Sopgubbarna förlorade i AD

Sopgubbar. Stockholms sopgubbar gjorde sig skyldiga till en olovlig stridsåtgärd i somras, enligt Arbetsdomstolens dom i dag. Skadeståndet sätter domstolen till 3 500 kronor, 3 000 kronor eller 2 500 kronor för miljöarbetarna – beroende på om de har deltagit i de olika stridsåtgärder som domstolen pekar ut.

– Ja, vi förlorar målet, konstaterar Joakim Guttman, central ombudsman på Transport. Men i och med att domstolen har sänkt skadestånden står det klart att företagets beskrivning av händelserna inte stämmer helt.

– Det finns inga vinnare i en sådan här konflikt, utan nu har vi fått ett avslut på ett tråkigt kapitel, säger Peter Ekholm, vd på Reno Norden.

Båda sidor har väntat i månader på dagens dom från Arbetsdomstolen (AD): På ena sidan 49 miljöarbetare stämda för olovlig stridsåtgärd. På andra sidan renhållningsföretaget Reno Norden i Stockholm.

Bolaget hade stämt var och en av renhållningsarbetarna på 5 000 kronor.

Bakgrunden är den tvist som utspelade sig på renhållningsföretaget i juli förra året. Reno Norden försökte då tvinga de anställda att påbörja en nyckelinventering, trots att facket – Transport – slagit fast att uppgiften inte ingick i deras arbetsuppgifter. Sopgubbarna vägrade utföra inventeringen och den 6 juli hölls överläggningar som slutade med att de anställda tömde sina skåp och gick hem.

Företaget stämde miljöarbetarna inför AD och hävdade att de strejkade vilt. Sopgubbarna och Transport ansåg däremot att de anställda avskedades vid mötet den 6 juli. Därför var det aldrig fråga om en olovlig stridsåtgärd.

Arbetsgivarna hävdade också i AD att sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Företagets linje vann i huvudsak i dagens dom. AD skriver att det inte finns stöd för att arbetsgivaren hindrade sopgubbarna från att arbeta. Rätten bygger sin slutsats på överläggningsprotokoll, förhör, artiklar och nyhetsinslag om händelsen. Därför är slutsatsen att de som inte jobbade i stället gjorde sig skyldiga till den olovliga stridsåtgärden.

Att drygt 30 sopgubbar sjukanmälde sig den 7 juli eller någon av dagarna därpå betraktar AD också som en olovlig stridsåtgärd. Det var också rätt av arbetsgivaren att begära in sjukintyg redan från dag ett, enligt domen.

Däremot går domstolen på Transports och LO-TCO Rättsskydds linje när det handlar om uppsägningar. De sopgubbar som sade upp sig veckan efter att tvisten startade gjorde det inte ”som ett led i stridsåtgärden”, skriver AD.

– Ja, där fick vi rätt i domstolen, säger Joakim Guttman som också konstaterar att saken nu är färdigbehandlad.

Arbetsdomstolens avgörande går inte att överklaga.

Sopgubbarna ska betala skadestånd. För miljöarbetarna skiljer sig summorna åt. 3 500 kronor kostar det för sopgubbarna som var med när arbetet lades ner och sedan inte återkom i tjänst på grund av semester eller sjukskrivning. En femhundring lägre blev skadeståndet för dem som återgick i arbete efter en första dom i AD den 14 juli. 2 500 kronor är skadeståndet för dem som började jobba igen strax efter de första dagarna.

Sopgubbarna ska dessutom, tillsammans med Transport, betala motpartens rättegångskostnader. Cirka 238 000 kronor plus ränta för facket. Arbetstagarnas del landar på 5 693 kronor per person.

– Den kostnaden tar vi för dem som är med i Transport, säger Joakim Guttman.

Peter Ekholm, som tillhör den vinnande sidan, tycker att hela saken känns trist:

­ – Jag hoppas att vi kan lägga det här bakom oss nu.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    7 mars, 2018

    Petra:
    Så här skriver Arbetsdomstolen i sina domskäl: ”Mot bakgrund av det mycket stora antalet sjukanmälningar, både procentuellt sett och i jämförelse med sjukfrånvaron samma period tidigare år, får det antas att sjukanmälningarna har föregåtts av samråd bland arbetstagarna och att det var fråga om en åtgärd som vidtagits i kollektiva former.”
    Jag lägger en länk till domen i anslutning till artikeln.

  2. Petra:
    7 mars, 2018

    Så om man sjukskriver sig, så kan man nu anklagas för stridsåtgärd och stämmas?

  3. Mats Tällung:
    7 mars, 2018

    Det är åt helvete. AD är köpta och domarna därifrån går nästan alltid till arbetsköparna fördel.

  4. Johnsilver:
    7 mars, 2018

    Rätt ska vara rätt har man tecknat avtal så gäller fredsplikt för båda parter

  5. Anonym:
    7 mars, 2018

    Helt sjukt att arbetstagarna inte fick rätt vid tanke på beviset som läckte ut , ljudfilen som styrker att RenoNorden ljög i rätten..
    Vårt rättssystem är uppåner när de som gör fel får rätt..

Lästips:

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Arbetsdomstolens entré

Svårt vinna om uppsägningar i AD

Arbetsrätt. I bara två av tio mål lyckades fackförbund framgångsrikt försvara medlemmar som sagts upp. Det visar en genomgång tidningen Lag & Avtal gjort av det senaste årets domar i Arbetsdomstolen.

Transportarbetarens logga

Transport stämmer Varbergs taxi inför Arbetsdomstolen

Taxi. Facket har rätt att få ut uppgifter om övertid för alla anställda chaufförer, hävdar Transportarbetareförbundet. Men Varbergs taxi vill bara lämna ut anteckningar om medlemmar i facket. Nu stämmer Transport taxibolaget inför Arbetsdomstolen för brott mot kollektivavtalet.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.