Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata
Close
Cabonline lägger ner trafikledning och bokning i Sundsvall.
Close

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Facket har förhandlat med arbetsgivaren enligt kollektivavtal under hösten. Samtliga anställda vid Cabonlines trafikledning och bokning i Sundsvall är berörda och har fått information om att bolaget stänger vid årsskiftet. Det rör sig sammanlagt om 17 som går på kollektivavtal, personer med olika anställningsformer och olika långa uppsägningstider; tillsvidareanställda, visstidsanställda och provanställda.

– Det är självklart väldigt tråkigt. Det är många som berörs, det är en stor växel och det kommer att påverka taxin, säger Björn Nilsson, ombudsman på Transports avdelning 32 Mellersta Norrland.

Inte helt överraskande

Björn Nilsson har förhandlat med Cabonline för Transport. Han blev kontaktad av representanter för företaget på sensommaren. Helt överraskande kom inte beskedet om stängning och flytt av taxiväxeln för honom, Cabonline har tidigare i år gjort en liknande omorganisation i Umeå.

Som en generell kommentar till utlokaliseringen säger Björn Nilsson:

– Vi anser att de svenska jobben ska finnas kvar på den svenska arbetsmarknaden.

31 oktober

Datumet för uppsägningar är planerad till den sista denna månad, den 31 oktober. Sedan börjar den nya organisationen gälla.

Transports ombudsman upplevde en bra dialog med bolagets HR-avdelning under förhandlingarna, och värdesätter att fackets lokala

Cabonline, som har landets största taxiorganisation, sköter växeln för flera taxibolag i Sundsvall. Bolaget motiverar flytten som nödvändig med tanke på de stora förändringar som pågår inom taxibranschen. Cabonline Group har i dag sitt säte i Solna.

skyddsombud kunde vara med.

”Tufft beslut”

Enligt bolaget gäller det att anpassa sig till framtiden och då centraliserar Cabonline bokning och trafikledning till Lettland respektive Solna: Bolaget måste, som många andra, bli effektivare och samtidigt kvalitetssäkra företagets tjänster.

– Det är alltid tufft att fatta sådana här beslut och ett supertufft besked att få för de som blir uppsagda. Vi försöker göra det så bra som möjligt för våra anställda, säger Ulf Samell, presstalesperson vid Cabonline Group, till Sundsvalls Tidning.

Han uppgav samtidigt att det för tidigt att säkert säga om det finns möjligheter till omplaceringar för de varslade, men att bolaget – som alltid i sådana här fall – ”tittar över” saken.

Säkert är dock att det inte kommer att bli några arbetstillfällen i Sundsvall.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

John van Dinther och Nasar Khan, Taxiunionen

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

”Jag hävdar med bestämdhet att man som anställd inte ska behöva betala för en bärgning av ett arbetsfordon”, säger Transports lokalombudsman Johan Molin. Foto: John Antonsson

Åkare krävde att chaufför betalade för bärgningen

Åkeri. En chaufför körde fast och ringde bärgning. Sedan vägrade åkaren att betala, men ändrade sig då facket blandades in.

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.