Genrebild taxi i Stockholm
Close
Bilden är tagen i centrala Stockholm, i ett annat sammanhang.
Close
Avtal 2021

Striden hårdnar om taxiförarnas löner – Transport varslar

Taxi. Transport varslar om stridsåtgärder för taxiförarna. Konflikten bryter ut den 15 februari och innebär i första skedet blockad mot övertid, mertid och mot nyanställningar och inhyrning av personal. Förhandlingarna om ett nytt avtal strandade den 28 januari.

– Taxichaufförerna är en låglönegrupp som tar ett stort samhällsansvar, inte minst under pandemin. Ändå anser arbetsgivarna inte att förarna är värda samma löneökningar som andra grupper på arbetsmarknaden. Nu varslar vi om stridsåtgärder för att sätta press på motparten, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Taxinäringen avreglerades 1990 och numera präglas branschen av överetablering, låga löner och dålig lönsamhet.

Med avregleringen kom också den omdebatterade procentlönen. Många taxiförare kör passagerarna på rakt ackord. Procent på inkörda pengar. På många håll i landet gäller det även för de samhällsbetalda resorna. Gamla, sjuka och skolbarn körs i praktiken på ackord.

Transport har länge försökt få bort procentlönen ur kollektivavtalet. Men låg facklig organisationsgrad bland förarna och många taxiföretag utan avtal begränsar fackets styrka.

I höstas startade avtalsförhandlingarna för taxiförarna. Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund möttes ett flertal gånger, utan att kunna enas.

Transport utgångskrav är samma löneökningar som andra grupper fått i avtalsrörelsen. Det vill säga 5,4 procent på 29 månader. Höjningarna ska omfatta tarifflönerna som finns i avtalet, anser Transport.

– Men inte bara. Vi vill ha samma uppräkning på den garantilön som gäller för chaufförer som kör på procent, säger Tommy Wreeth.

Förarna som arbetar på ackord får normalt 35–38 procent på inkörda pengar. Men om dagskassorna blir skrala har föraren rätt till en garantilön. Den är låg, bara 19 653 kronor i månaden (något högre i Stockholm). Garantin gäller endast i företag med kollektivavtal och beräknas på vanligt heltidsarbete, normalt 166,4 timmar per månad.

I förhandlingarna som hållits är parterna oeniga om löneläget i branschen. Arbetsgivarna hävdar att förarnas medellön ligger på 25 296 kronor. Det är den nivån som ska gälla när lönerna räknas upp med totalt 5,4 procent, anser Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Transport kontrar med de löneuppgifter som taxiföretagen själva rapporterat in till Tillväxtverket, när de under pandemin ansökt som permitteringsstöd för närmare 3 000 chaufförer. Enligt den statistiken är snittlönen 26 579 kronor. En skillnad på närmare 1 300 kronor.

Tommy Wreeth säger:

– Vid förhandlingsbordet diskuterade vi olika lösningar för en bransch som var i kris redan innan pandemin. På den fackliga sidan var vi beredda att acceptera lägre lönepåslag vid första höjningen, och en större i andra omgången. Det är tvärtemot vad som gällt för andra grupper på arbetsmarknaden. Men vi kunde tänka oss det, för att hjälpa företagen genom pandemin.

– Men arbetsgivarna är inte intresserade av en seriös diskussion om branschens framtid. Därmed är vi tillbaka på ruta noll. Nu begär vi löneökningar som baseras på 26 579 kronor. Det innebär en höjning på drygt 786 kronor vid första utlägget. Och ytterligare 626 kronor våren 2022.

I överläggningarna har parterna också tvistat om den låglönesatsning som ingår i den norm, det så kallade märke, som fack och arbetsgivare inom industrin la fast i höstas. Låglönesatsningen innebär förenklat att yrkesgrupper som tjänar under 26 100 kronor i månaden ska ha samma lönelyft, som om de tjänat just 26 100.

