Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Det var tidigare i höstas som Taxi Härnösands platschef Hans Edin skickade ut mejlet till sina anställda. I det stod det att ”det viktigaste och avgörande för ett avlönat arbete är att man som nysvensk kämpar för att bli svensk på riktigt” och under arbetstid hos Taxi Härnösand är det ”absolut förbjudet att kommunicera på det medfödda hemmaspråket. All kommunikation ska ske på svenska! Förstått!?”

En av de anställda skickade brevet vidare till Transport.

– Det var skrivet i en väldigt aggressiv ton. Så vi kontaktade företaget och sa att det var högst olämpligt och att de måste gå ut och dementera det. Det tyckte inte arbetsgivaren. Han tyckte att han hjälpte sina anställda, säger Johanna Bergsten, ombudsman på Transports avdelning 32 i Sundsvall.

I brevet stod det också att bolaget ”tvingats” anställa nysvenskar från Arbetsförmedlingen på grund av att det råder brist på chaufförer i branschen. I takt med att bolaget rekryterar personal som talar bra svenska kommer de att ”avmönstra” de som inte har ansträngt sig för att lära sig det svenska språket.

– Det är svårt att inte tolka det som ett hot. Om du inte lär dig svenska tillräckligt fort så kommer de att rekrytera någon annan, säger Johanna Bergsten.

Hon är även kritisk mot att två chaufförer inte ska få prata med varandra på sitt modersmål om de sitter ensamma i fikarummet.

Transport kallade till förhandling med platschefen. Den ägde rum i tisdags och innan dess gick han ut med ett nytt mejl till medarbetarna där han bad om ursäkt.

Vad kom ni fram till under förhandlingen?

– Att det var ett generalfel som begåtts. De sa att de skulle ha dörren öppen om folk kände sig kränkta och ville prata. Men jag sa att folk kanske inte vågar prata med honom om de kände sig kränkta. Vi bestämde i alla fall att vi skulle ta fram en policy om kränkande särbehandling tillsammans med företaget och bjöd in oss själva att vara med och presentera den för de anställda, säger Johanna Bergsten och fortsätter:

– Nu får tiden visa om han håller det han har sagt att han ska göra, att inte uttala sig på det här sättet och med en aggressiv ton. Mejlet där han bad om ursäkt var skrivet i trevligare ton, men han verkar ändå stå fast vid sin ståndpunkt.

Till Transportarbetaren säger Taxi Härnösands platschef Hans Edin att brevet inte var skrivet ”med den bästa svenskan”.

– Vi har haft en överläggning och jag uppfattar det som att vi är överens om saken och ska utföra gemensamma åtgärder. Jag har bett om ursäkt för brevet. Det de framför allt opponerade sig mot var att det kanske inte var skrivet med den bästa svenskan och det får jag väl tillstå. Men budskapet var tydligt. Efter reportaget i lokaltidningen har jag fått stort stöd av personalen, framför allt de nysvenska som jag kallar dem. De är jättenöjda. De står upp bakom mig, så jag känner mig trygg. Det här är överspelat. Alla har förstått budskapet även om svenskan var dålig.

Så du står fast vid budskapet?

– Jag har släppt allting. De får göra som de vill. Jag vill inte ha några problem med facket, jag har aldrig någonsin haft bråk med facket. Det här är utagerat från min sida. Nu får vi jobba efter den uppfattning som Transport har och inget annat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

John van Dinther och Nasar Khan, Taxiunionen

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.