Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Det var tidigare i höstas som Taxi Härnösands platschef Hans Edin skickade ut mejlet till sina anställda. I det stod det att ”det viktigaste och avgörande för ett avlönat arbete är att man som nysvensk kämpar för att bli svensk på riktigt” och under arbetstid hos Taxi Härnösand är det ”absolut förbjudet att kommunicera på det medfödda hemmaspråket. All kommunikation ska ske på svenska! Förstått!?”

En av de anställda skickade brevet vidare till Transport.

– Det var skrivet i en väldigt aggressiv ton. Så vi kontaktade företaget och sa att det var högst olämpligt och att de måste gå ut och dementera det. Det tyckte inte arbetsgivaren. Han tyckte att han hjälpte sina anställda, säger Johanna Bergsten, ombudsman på Transports avdelning 32 i Sundsvall.

I brevet stod det också att bolaget ”tvingats” anställa nysvenskar från Arbetsförmedlingen på grund av att det råder brist på chaufförer i branschen. I takt med att bolaget rekryterar personal som talar bra svenska kommer de att ”avmönstra” de som inte har ansträngt sig för att lära sig det svenska språket.

– Det är svårt att inte tolka det som ett hot. Om du inte lär dig svenska tillräckligt fort så kommer de att rekrytera någon annan, säger Johanna Bergsten.

Hon är även kritisk mot att två chaufförer inte ska få prata med varandra på sitt modersmål om de sitter ensamma i fikarummet.

Transport kallade till förhandling med platschefen. Den ägde rum i tisdags och innan dess gick han ut med ett nytt mejl till medarbetarna där han bad om ursäkt.

Vad kom ni fram till under förhandlingen?

– Att det var ett generalfel som begåtts. De sa att de skulle ha dörren öppen om folk kände sig kränkta och ville prata. Men jag sa att folk kanske inte vågar prata med honom om de kände sig kränkta. Vi bestämde i alla fall att vi skulle ta fram en policy om kränkande särbehandling tillsammans med företaget och bjöd in oss själva att vara med och presentera den för de anställda, säger Johanna Bergsten och fortsätter:

– Nu får tiden visa om han håller det han har sagt att han ska göra, att inte uttala sig på det här sättet och med en aggressiv ton. Mejlet där han bad om ursäkt var skrivet i trevligare ton, men han verkar ändå stå fast vid sin ståndpunkt.

Till Transportarbetaren säger Taxi Härnösands platschef Hans Edin att brevet inte var skrivet ”med den bästa svenskan”.

– Vi har haft en överläggning och jag uppfattar det som att vi är överens om saken och ska utföra gemensamma åtgärder. Jag har bett om ursäkt för brevet. Det de framför allt opponerade sig mot var att det kanske inte var skrivet med den bästa svenskan och det får jag väl tillstå. Men budskapet var tydligt. Efter reportaget i lokaltidningen har jag fått stort stöd av personalen, framför allt de nysvenska som jag kallar dem. De är jättenöjda. De står upp bakom mig, så jag känner mig trygg. Det här är överspelat. Alla har förstått budskapet även om svenskan var dålig.

Så du står fast vid budskapet?

– Jag har släppt allting. De får göra som de vill. Jag vill inte ha några problem med facket, jag har aldrig någonsin haft bråk med facket. Det här är utagerat från min sida. Nu får vi jobba efter den uppfattning som Transport har och inget annat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.