller fortkörning, visar mätningar.

Staten förlorar också skatteintäkter. En stor åkare som Transportarbetaren pratat med ett flertal gånger uppger att nio av tio förare som söker jobb i åkeriet har kört för andra tidigare – och då fått svart extra betalning. Med några tusenlappar i månaden.

En annan åkare berättar att han fått sparka flera förare. För att dessa systematiskt tagit egna svarta körningar, vid sidan av de som växeln lägger ut.

Transport har länge försökt förhandla bort procentlönen ur avtalet. Men motståndet är kompakt. Många företag utan kollektivavtal och låg facklig anslutning bland förare gör att fackets styrka är beskuren.

I förra avtalsrörelsen, 2017, fick Transport igenom en viktig förändring. Chaufförer som kör färdtjänst och andra samhällsbetalda resor ska ha fast månadslön.

I morgon, tisdag, är det dags för en ny förhandlingsomgång mot Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Här är länken till Taxirapport 2019.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Transportarbetarens logga

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Transportarbetarens logga

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.