Tommy Wreeth utesluter inte att Transport kommer att utöka varslet, om parterna inte kommer överens.

– Vi vill få igång seriösa förhandlingar med arbetsgivarna. Det är möjligt att vi måste öka trycket ännu mer och det kan innebära att vi också begär sympatiåtgärder från andra grupper. Det kan vara både från andra medlemmar i Transport och från andra fackförbund.

Varslet som skickades till Biltrafikens arbetsgivareförbund på onsdagen träder i kraft måndagen den 15 februari 2021 klockan 06.00.

Stridsåtgärderna innebär:

  • Nyanställnings- och inhyrningsblockad för samtliga taxiföretag anslutna till Biltrafikens arbetsgivareförbund. Vilket innebär att ingen får nyanställas oavsett anställningsform eller hyras in från det att stridsåtgärden trätt i kraft.
  • Övertids- och mertidsblockad. Det vill säga ett förbud att utföra allt arbete inom avtalets tillämpningsområde utanför ordinarie arbetstid. Det gäller oavsett om övertids- eller mertidsersättning utgår eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gunnar Eriksson:
    9 februari, 2021

    Om en taxichaufför har 35% i provisionslön och jobbar 200 timmar i månaden så måste han köra in 380kr i timmen (varje timme hen är inloggad) för att tjäna 26 579kr i månaden. (26579/200=132,89/0,35=379,68). Eller räknar jag fel?

  2. Slav:
    4 februari, 2021

    Äntligen, tack gode gud att man är medlem i facket.

  3. Arne Johansson:
    4 februari, 2021

    Viktig info för mig som inte varit på jobbet sen november. Timanställd pensionär.

  4. Taxi tjejen:
    4 februari, 2021

    Äntligen tar man ett kraft tag mot taxi 🚕 branschen 👏🏻👏🏻

  5. Svensson:
    3 februari, 2021

    Taxibranchen är arbetsmarknadens sorgebarn. Pratade med en bekant som kör taxi och där arbetsgivaren har kollektivavtal. Han undrade om man ska begära rätt lön med risk för att arbetsgivaren går i konkurs och att han förlorar arbetet.
    Som förare är det möjligt att drabbas av arbetsgivarens ogillande. Det kan tex innebär ett sämre schema dvs sämre arbetstider. Har arbetsgivaren inte kollektivavtal drabbar det den anställde ekonomiskt.
    I allra andra branscher sägs personal upp när efterfrågan minskar. Men inte inom taxibranchen. Eftersom de flesta anställda enbart har provisionslönen och sällan kollektivavtal behöver arbetsgivaren inte betala någon lön när någon taxa inte tillämpas.
    Beställningcentraler med ytterst tvivelaktiga upplägg lämpar över ett orimligt hög risk på åkerierna är en betydande orsak till hur branchen ser ut som den gör.
    Offentliga upphandlingar där ofta oseriösa aktörer som kan lägga lägre priser har fördel. Krav på kollektivavtalsliknande löner förekommer delvis, men följs sällan upp från beställaren.

  6. Daniel Isaksson:
    3 februari, 2021

    helt underbart detta

Lästips:

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Azeem Yousaf på tidningsbudsfilialen.

Två migrantarbetare vittnar

Arbetsvillkor. ”Majid” och Azeem lämnade Pakistan för Sverige – i tron att arbetsvillkoren var bättre här. Med höjt inkomstkrav för migrantarbetare tvingades Majid säga upp sig och börja köra taxi. Tio, elva timmar per dag. Azeem skadade sig i jobbet, men är kvar som tidningsbud.

Trafikbild

Ännu en lastbilschaufför död i jobbet

Arbetsmiljö. (UPPDATERAD) I söndags omkom en lastbilsförare vid E4:an, norrgående, i Södertälje. Den nionde chauffören av tunga fordon som fått sätta livet till i arbetet 2023 – som utvecklats till ett mörkt år för landets yrkesförare.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.