Genrebild taxi i Stockholm
Close
Bilden är tagen i centrala Stockholm, i ett annat sammanhang.
Close
Avtal 2021

Striden hårdnar om taxiförarnas löner – Transport varslar

Taxi. Transport varslar om stridsåtgärder för taxiförarna. Konflikten bryter ut den 15 februari och innebär i första skedet blockad mot övertid, mertid och mot nyanställningar och inhyrning av personal. Förhandlingarna om ett nytt avtal strandade den 28 januari.

– Taxichaufförerna är en låglönegrupp som tar ett stort samhällsansvar, inte minst under pandemin. Ändå anser arbetsgivarna inte att förarna är värda samma löneökningar som andra grupper på arbetsmarknaden. Nu varslar vi om stridsåtgärder för att sätta press på motparten, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Taxinäringen avreglerades 1990 och numera präglas branschen av överetablering, låga löner och dålig lönsamhet.

Med avregleringen kom också den omdebatterade procentlönen. Många taxiförare kör passagerarna på rakt ackord. Procent på inkörda pengar. På många håll i landet gäller det även för de samhällsbetalda resorna. Gamla, sjuka och skolbarn körs i praktiken på ackord.

Transport har länge försökt få bort procentlönen ur kollektivavtalet. Men låg facklig organisationsgrad bland förarna och många taxiföretag utan avtal begränsar fackets styrka.

I höstas startade avtalsförhandlingarna för taxiförarna. Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund möttes ett flertal gånger, utan att kunna enas.

Transport utgångskrav är samma löneökningar som andra grupper fått i avtalsrörelsen. Det vill säga 5,4 procent på 29 månader. Höjningarna ska omfatta tarifflönerna som finns i avtalet, anser Transport.

– Men inte bara. Vi vill ha samma uppräkning på den garantilön som gäller för chaufförer som kör på procent, säger Tommy Wreeth.

Förarna som arbetar på ackord får normalt 35–38 procent på inkörda pengar. Men om dagskassorna blir skrala har föraren rätt till en garantilön. Den är låg, bara 19 653 kronor i månaden (något högre i Stockholm). Garantin gäller endast i företag med kollektivavtal och beräknas på vanligt heltidsarbete, normalt 166,4 timmar per månad.

I förhandlingarna som hållits är parterna oeniga om löneläget i branschen. Arbetsgivarna hävdar att förarnas medellön ligger på 25 296 kronor. Det är den nivån som ska gälla när lönerna räknas upp med totalt 5,4 procent, anser Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Transport kontrar med de löneuppgifter som taxiföretagen själva rapporterat in till Tillväxtverket, när de under pandemin ansökt som permitteringsstöd för närmare 3 000 chaufförer. Enligt den statistiken är snittlönen 26 579 kronor. En skillnad på närmare 1 300 kronor.

Tommy Wreeth säger:

– Vid förhandlingsbordet diskuterade vi olika lösningar för en bransch som var i kris redan innan pandemin. På den fackliga sidan var vi beredda att acceptera lägre lönepåslag vid första höjningen, och en större i andra omgången. Det är tvärtemot vad som gällt för andra grupper på arbetsmarknaden. Men vi kunde tänka oss det, för att hjälpa företagen genom pandemin.

– Men arbetsgivarna är inte intresserade av en seriös diskussion om branschens framtid. Därmed är vi tillbaka på ruta noll. Nu begär vi löneökningar som baseras på 26 579 kronor. Det innebär en höjning på drygt 786 kronor vid första utlägget. Och ytterligare 626 kronor våren 2022.

I överläggningarna har parterna också tvistat om den låglönesatsning som ingår i den norm, det så kallade märke, som fack och arbetsgivare inom industrin la fast i höstas. Låglönesatsningen innebär förenklat att yrkesgrupper som tjänar under 26 100 kronor i månaden ska ha samma lönelyft, som om de tjänat just 26 100.

Tommy Wreeth utesluter inte att Transport kommer att utöka varslet, om parterna inte kommer överens.

– Vi vill få igång seriösa förhandlingar med arbetsgivarna. Det är möjligt att vi måste öka trycket ännu mer och det kan innebära att vi också begär sympatiåtgärder från andra grupper. Det kan vara både från andra medlemmar i Transport och från andra fackförbund.

Varslet som skickades till Biltrafikens arbetsgivareförbund på onsdagen träder i kraft måndagen den 15 februari 2021 klockan 06.00.

Stridsåtgärderna innebär:

  • Nyanställnings- och inhyrningsblockad för samtliga taxiföretag anslutna till Biltrafikens arbetsgivareförbund. Vilket innebär att ingen får nyanställas oavsett anställningsform eller hyras in från det att stridsåtgärden trätt i kraft.
  • Övertids- och mertidsblockad. Det vill säga ett förbud att utföra allt arbete inom avtalets tillämpningsområde utanför ordinarie arbetstid. Det gäller oavsett om övertids- eller mertidsersättning utgår eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gunnar Eriksson:
    9 februari, 2021

    Om en taxichaufför har 35% i provisionslön och jobbar 200 timmar i månaden så måste han köra in 380kr i timmen (varje timme hen är inloggad) för att tjäna 26 579kr i månaden. (26579/200=132,89/0,35=379,68). Eller räknar jag fel?

  2. Slav:
    4 februari, 2021

    Äntligen, tack gode gud att man är medlem i facket.

  3. Arne Johansson:
    4 februari, 2021

    Viktig info för mig som inte varit på jobbet sen november. Timanställd pensionär.

  4. Taxi tjejen:
    4 februari, 2021

    Äntligen tar man ett kraft tag mot taxi 🚕 branschen 👏🏻👏🏻

  5. Svensson:
    3 februari, 2021

    Taxibranchen är arbetsmarknadens sorgebarn. Pratade med en bekant som kör taxi och där arbetsgivaren har kollektivavtal. Han undrade om man ska begära rätt lön med risk för att arbetsgivaren går i konkurs och att han förlorar arbetet.
    Som förare är det möjligt att drabbas av arbetsgivarens ogillande. Det kan tex innebär ett sämre schema dvs sämre arbetstider. Har arbetsgivaren inte kollektivavtal drabbar det den anställde ekonomiskt.
    I allra andra branscher sägs personal upp när efterfrågan minskar. Men inte inom taxibranchen. Eftersom de flesta anställda enbart har provisionslönen och sällan kollektivavtal behöver arbetsgivaren inte betala någon lön när någon taxa inte tillämpas.
    Beställningcentraler med ytterst tvivelaktiga upplägg lämpar över ett orimligt hög risk på åkerierna är en betydande orsak till hur branchen ser ut som den gör.
    Offentliga upphandlingar där ofta oseriösa aktörer som kan lägga lägre priser har fördel. Krav på kollektivavtalsliknande löner förekommer delvis, men följs sällan upp från beställaren.

  6. Daniel Isaksson:
    3 februari, 2021

    helt underbart detta

Lästips:

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

Jouni Talso på hemmaplan, taxistolpen vid Stråket i Råsunda, Solna, där han också bor. Foto: Lilly Hallberg

Seriös taxi oavsett uppdrag

Taxi. Tre dagar före julafton 2012 insåg Jouni Talso att han hamnat rätt – bakom ratten i en taxi. Han trivs fortfarande med friheten och utvecklingsmöjligheterna, även som tomte. Men pandemin har varit oerhört tuff.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.