Tankbilschaufförs död jämförs med 18 år gammal olycka

Chaufför. En chaufför som lastade tallolja hittades i höstas död vid lastbilen. För 18 år sedan omkom en annan chaufför, som körde för samma åkeri, i en liknande olycka. Polisen har nu lämnat över den gamla utredningen till åklagare.

Den 8 november i år hittades den 65-årige chauffören livlös på Skutskärs bruk. Han hade fallit från tankbilen och återupplivningsförsöken var förgäves. Mannen var vid Stora Ensos fabrik för att lasta tallolja, på uppdrag av Hälsingeåkeriet han arbetat för sedan 1970-talet.

– Det här var ingen nybörjare, han kunde sitt jobb och ändå sker något som inte får hända, sa Johnny Wiklund, regionalt skyddsombud på Transports avdelning i Hälsingland, veckan efter dödsfallet.

Det är fortfarande oklart vad som orsakat olyckan.

Både Polisen och Arbetsmiljöverket utreder händelsen. Den obduktion som gjorts tyder inte på att något brott har begåtts. Polisens huvudteori var först att det rörde sig om en fallolycka. Nu har kroppsvätskor skickats för analys hos Rättsmedicinalverket.

­– Vi väntar fortfarande på svar. Kan han ha andats in något? Det skulle kunna röra sig om något slags förgiftning, som man bör kunna se i blodet. Men det vet vi inte, säger Bo Wickström, kommissarie vid polisen.

Liknande fall

Gruppen som utreder misstänkta arbetsmiljöbrott har även hittat ett äldre fall, tack vare ett tips från Gefle Dagblad: En chaufför, som också föll från sin tankbil i samband med att han lastade tallolja.

– Jag lyckades hitta utredningen från 2001. Utredningen har jag lämnat över till åklagare, som går igenom om vi kan använda oss av uppgifterna på något sätt, säger Bo Wickström.

Polisen inledde även en förundersökning efter olyckan 2001. Den 56-årige man som då avled vid Arizona Chemicals, i Sandarne utanför Söderhamn, arbetade på samma åkeri som den man som omkom i höstas: Josef Lindbergs åkeri AB.

– Det fanns då inga tecken på att det rörde sig om förgiftning. Av obduktionen gick det inte att se om mannen blivit påverkad av talloljan före olyckan, säger kommissarie Bo Wickström.

Han säger också att detta gjorde det omöjligt för anhöriga att driva ärendet vidare. Det fanns helt enkelt inget att analysera, som kunnat påvisa en förgiftning. Nya tankegångar har i dag lett till att polisen vänt sig till Rättsmedicinalverket, för den analys som pågår.

I den gamla förundersökningen kom det fram flera risker med hanteringen av tallolja. Bland annat att oljan kunde vara upp mot 90 grader het, och att det uppstår tryck under körning.

Åkeriet uppger för Arbetarbladet att säkerheten höjdes till följd av dödsolyckan för 18 år sedan. Då infördes krav på att använda mask vid lastning och lossning, när luckan är öppen.

Teori om förgiftning

Transportarbetaren har under hösten uppmärksammat ytterligare ett fall där en chaufför omkommit i samband med lastning av terpentin, ett destillat av främst tall. Mannen hittades medvetslös ovanpå en tankbil då han arbetade i Ljusne, Söderhamns kommun, i slutet av september i år.

Också i det fallet väntar polisen svar på Rättsmedicinalverkets analys av kroppsvätskor.

På tidigare fråga från Transportarbetaren om lasten kan ha något att göra med dödsfallen svarade Henrik Forssblad, chef för den grupp poliser som utreder arbetsmiljöbrott:

– Det är en relevant spekulation. Det är en teori vi arbetar med.

Polisen samarbetar med Arbetsmiljöverket i utredningarna.

– När deras utredning och vår egen är klar tar vi ett samlat grepp om vad som hänt, säger Bo Wickström.

Då är frågan om det brustit i någons arbetsgivaransvar. Det är sedan åklagaren sak att avgöra om det räcker för åtal. Polisens brottsrubricering är fortfarande arbetsmiljöbrott och vållande till annans död.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.