Microsofts serverhallar i Gävle
Close
Microsoft och Securitas öppnar grinden. En lösning med ledsagare gör det möjligt för facket att komma in vid Microsofts anläggningar, som här i Gävle.
Close

Skyddsombud får komma in

Bevakning. Efter år av många och långa förhandlingar och försök kommer skyddsombud kunna utföra sitt lagstadgade uppdrag inne på Microsofts serverhallar i Gävle. Techjättens sekretesskrav gör att de kommer att ledsagas på plats.

– Det är bra att det äntligen kommit till en lösning. Och det är inga konstigheter att det krävs föranmälan för att få tillträde, och ledsagare som följer med – vi har ju inget behov av att springa fritt för att komma åt känslig företagsinformation, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.

Däremot finns ett stort, uppdämt behov att kunna bedriva arbetsmiljöarbete. Och för facket att komma in och kunna organisera väktarna vid Microsofts serverhallar, jättelika datacentraler som förutom i Gävle finns i Sandviken och Staffanstorp. De är under fortsatt, snabb utbyggnad.

Lösningen med ledsagare innebär att arbetsmiljöarbete är möjligt, enligt facket. Vid anläggningen i Ersbo i Gävle är redan två skyddsombud utsedda, och fler är på gång. Regionala skyddsombud kommer också att komma in hos Microsoft så länge det anmäls två veckor i förväg.

– Nu kan vi jobba framåt och komma i gång med arbetsmiljöarbetet. Det har varit problem, mycket på grund av okunskap. En del anställda har råkat illa ut, och det finns också ett antal människor som inte jobbar kvar. Det är beklagligt, men går inte att komma åt nu i efterhand, säger Niclas Sandström.

Microsofts agerande i samband med utbyggnaden av serverhallarna i Sverige har de senaste åren uppmärksammats i medier. Och fått kritik, både från fackförbund och arbetsrättsjurister.

Bevakningsuppdraget har som helhet gått till Securitas, vilket innebär omkring 300 väktartjänster. Microsoft har ställt som krav att väktarna, i likhet med övriga anställda, skriver på omfattande avtal om tystnadsplikt för att få jobba. Den som bryter mot avtalet riskerar åtal – i USA, Microsofts hemland.

Problem tidigare

Förra hösten avgick Securitas huvudskyddsombud i Gävle med omedelbar verkan, på grund av att han kände sig motarbetad av bolagen. Gävleavdelningens regionala skyddsombud stoppades i receptionen på anläggningen i Ersbo i Gävle kort senare. För Transport blev det då en central fråga.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, har tidigare uttryckt att det Microsoft gör inte är kompatibelt med svensk arbetsrätt. Men i höstas kom en dialog med bolagen till stånd, med resultat.

Lokalt är det eftersatta arbetsmiljöarbetet nu på gång. Också covidpandemin har bidragit till svårigheterna. Det handlar bland annat om utbildning för väktare, men också för arbetsledare och chefer vid bevakningsbolaget.

– Det har inte gått att skicka folk på utbildning under pandemin, och det finns en jättelik utbildningsskuld, säger Niclas Sandström på Gävleavdelningen.

Men i dagsläget är det alltså verksamheten på gång, bland annat med en lokal kurs i Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnds (Bya:s) regi. Microsoft och Securitas har också anordnat väktarmöte där regionala skyddsombud från Transport varit med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.