Genrebild taxi i Stockholm
Close
Bilden är tagen i centrala Stockholm, i ett annat sammanhang.
Close
Avtal 2021

Striden hårdnar om taxiförarnas löner – Transport varslar

Taxi. Transport varslar om stridsåtgärder för taxiförarna. Konflikten bryter ut den 15 februari och innebär i första skedet blockad mot övertid, mertid och mot nyanställningar och inhyrning av personal. Förhandlingarna om ett nytt avtal strandade den 28 januari.

– Taxichaufförerna är en låglönegrupp som tar ett stort samhällsansvar, inte minst under pandemin. Ändå anser arbetsgivarna inte att förarna är värda samma löneökningar som andra grupper på arbetsmarknaden. Nu varslar vi om stridsåtgärder för att sätta press på motparten, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Taxinäringen avreglerades 1990 och numera präglas branschen av överetablering, låga löner och dålig lönsamhet.

Med avregleringen kom också den omdebatterade procentlönen. Många taxiförare kör passagerarna på rakt ackord. Procent på inkörda pengar. På många håll i landet gäller det även för de samhällsbetalda resorna. Gamla, sjuka och skolbarn körs i praktiken på ackord.

Transport har länge försökt få bort procentlönen ur kollektivavtalet. Men låg facklig organisationsgrad bland förarna och många taxiföretag utan avtal begränsar fackets styrka.

I höstas startade avtalsförhandlingarna för taxiförarna. Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund möttes ett flertal gånger, utan att kunna enas.

Transport utgångskrav är samma löneökningar som andra grupper fått i avtalsrörelsen. Det vill säga 5,4 procent på 29 månader. Höjningarna ska omfatta tarifflönerna som finns i avtalet, anser Transport.

– Men inte bara. Vi vill ha samma uppräkning på den garantilön som gäller för chaufförer som kör på procent, säger Tommy Wreeth.

Förarna som arbetar på ackord får normalt 35–38 procent på inkörda pengar. Men om dagskassorna blir skrala har föraren rätt till en garantilön. Den är låg, bara 19 653 kronor i månaden (något högre i Stockholm). Garantin gäller endast i företag med kollektivavtal och beräknas på vanligt heltidsarbete, normalt 166,4 timmar per månad.

I förhandlingarna som hållits är parterna oeniga om löneläget i branschen. Arbetsgivarna hävdar att förarnas medellön ligger på 25 296 kronor. Det är den nivån som ska gälla när lönerna räknas upp med totalt 5,4 procent, anser Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Transport kontrar med de löneuppgifter som taxiföretagen själva rapporterat in till Tillväxtverket, när de under pandemin ansökt som permitteringsstöd för närmare 3 000 chaufförer. Enligt den statistiken är snittlönen 26 579 kronor. En skillnad på närmare 1 300 kronor.

Tommy Wreeth säger:

– Vid förhandlingsbordet diskuterade vi olika lösningar för en bransch som var i kris redan innan pandemin. På den fackliga sidan var vi beredda att acceptera lägre lönepåslag vid första höjningen, och en större i andra omgången. Det är tvärtemot vad som gällt för andra grupper på arbetsmarknaden. Men vi kunde tänka oss det, för att hjälpa företagen genom pandemin.

– Men arbetsgivarna är inte intresserade av en seriös diskussion om branschens framtid. Därmed är vi tillbaka på ruta noll. Nu begär vi löneökningar som baseras på 26 579 kronor. Det innebär en höjning på drygt 786 kronor vid första utlägget. Och ytterligare 626 kronor våren 2022.

I överläggningarna har parterna också tvistat om den låglönesatsning som ingår i den norm, det så kallade märke, som fack och arbetsgivare inom industrin la fast i höstas. Låglönesatsningen innebär förenklat att yrkesgrupper som tjänar under 26 100 kronor i månaden ska ha samma lönelyft, som om de tjänat just 26 100.

Tommy Wreeth utesluter inte att Transport kommer att utöka varslet, om parterna inte kommer överens.

– Vi vill få igång seriösa förhandlingar med arbetsgivarna. Det är möjligt att vi måste öka trycket ännu mer och det kan innebära att vi också begär sympatiåtgärder från andra grupper. Det kan vara både från andra medlemmar i Transport och från andra fackförbund.

Varslet som skickades till Biltrafikens arbetsgivareförbund på onsdagen träder i kraft måndagen den 15 februari 2021 klockan 06.00.

Stridsåtgärderna innebär:

  • Nyanställnings- och inhyrningsblockad för samtliga taxiföretag anslutna till Biltrafikens arbetsgivareförbund. Vilket innebär att ingen får nyanställas oavsett anställningsform eller hyras in från det att stridsåtgärden trätt i kraft.
  • Övertids- och mertidsblockad. Det vill säga ett förbud att utföra allt arbete inom avtalets tillämpningsområde utanför ordinarie arbetstid. Det gäller oavsett om övertids- eller mertidsersättning utgår eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gunnar Eriksson:
    9 februari, 2021

    Om en taxichaufför har 35% i provisionslön och jobbar 200 timmar i månaden så måste han köra in 380kr i timmen (varje timme hen är inloggad) för att tjäna 26 579kr i månaden. (26579/200=132,89/0,35=379,68). Eller räknar jag fel?

  2. Slav:
    4 februari, 2021

    Äntligen, tack gode gud att man är medlem i facket.

  3. Arne Johansson:
    4 februari, 2021

    Viktig info för mig som inte varit på jobbet sen november. Timanställd pensionär.

  4. Taxi tjejen:
    4 februari, 2021

    Äntligen tar man ett kraft tag mot taxi 🚕 branschen 👏🏻👏🏻

  5. Svensson:
    3 februari, 2021

    Taxibranchen är arbetsmarknadens sorgebarn. Pratade med en bekant som kör taxi och där arbetsgivaren har kollektivavtal. Han undrade om man ska begära rätt lön med risk för att arbetsgivaren går i konkurs och att han förlorar arbetet.
    Som förare är det möjligt att drabbas av arbetsgivarens ogillande. Det kan tex innebär ett sämre schema dvs sämre arbetstider. Har arbetsgivaren inte kollektivavtal drabbar det den anställde ekonomiskt.
    I allra andra branscher sägs personal upp när efterfrågan minskar. Men inte inom taxibranchen. Eftersom de flesta anställda enbart har provisionslönen och sällan kollektivavtal behöver arbetsgivaren inte betala någon lön när någon taxa inte tillämpas.
    Beställningcentraler med ytterst tvivelaktiga upplägg lämpar över ett orimligt hög risk på åkerierna är en betydande orsak till hur branchen ser ut som den gör.
    Offentliga upphandlingar där ofta oseriösa aktörer som kan lägga lägre priser har fördel. Krav på kollektivavtalsliknande löner förekommer delvis, men följs sällan upp från beställaren.

  6. Daniel Isaksson:
    3 februari, 2021

    helt underbart detta

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.