Trafikbild
Close
Lastbilsförare är hårt drabbade av dödsolyckor 2023. 2020 dog 29 personer på jobbet. Sedan dess har 62 personer mist livet på arbetet.
Close

Ännu en lastbilschaufför död i jobbet

Arbetsmiljö. (UPPDATERAD) I söndags omkom en lastbilsförare vid E4:an, norrgående, i Södertälje. Den nionde chauffören av tunga fordon som fått sätta livet till i arbetet 2023 – som utvecklats till ett mörkt år för landets yrkesförare.

Larmet om den senaste dödsolyckan kom till SOS Alarm strax efter halv åtta på söndagsmorgonen. Enligt polisens uppgifter fraktade chauffören byggvirke, körde av vägen vid Södertälje syd, voltade runt med lastbil och släp och hamnade på taket i ett dike.

På eftermiddagen gick polisen ut med meddelandet att lasbilsföraren avlidit vid olyckan och att anhöriga underrättats.

Det var en singelolycka och, enligt uppgifter i Länstidningen Södertälje, inledde polisen en förundersökning om rattfylleri och vårdlöshet i trafik, varför lastbilen togs i beslag.

– Vi ska utreda hur olyckan gått till men utredningen väntas läggas ner när den är klar då chauffören är avliden, sa polisens presstalesperson Rebecca Landberg till Länstidningen på söndagseftermiddagen.

Farlig bransch

De allvarliga dödsolyckor inom byggsektorn som inträffat under kort tid, då bland annat en bygghiss rasade från hög höjd och fem byggnadsarbetare (betongelmontörer) omkom i Sundbyberg, har fått stor uppmärksamhet eftersom så många avled på samma arbetsplats. Men går man till Arbetsmiljöverkets statistik över dödsfall på jobbet i år så visar den att  trafikbranschen är  minst lika farlig som byggsektorn.

Åtta anställda inom olika typer av byggverksamhet har hittills fått sätta livet till på jobbet, att jämföra med nio tungbilsförare 2023. Då har en 59-årig sopbilschaufför räknats med.

Totalt har 62 personer aldrig kommit hem efter arbetet. 63 personer, när den senaste lastbilschauffören räknas med i årets dystra statistik. 2020 inträffade totalt 29 dödsfall på jobbet. Sedan dess har antalet stadigt ökat till 48 personer pandemiåret 2021 och 49 döda i fjol.

Bland chaufförerna var den yngsta en kvinna, inte äldre än 20 år, när hennes lastbil krockade med ett tåg vid en obevakad järnvägsövergång i Jämtland. Olyckan inträffade den 27 oktober. Övriga omkomna var mellan 22 och 65 år. Den äldsta chauffören miste livet i Västra Götaland 19 dagar in på det nya året 2023, i en krock mellan lastbilar. Av samma orsak miste en 63-årig chaufför livet i Skåne den 22 november.

Männen toppar fortfarande dödsstatistiken i de traditionellt manliga branscherna, transport och bygg.

Krock och brand

Andra dödsorsaker bland yrkesförarna beskrivs kortfattat i Arbetsmiljöverkets statistik som: kollision mellan lastbil och personbil och krock med lastbilen och ett arbetsfordon, som stod stilla vid insamlandet av ickefarligt avfall. En ung chaufför slant och högg sig med kniv så illa att han avled och ytterligare en förare blev påkörd av en lastmaskin.

En av de omkomna lastbilschaufförerna arbetade för ett finskt företag och räknas av myndigheten som ”utanför (den svenska) arbetskraften”.

Till de mörka siffrorna kan, inom Transportarbetareförbundets många yrkesområden, räknas en 40-årig bussförare som avled efter en krock vilken utvecklades till brand, en taxichaufför som misstänks ha blivit mördad och en 55-årig hjullastar-chaufför, som klämdes till döds i en spånpress.

Dödstalen är också höga inom jordbruk. Fyra lantarbetare har gått bort i arbetet under året.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.