Språkproblem med växel i andra länder
Servicetrafik. Sundsvalls taxiväxel har fått skarp kritik sedan flytten utomlands. Det går helt enkelt inte alltid att förstå dem som svarar i Lettland, Moldavien eller Senegal.
Färdtjänst som blir sen eller inte kommer alls, missförstånd och sammanblandning mellan olika svenska städer. Orsakad av att beställningsväxeln, förutom i Sverige, är förlagd till flera andra länder. Vilket gör det svårt eller omöjligt att ”kommunicera” med dem som svarar.
Det menar kritiker, i flera fall personer som själva är beroende av servicetrafik eller har anhöriga som är det.
I ett fall försökte pappan till en elev med ADHD att kontakta trafikföretaget som kör skolskjutsar, Taxi Drakstaden, för att tala om hur viktigt det var att de inte kom för tidigt eftersom det är en stressfaktor för sonen.
Men pappan kom bara till växeln.
– De kan ju inte språket och då blir det missförstånd, säger han till P4 Västernorrland.
Chauffören, som blivit kontaktad av växeln, kom tillbaka och skällde ut mannen.
I andra fall handlar det om äldre som ringt färdtjänst men ”inte förstår ett ord” av det personal i växeln säger.
Taxi Drakstaden, som kör både skolskjutsar och färdtjänst, hänvisar till Sundsvalls kommun som ansvarig för upphandlingen av servicetrafik. Men trafikföretaget betonar samtidigt att de lyssnar på kritiken och ständigt jobbar med förbättringar.
Sundsvalls kommun har tagit kritiken på allvar.
Avtalet för upphandlingen gör det inte möjligt att kräva att växelpersonalen sitter i Sverige, däremot att de anställda kan göra sig förstådda. Det betyder i sammanhanget en språknivå på minst B2-nivå (”avancerad mellannivå”) enligt Europarådets skala.
Sundsvalls kommun ska utreda avtalet och diskutera med Taxi Drakstaden om hur servicetrafiken ska kvalitetssäkras.
Taxiföretaget, som vunnit upphandling av servicetrafik, anlitar sedan sommaren DRT Solutions för beställarväxel.
Fram till årsskiftet hade Cabonline taxiväxel i Sundsvall, som svarade för flera taxiföretag i regionen. Men bolaget la ned växeln förra året och flyttade över verksamheten till Lettland.
Samtliga anställda vid Cabonlines trafikledning och bokning i Sundsvall berördes av flytten. 17 anställda gick på kollektivavtal, personer med olika anställningsformer och olika långa uppsägningstider; tillsvidareanställda, visstidsanställda och provanställda.