Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Uppgiften kom fram i Arbetsdomstolen (AD) på tisdagen då Reno Nordens avdelningschef Jörgen Krestalica vittnade.

AD-processen är omfattande och under förhandlingarnas andra dag blev stämningen infekterad. Transport begärde att få kalla ett nytt vittne, Tommy ”Skalman” Stenqvist, efter att nya uppgifter framkommit. Arbetsgivarsidan motsatte sig begäran, men blev överkörd av rätten.

Annars var det inledningsvis arbetsgivarnas dag i rättsalen, efter att en rad sopgubbar hörts tidigare.

Förmiddagen gick åt till att försöka reda ut vad som egentligen gäller för arbetsgivare som vill begära så kallat första-dags-intyg av anställda som sjukskriver sig.

Krävs det särskilda skäl och gäller intyget också för den innevarande sjukperioden? Frågan aktualiserades av att 29 sopgubbar på Reno Norden sjukskrev sig tidigt i konflikten.

Intyget var motiverat och gäller för innevarande period, ansåg Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Nix, sa Transport, som kallat förre förbundsordföranden Lars Lindgren till vittnesbåset.

Reno Nordens avdelningschef Jörgen Krestalica var nästa person att vittna under ed. Han är gammal sopgubbe som sadlat om till arbetsledare, med ansvar för den dagliga driften i Stockholm.

Han konstaterade att nycklarna och inventeringen är en gammal stridsfråga.

– Det är beställaren, Stockholm Vatten, som bestämmer hur det ska gå till. Det finns ett motstånd bland sopgubbarna att lämna ifrån sig kunskapen och Transports uppfattning är att inventeringen inte är en arbetsuppgift som miljöarbetarna behöver göra.

Jörgen Krestalica fick sedan frågor om varför inventeringen, som staden ändå kräver, drog ut på tiden. Och hur det kom sig att den skulle starta just måndagen den 3 juli, mitt under semestrarna då många ordinarie sopgubbar var lediga.

Lösningen skulle bli att tre dubbelbemannade sopbilar fick med sig en inhyrd kontrollant som skulle registrera vilka nycklar som passade till vilket soprum.

Fick de utvalda sopgubbarna besked i förväg om inventeringen och att det kunde förlänga arbetet, som sker på ackord?

– De visste att inventeringen skulle starta den veckan, men inte vilka som skulle omfattas först. Vi hade ett möte med Stockholm vatten på fredagskvällen, vid klockan 22. Det fanns inte tid att förvarna sopgubbarna, sa Krestalica.

Vem avgjorde i vilken ordning trakterna skulle inventeras, undrade sopgubbarnas ombud från LO-TCO Rättsskydd, Susanne Lundberg. En av dem som skulle ut först var miljöarbetarnas fackliga ledare, Jan Spanedal.

– Det var Stockholm vatten som bestämde det, svarade Jörgen Krestalica.

På fredag hålls slutpläderingar i målet. Transport anser alltjämt att bråket i somras inte var en olovlig stridsåtgärd, utan att sopgubbarna fick besked som tolkades som avsked. Efter det valde närmare 50 anställda att säga upp sig.

Motparten hävdar att det visst var en olovlig strejk och att sopgubbarna inte skulle utföra någon nyckelinventering den aktuella juliveckan. Bara ha med sig inventerare ut på soprundan.

Reno Norden, som backas upp av Biltrafikens Arbetsgivareförbund, anser också att såväl sjukskrivningarna som uppsägningarna var stridsåtgärder – olovliga sådana. Det är frågor som Arbetsdomstolen inte prövat sedan 1930-talet.

Tommy ”Skalman” Stenqvist då?

Från arbetsgivarhåll hävdades i AD att Skalman gått med på att inventeringen skulle göras på det sätt Stockholm vatten bestämt, med inhyrda kontrollanter i sopbilarna.

– Stämmer inte! mullrade Skalman. Det enda vi var överens om var att vi inte var överens! Sopgubbarna ska inte göra någon inventering, men vi hindrar inte företaget från att göra det. Ni har ju nycklarna, det är bara att sticka ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. G:
    15 december, 2017

    Låt dom jävla kontrollanterna gå runt hela stan med en rejäl knippa

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer Euromaster

Lön. Flera gummiarbetare har inte fått den övertidsersättning de har rätt till, anser facket. Som nu stämmer däckkedjan Euromaster i Arbetsdomstolen.

Taxiprojektet 2021. Foto: Justina Öster

Projekt för bättre ordning i taxibranschen startar

Taxi. Nu är taxiprojektet i gång. Fem uppsökare gör sig beredda att söka upp chaufförer och företag landet runt. Syftet är att rekrytera fler medlemmar, få i gång facklig verksamhet och teckna fler kollektivavtal.

Höstbudgeten
Magdalena Andersson med budget för 2022

”Viktigt att inte strama åt för tidigt”

Politik. Ingen promenad men många miljarder. På måndagsmorgonen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budgetproposition med 74 miljarder kronor till olika reformer.

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin

Kom och träffa Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Yrkesförarens dag 9/9
Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

E-handelsjättarna: Zalando
Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbretsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.