Tankbilschaufförs död jämförs med 18 år gammal olycka

Chaufför. En chaufför som lastade tallolja hittades i höstas död vid lastbilen. För 18 år sedan omkom en annan chaufför, som körde för samma åkeri, i en liknande olycka. Polisen har nu lämnat över den gamla utredningen till åklagare.

Den 8 november i år hittades den 65-årige chauffören livlös på Skutskärs bruk. Han hade fallit från tankbilen och återupplivningsförsöken var förgäves. Mannen var vid Stora Ensos fabrik för att lasta tallolja, på uppdrag av Hälsingeåkeriet han arbetat för sedan 1970-talet.

– Det här var ingen nybörjare, han kunde sitt jobb och ändå sker något som inte får hända, sa Johnny Wiklund, regionalt skyddsombud på Transports avdelning i Hälsingland, veckan efter dödsfallet.

Det är fortfarande oklart vad som orsakat olyckan.

Både Polisen och Arbetsmiljöverket utreder händelsen. Den obduktion som gjorts tyder inte på att något brott har begåtts. Polisens huvudteori var först att det rörde sig om en fallolycka. Nu har kroppsvätskor skickats för analys hos Rättsmedicinalverket.

­– Vi väntar fortfarande på svar. Kan han ha andats in något? Det skulle kunna röra sig om något slags förgiftning, som man bör kunna se i blodet. Men det vet vi inte, säger Bo Wickström, kommissarie vid polisen.

Liknande fall

Gruppen som utreder misstänkta arbetsmiljöbrott har även hittat ett äldre fall, tack vare ett tips från Gefle Dagblad: En chaufför, som också föll från sin tankbil i samband med att han lastade tallolja.

– Jag lyckades hitta utredningen från 2001. Utredningen har jag lämnat över till åklagare, som går igenom om vi kan använda oss av uppgifterna på något sätt, säger Bo Wickström.

Polisen inledde även en förundersökning efter olyckan 2001. Den 56-årige man som då avled vid Arizona Chemicals, i Sandarne utanför Söderhamn, arbetade på samma åkeri som den man som omkom i höstas: Josef Lindbergs åkeri AB.

– Det fanns då inga tecken på att det rörde sig om förgiftning. Av obduktionen gick det inte att se om mannen blivit påverkad av talloljan före olyckan, säger kommissarie Bo Wickström.

Han säger också att detta gjorde det omöjligt för anhöriga att driva ärendet vidare. Det fanns helt enkelt inget att analysera, som kunnat påvisa en förgiftning. Nya tankegångar har i dag lett till att polisen vänt sig till Rättsmedicinalverket, för den analys som pågår.

I den gamla förundersökningen kom det fram flera risker med hanteringen av tallolja. Bland annat att oljan kunde vara upp mot 90 grader het, och att det uppstår tryck under körning.

Åkeriet uppger för Arbetarbladet att säkerheten höjdes till följd av dödsolyckan för 18 år sedan. Då infördes krav på att använda mask vid lastning och lossning, när luckan är öppen.

Teori om förgiftning

Transportarbetaren har under hösten uppmärksammat ytterligare ett fall där en chaufför omkommit i samband med lastning av terpentin, ett destillat av främst tall. Mannen hittades medvetslös ovanpå en tankbil då han arbetade i Ljusne, Söderhamns kommun, i slutet av september i år.

Också i det fallet väntar polisen svar på Rättsmedicinalverkets analys av kroppsvätskor.

På tidigare fråga från Transportarbetaren om lasten kan ha något att göra med dödsfallen svarade Henrik Forssblad, chef för den grupp poliser som utreder arbetsmiljöbrott:

– Det är en relevant spekulation. Det är en teori vi arbetar med.

Polisen samarbetar med Arbetsmiljöverket i utredningarna.

– När deras utredning och vår egen är klar tar vi ett samlat grepp om vad som hänt, säger Bo Wickström.

Då är frågan om det brustit i någons arbetsgivaransvar. Det är sedan åklagaren sak att avgöra om det räcker för åtal. Polisens brottsrubricering är fortfarande arbetsmiljöbrott och vållande till annans död.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.