Tankbilschaufförs död jämförs med 18 år gammal olycka

Chaufför. En chaufför som lastade tallolja hittades i höstas död vid lastbilen. För 18 år sedan omkom en annan chaufför, som körde för samma åkeri, i en liknande olycka. Polisen har nu lämnat över den gamla utredningen till åklagare.

Den 8 november i år hittades den 65-årige chauffören livlös på Skutskärs bruk. Han hade fallit från tankbilen och återupplivningsförsöken var förgäves. Mannen var vid Stora Ensos fabrik för att lasta tallolja, på uppdrag av Hälsingeåkeriet han arbetat för sedan 1970-talet.

– Det här var ingen nybörjare, han kunde sitt jobb och ändå sker något som inte får hända, sa Johnny Wiklund, regionalt skyddsombud på Transports avdelning i Hälsingland, veckan efter dödsfallet.

Det är fortfarande oklart vad som orsakat olyckan.

Både Polisen och Arbetsmiljöverket utreder händelsen. Den obduktion som gjorts tyder inte på att något brott har begåtts. Polisens huvudteori var först att det rörde sig om en fallolycka. Nu har kroppsvätskor skickats för analys hos Rättsmedicinalverket.

­– Vi väntar fortfarande på svar. Kan han ha andats in något? Det skulle kunna röra sig om något slags förgiftning, som man bör kunna se i blodet. Men det vet vi inte, säger Bo Wickström, kommissarie vid polisen.

Liknande fall

Gruppen som utreder misstänkta arbetsmiljöbrott har även hittat ett äldre fall, tack vare ett tips från Gefle Dagblad: En chaufför, som också föll från sin tankbil i samband med att han lastade tallolja.

– Jag lyckades hitta utredningen från 2001. Utredningen har jag lämnat över till åklagare, som går igenom om vi kan använda oss av uppgifterna på något sätt, säger Bo Wickström.

Polisen inledde även en förundersökning efter olyckan 2001. Den 56-årige man som då avled vid Arizona Chemicals, i Sandarne utanför Söderhamn, arbetade på samma åkeri som den man som omkom i höstas: Josef Lindbergs åkeri AB.

– Det fanns då inga tecken på att det rörde sig om förgiftning. Av obduktionen gick det inte att se om mannen blivit påverkad av talloljan före olyckan, säger kommissarie Bo Wickström.

Han säger också att detta gjorde det omöjligt för anhöriga att driva ärendet vidare. Det fanns helt enkelt inget att analysera, som kunnat påvisa en förgiftning. Nya tankegångar har i dag lett till att polisen vänt sig till Rättsmedicinalverket, för den analys som pågår.

I den gamla förundersökningen kom det fram flera risker med hanteringen av tallolja. Bland annat att oljan kunde vara upp mot 90 grader het, och att det uppstår tryck under körning.

Åkeriet uppger för Arbetarbladet att säkerheten höjdes till följd av dödsolyckan för 18 år sedan. Då infördes krav på att använda mask vid lastning och lossning, när luckan är öppen.

Teori om förgiftning

Transportarbetaren har under hösten uppmärksammat ytterligare ett fall där en chaufför omkommit i samband med lastning av terpentin, ett destillat av främst tall. Mannen hittades medvetslös ovanpå en tankbil då han arbetade i Ljusne, Söderhamns kommun, i slutet av september i år.

Också i det fallet väntar polisen svar på Rättsmedicinalverkets analys av kroppsvätskor.

På tidigare fråga från Transportarbetaren om lasten kan ha något att göra med dödsfallen svarade Henrik Forssblad, chef för den grupp poliser som utreder arbetsmiljöbrott:

– Det är en relevant spekulation. Det är en teori vi arbetar med.

Polisen samarbetar med Arbetsmiljöverket i utredningarna.

– När deras utredning och vår egen är klar tar vi ett samlat grepp om vad som hänt, säger Bo Wickström.

Då är frågan om det brustit i någons arbetsgivaransvar. Det är sedan åklagaren sak att avgöra om det räcker för åtal. Polisens brottsrubricering är fortfarande arbetsmiljöbrott och vållande till annans död.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.