Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Azeem Yousaf på tidningsbudsfilialen.
Close
Taxiförare och tidningsbud tillhör de vanligaste transportyrkena bland arbetskraftsinvandrare.
Close
Höjt inkomstkrav slår hårt

Två migrantarbetare vittnar

Arbetsvillkor. ”Majid” och Azeem lämnade Pakistan för Sverige – i tron att arbetsvillkoren var bättre här. Med höjt inkomstkrav för migrantarbetare tvingades Majid säga upp sig och börja köra taxi. Tio, elva timmar per dag. Azeem skadade sig i jobbet, men är kvar som tidningsbud.

Taxibilar vid Stockholms Centralstation, vintertid Fotyo: Justina Öster.
Taxi ligger högt bland ansökningarna om arbetstillstånd. Foto: Justina Öster

”Många arbetsgivare utnyttjar migranter”

Majid, 40 år och taxichaufför. Bor i Stockholm, är gift men har frun och sina fyra barn, 3–10 år, kvar i Pakistan.

”Jag kom till Sverige 2013 och har jobbat som tidningsbud på Premo i nio år. En period fick jag åka hem eftersom min mor blev sjuk och avled och sedan dog också min far. Från början var distributionsbolaget mycket bra och ville hjälpa oss. Men sen byttes den högre ledningen ut och nu utnyttjas många anställda, som inte känner till sina rättigheter eller håller tyst eftersom de är i så stark beroendeställning.

Vi var många bud som frågade och frågade och väntade i fyra månader på att få svar om Premo ville hjälpa oss, innan regeringen höjde lönekravet till 27 360 kronor. Men vi fick aldrig något svar, så flera av oss tvingades säga upp oss. Några blev kvar.

Jag började jobba som taxichaufför i november, annars hade jag tvingats lämna Sverige. Min åkare är trevlig. Men jag måste jag jobba 10–11 timmar varje dag och alla helger, när det är mest körningar. Annars får jag inte ihop 27 360 kronor så att jag kan försörja min familj och betala barnens skolgång.

Som distributör tjänade jag cirka 22 180 kronor per månad. Jag arbetade 4,5 timmar och ibland extratid, när det var mycket paket. Ibland fick vi extratiden betald på rätt sätt, ibland inte. Vissa fick höra att de måste jobba extratiden för lägre ersättning än enligt kollektivavtalet. Deras chefer ville visa den högre ledningen att de höll lönekostnaderna nere, så en timmes extratid kunde ersättas med en halvtimme.

Jag blev anklagad för att jobba för långsamt. Chefen sa att det var därför jag begärde extratid, men varför skulle jag springa hela tiden och riskera att skada mig?

Att jobba 5, 6 timmar på Premo var ändå bättre än taxijobbet, då hann jag studera. Jag har läst IT, programmering och fysik och söker andra jobb inom IT. Jag hade en jobbintervju i dag, som gick bra, tror jag. Men en del arbetsgivare är rädda att få problem om de tvingas söka arbetstillstånd för migrantarbetare. De undrar varför de ska betala högre lön för en person, bara för att de ska nå upp till försörjningskravet.

Vi kom till Sverige för att vi trodde att arbetsvillkoren var goda här men många arbetsgivare utnyttjar migrantarbetare.”

Fotnot: Majid är ett fingerat namn.

 

Azeem Yousaf arbetar i Transports största migrantgrupp – tidningsbud. Foto: Justina Öster
Azeem Yousaf arbetar i Transports största migrantgrupp – tidningsbud. Foto: Justina Öster

”Äntligen ett permanent uppehållstillstånd”

Azeem Yousaf är 29 år, gift och arbetar som tidningsbud. Har nyligen fått permanent uppehållstillstånd och bor i Stockholm.

”Jag kom till Sverige i augusti 2017 och började jobba som distributör på Premo året därpå. Först var jag en kort tid på en filial men fick sen byta till en annan, där jag bor. Där arbetade jag i nästan fyra år, också som filialföreståndare när det behövdes, innan jag bytte filial igen för några månader sen.

Under en tidningsrunda föll jag och skadade ryggen. Doktorn sa till mig att jag skulle vila och undvika att gå i trappor. När jag berättade det för min nya arbetsledare sa han till mig att han inte ville ha handikappade på sin filial, då var det bättre att jag bytte till en annan.

Min rygg gör fortfarande ont när jag sitter en längre stund och jobbar extratid. Men särskilt när jag kör tidningsbilen Paxter, eftersom sätet är så obekvämt.

Företaget bytte ut ledningen och anställde nya chefer. Jag bad om att få högre sysselsättningsgrad för att nå upp till den högre inkomstnivån, och min chef sa till mig att följa med honom till hans filial för att arbeta som filialförman där i helgerna. Förutom mitt budarbete i veckorna.

När regionchefen kom bad jag om att få anställningskontrakt för arbetet jag utför som förman, men han vägrade. Cheferna ökar bara på arbetstiderna för sina favoritanställda, fast de jobbat kortare tid än jag.

Jag sa till chefen att jag arbetat i fem år och att en vän till mig, som är tidningsbud i Västerås, fått utökad arbetstid. Då skrattade han och sa att om det är ett bättre företag så kan jag ju börja där. Jag är besviken på bolaget som jag skänkt fem av mina unga gyllene år.

Nu tjänar jag 22 313 kronor i månaden, ibland mer, men då måste jag jobba över 140 timmar. När jag är arbetsledare i helgerna får jag inte den högre ersättningen för extratiden, utöver min ordinarie tid. De säger att den bara betalas till buden.

Jag har äntligen fått permanent uppehållstillstånd i alla fall så jag mår mentalt, fysiskt och känslomässigt bättre.

Vår ledning fortsätter säga att de försöker hjälpa oss migrantarbetare, men det verkar som om de bara köper sig mer tid för att kunna utnyttja oss så mycket som möjligt. Sa de direkt ut att vi måste säga upp oss, så skulle det bli svårt för dem att hitta ersättare.

Egentligen skulle jag vilja ha ett annat arbete, nattjobb är mot naturen då vi ska sova.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fredrik Lindby. Foto: Justina Öster

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.