Sveriges Hamnar bemöter strejkvarsel med lockout

Hamn. (NY UPPDATERING) Efter midsommarhelgen varslade Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet (HF) om strejk vid två hamnar. Nu svarar arbetsgivarna, Sveriges Hamnar, med lockout av stuveriarbetarna i HF vid samma hamnar, i Helsingborg och Göteborg.

Transportarbetareförbundet har gått före och tecknade redan i våras ett nytt kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Det avtalet räknas numera som det först tecknade och omfattar därmed alla svenska hamnar, som är medlemmar i arbetsgivarförbundet Sveriges Hamnar.

Fram till våren hade Hamnarbetarförbundet (HF) ett andrahandsavtal, som överensstämmer med kollektivavtalet mellan Transport och arbetsgivarparten, men det är nu uppsagt. I samband med HF:s strejkvarsel den 27 juni framförde Sveriges hamnar att Medlingsinstitutet lagt fram ett förslag om ett nytt andrahandsavtal, som följer Transports hamn- och stuveriavtal. Det accepterades av arbetsgivarna, men HF gav kalla handen.

Efter en medlemsomröstning varslade Hamnarbetarförbundet i stället om att lägga ner arbetet vid RoRo-terminalen i Göteborg och i Helsingborgs hamn. Arbetsgivarsidans motdrag blev en så kallad spegellockout. Det innebär att arbetare som är medlemmar i Hamnarbetarförbundet stängs ute från arbete, blir utan lön och är ”förbjudna att uppehålla sig på mark eller i byggnader som tillhör arbetsgivaren”.

Tiderna som gäller för lockout och strejk är:

  • Helsingborgs hamn: Från och med klockan 09.30 den 6 juli till och med midnatt den 11 juli 2023.
  • Göteborgs RoRo terminal: Från och med den 6 juli klockan 09.30 till och med midnatt den 11 juli 2023.
  • APM Terminals Göteborg:  Från 9 juli 2023 kl. 00.01 till och med midnatt den 11 juli 2023
  • SCA Logistics Holmsund:  Från 9 juli 2023 kl. 00.01 till och med midnatt den 11 juli 2023

– Syftet med åtgärderna är att försöka förmå motparten att upphöra med sina stridsåtgärder, säger förhandlingschef Johan Grauers vid Sveriges Hamnar i ett pressmeddelande. Hans inställning är:

– Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder handlar om att tränga undan det redan existerande avtalet med Transportarbetarförbundet.

Hamnarbetarförbundets vice förbundsordförande, Erik Helgeson, har bara en knapphändig kommentar om  lockoutvarslet:

– Det var förväntat.

Transport avtalssekreterare Peter Winstén är på samma linje som hamnarbetsgivarna.

– Vi har tecknat stuveriavtal med Sveriges Hamnar till och med den sista april 2025 och därmed har vi fredsplikt. Avtalet reglerar villkoren för alla Sveriges hamnarbetare, säger han.

Uttolkat innebär det att Transports medlemmar, liksom de som inte är medlemmar i vare sig Transport eller HF,  har rätt att förhålla sig neutrala till HF:s och Sveriges Hamnars konflikt och gå till arbetet. Bryter strejk och lockout ut bedöms det dock påverka stämningen mellan medlemsgrupperna.

Bland HF:s krav i årets avtalsrörelse finns en social fond för extraanställda, så kallade blixtar, som är tänkt att finansiera rehabilitering. HF vill även ha facklig introduktion på arbetstid.

Uppdatering.  Hamnarbetarförbundet har trappat upp konflikten och varslar även om strejk vid CSA Logistics i Holmsund i Västerbotten, liksom vid SCA Logistics i Sundsvall mellan den 9 och 11 juli. Varslet innebär också blockad mot övertid, nyanställning och inhyrning av personal vid SCA Logistics Sundsvall under samma tid.

Arbetsgivaren Sveriges hamnar svarade även denna gång med en spegellockout vid hamnarna i Holmsund och Göteborg under samma period. Därmed får de strejkande inte vara på arbetsplatsen och får heller ingen lön, ifall strejken utlöses.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.