Trafikbild
Close
Lastbilsförare är hårt drabbade av dödsolyckor 2023. 2020 dog 29 personer på jobbet. Sedan dess har 62 personer mist livet på arbetet.
Close

Ännu en lastbilschaufför död i jobbet

Arbetsmiljö. (UPPDATERAD) I söndags omkom en lastbilsförare vid E4:an, norrgående, i Södertälje. Den nionde chauffören av tunga fordon som fått sätta livet till i arbetet 2023 – som utvecklats till ett mörkt år för landets yrkesförare.

Larmet om den senaste dödsolyckan kom till SOS Alarm strax efter halv åtta på söndagsmorgonen. Enligt polisens uppgifter fraktade chauffören byggvirke, körde av vägen vid Södertälje syd, voltade runt med lastbil och släp och hamnade på taket i ett dike.

På eftermiddagen gick polisen ut med meddelandet att lasbilsföraren avlidit vid olyckan och att anhöriga underrättats.

Det var en singelolycka och, enligt uppgifter i Länstidningen Södertälje, inledde polisen en förundersökning om rattfylleri och vårdlöshet i trafik, varför lastbilen togs i beslag.

– Vi ska utreda hur olyckan gått till men utredningen väntas läggas ner när den är klar då chauffören är avliden, sa polisens presstalesperson Rebecca Landberg till Länstidningen på söndagseftermiddagen.

Farlig bransch

De allvarliga dödsolyckor inom byggsektorn som inträffat under kort tid, då bland annat en bygghiss rasade från hög höjd och fem byggnadsarbetare (betongelmontörer) omkom i Sundbyberg, har fått stor uppmärksamhet eftersom så många avled på samma arbetsplats. Men går man till Arbetsmiljöverkets statistik över dödsfall på jobbet i år så visar den att  trafikbranschen är  minst lika farlig som byggsektorn.

Åtta anställda inom olika typer av byggverksamhet har hittills fått sätta livet till på jobbet, att jämföra med nio tungbilsförare 2023. Då har en 59-årig sopbilschaufför räknats med.

Totalt har 62 personer aldrig kommit hem efter arbetet. 63 personer, när den senaste lastbilschauffören räknas med i årets dystra statistik. 2020 inträffade totalt 29 dödsfall på jobbet. Sedan dess har antalet stadigt ökat till 48 personer pandemiåret 2021 och 49 döda i fjol.

Bland chaufförerna var den yngsta en kvinna, inte äldre än 20 år, när hennes lastbil krockade med ett tåg vid en obevakad järnvägsövergång i Jämtland. Olyckan inträffade den 27 oktober. Övriga omkomna var mellan 22 och 65 år. Den äldsta chauffören miste livet i Västra Götaland 19 dagar in på det nya året 2023, i en krock mellan lastbilar. Av samma orsak miste en 63-årig chaufför livet i Skåne den 22 november.

Männen toppar fortfarande dödsstatistiken i de traditionellt manliga branscherna, transport och bygg.

Krock och brand

Andra dödsorsaker bland yrkesförarna beskrivs kortfattat i Arbetsmiljöverkets statistik som: kollision mellan lastbil och personbil och krock med lastbilen och ett arbetsfordon, som stod stilla vid insamlandet av ickefarligt avfall. En ung chaufför slant och högg sig med kniv så illa att han avled och ytterligare en förare blev påkörd av en lastmaskin.

En av de omkomna lastbilschaufförerna arbetade för ett finskt företag och räknas av myndigheten som ”utanför (den svenska) arbetskraften”.

Till de mörka siffrorna kan, inom Transportarbetareförbundets många yrkesområden, räknas en 40-årig bussförare som avled efter en krock vilken utvecklades till brand, en taxichaufför som misstänks ha blivit mördad och en 55-årig hjullastar-chaufför, som klämdes till döds i en spånpress.

Dödstalen är också höga inom jordbruk. Fyra lantarbetare har gått bort i arbetet under året.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.