Microsofts serverhallar i Gävle
Close
Microsoft och Securitas öppnar grinden. En lösning med ledsagare gör det möjligt för facket att komma in vid Microsofts anläggningar, som här i Gävle.
Close

Skyddsombud får komma in

Bevakning. Efter år av många och långa förhandlingar och försök kommer skyddsombud kunna utföra sitt lagstadgade uppdrag inne på Microsofts serverhallar i Gävle. Techjättens sekretesskrav gör att de kommer att ledsagas på plats.

– Det är bra att det äntligen kommit till en lösning. Och det är inga konstigheter att det krävs föranmälan för att få tillträde, och ledsagare som följer med – vi har ju inget behov av att springa fritt för att komma åt känslig företagsinformation, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.

Däremot finns ett stort, uppdämt behov att kunna bedriva arbetsmiljöarbete. Och för facket att komma in och kunna organisera väktarna vid Microsofts serverhallar, jättelika datacentraler som förutom i Gävle finns i Sandviken och Staffanstorp. De är under fortsatt, snabb utbyggnad.

Lösningen med ledsagare innebär att arbetsmiljöarbete är möjligt, enligt facket. Vid anläggningen i Ersbo i Gävle är redan två skyddsombud utsedda, och fler är på gång. Regionala skyddsombud kommer också att komma in hos Microsoft så länge det anmäls två veckor i förväg.

– Nu kan vi jobba framåt och komma i gång med arbetsmiljöarbetet. Det har varit problem, mycket på grund av okunskap. En del anställda har råkat illa ut, och det finns också ett antal människor som inte jobbar kvar. Det är beklagligt, men går inte att komma åt nu i efterhand, säger Niclas Sandström.

Microsofts agerande i samband med utbyggnaden av serverhallarna i Sverige har de senaste åren uppmärksammats i medier. Och fått kritik, både från fackförbund och arbetsrättsjurister.

Bevakningsuppdraget har som helhet gått till Securitas, vilket innebär omkring 300 väktartjänster. Microsoft har ställt som krav att väktarna, i likhet med övriga anställda, skriver på omfattande avtal om tystnadsplikt för att få jobba. Den som bryter mot avtalet riskerar åtal – i USA, Microsofts hemland.

Problem tidigare

Förra hösten avgick Securitas huvudskyddsombud i Gävle med omedelbar verkan, på grund av att han kände sig motarbetad av bolagen. Gävleavdelningens regionala skyddsombud stoppades i receptionen på anläggningen i Ersbo i Gävle kort senare. För Transport blev det då en central fråga.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, har tidigare uttryckt att det Microsoft gör inte är kompatibelt med svensk arbetsrätt. Men i höstas kom en dialog med bolagen till stånd, med resultat.

Lokalt är det eftersatta arbetsmiljöarbetet nu på gång. Också covidpandemin har bidragit till svårigheterna. Det handlar bland annat om utbildning för väktare, men också för arbetsledare och chefer vid bevakningsbolaget.

– Det har inte gått att skicka folk på utbildning under pandemin, och det finns en jättelik utbildningsskuld, säger Niclas Sandström på Gävleavdelningen.

Men i dagsläget är det alltså verksamheten på gång, bland annat med en lokal kurs i Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnds (Bya:s) regi. Microsoft och Securitas har också anordnat väktarmöte där regionala skyddsombud från Transport varit med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Transportarbetarens logga

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.