Svartarbete försvåras på verkstäder

Skattefusk. Frisörer och byggfirmor har redan haft det. Nu ska också fortdonsföretag ha personalliggare, för att minska svartarbete.

Däckfirmor och bilrekond är två typer av företag som påverkas. Målet är att bekämpa svartarbete och social dumpning.

Arbetsplatserna måste alltid ha en liggare på antingen papper eller digitalt (i byggbranschen finns en överenskommelse att personalliggare ska föras digitalt). Arbetsgivaren ska dagligen rapportera vem som finns på plats på jobbet. Informationen kan sedan användas för att se om det är rimliga nivåer som anges när arbetsgivaravgifter rapporteras, berättar Conny Svensson, nationell samordnare med ansvar för personalliggare på Skatteverket.

– Sedan kan vi göra oannonserade besök, delvis för att se att det finns en liggare och för att kontrollera att alla som är verksamma på arbetsplatsen är införda. De som inte står med kan företaget få betala kontrollavgift för, säger Conny Svensson.

När förslaget om personalliggare presenterades uttryckte branschföreträdare en oro över att tillfälligt uppställda och mobila arbetsplatser inte skulle kontrolleras. Hur blir det?

– Det är just sånt vi ska fånga in. Vi ska identifiera företagen och följa upp att de har liggare, absolut, säger Conny Svensson.

När Transportarbetaren pratar med Conny Svensson befinner han sig i Oslo. Han har just träffat norska skattemyndigheten, samt företrädare för norsk och svensk bilbransch. I Norge finns krav på personalliggare sedan ett antal år och där ska man ha märkt viss skillnad sedan lagen infördes. I Sverige finns krav på liggare sedan tidigare för bland annat byggbolag och frisörsalonger.

– Den sista undersökningen vi gjorde var inriktad på företag. De tycker att det har blivit lättare att konkurrera på villkor, men det pågår fortfarande en debatt om liggarna, säger Conny Svensson och fortsätter:

– Tidigare har vi gjort en effektutvärdering där man tittar på skillnad i vad företagen redovisar, och där har vi sett en förändring i vad man rapporterar.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport och ansvarar för gummiavtalet, han är positiv:

– I den här branschen finns ambulerande däckverkstäder som ställer upp tält några veckor om året när det är dags att byta däck. I rekondbranchen finns en hel del mindre seriösa företag också. Jag tror att personliggare blir till en fördel för seriösa företag och ett hinder för oseriösa.

Thelander vill också skicka med en hälsning till dem som köper de här tjänsterna.

– Den som köper en biltvätt billigt borde kanske fundera vad det är man köper och hur det kommer sig att de är så billigt.

Andra lagändringar vid halvårsskiftet

Skärpta cabotageregler

Längsta möjliga tid att klampa lastbilar vid upptäckt cabotagebrott förlängs från 24 till 36 timmar.

Beställaransvar

Transportköparen får ett lagligt ansvar att se till att den som utför transporten har ett giltigt trafiktillstånd. Reglerna gäller också internationella transporter och cabotage.

Fackliga uppdrag ska inte drabba a-kassan

De fackliga uppdrag som ger dig rätt att vara ledig från jobbet har inte varit a-kassegrundande. Men det blir det ändring på.

Karensdag i a-kassan ryker

Antalet karensdagar mellan att du blivit arbetslös och kan få a-kassa sänks, från sju till sex dagar.

Tyngre bilar på vissa vägar

Det handlar om bilar som väger 74 ton, de ska få köra på vägar som har bärighetsklass 4. Men det handlar inte om alla vägar. Enligt Trafikverket finns 11 800 kilometer väg som håller för alla 74 ton. Det motsvarar ungefär 12 procent av vägnätet.

Billigare fackavgift

Från och med den 1 juli går det att dra av en fjärdedel av en medlemsavgift till ett fackförbund. Transportarbetarförbundet ska meddela Skatteverket, som automatiskt för in avdraget på din deklaration.

Arbetsgivarna får mer ansvar för rehab

Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur anställda, som varit sjukskrivna i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen. Syftet med lagändringen är att försöka korta den långa sjukfrånvaron. Ändringen innebär att arbetsgivare ska upprätta en plan för hur sjuka ska kunna återgå i jobb om ”det kan antas att den försäkrades arbetsförmåga” kommer fortsätta att vara nedsatt under minst 60 dagar.

Fler arbetsplatsinspektioner

Riksdagen har sagt ja till regeringens förslag om fler arbetsplatsinspektioner. Polisen får i uppdrag att besöka arbetsplatser för att kontrollera om personer som inte har rätt att vistas i Sverige jobbar där. Enligt den nya lagen ska polisen rikta in sig på riskbranscher.

Hårdare regler om premiepension

Med anledning av uppmärksammade premiepensionsbolag som svindlat människor på den del av pensionen som vi själva får placera. Telefonförsäljning av premiepension förbjuds och det införs krav på att man själv måste skriva under vid ett fondbyte.

Varje person ska skattas för sig

Reglerna skärps för hur skatter ska redovisas av arbetsgivare. Det innebär att företag ska redovisa skatter för varje individ varje månad. Tidigare gick det att göra med alla i klump. Syftet är att komma åt svartarbete och skattefusk. Lagen träder i kraft den 1 juli, men då gäller det bara företag med mer än 15 anställda eller företag i branscher som måste ha personalliggare. Efter årsskiftet gäller lagen alla företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.