Transports ombudsman Niclas Sandström är kritisk till att Microsoft inte vill släppa in facket. Det gör det svårt att organisera medlemmar, anser han. Foto: Lilly Hallberg och Sylvia Krohn, NTF Gävleborg
Close
Transports ombudsman Niclas Sandström är kritisk till att Microsoft inte vill släppa in facket. Det gör det svårt att organisera medlemmar, anser han.
Close

Facket: Microsoft och Securitas ignorerar svensk lagstiftning

Bevakning. Extrem sekretess har länge hindrat skyddsombud att utföra sina uppdrag vid Microsofts serverhallar i Gävle. Det skapar också stora problem att organisera väktarna. Facket kommer helt enkelt inte in.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om problem kring techjätten Microsofts anläggningar. Det handlar om gigantiska, hangarliknande datacenter i Gävle, Sandviken och Staffanstorp. Och det handlar om jobb – bevakningsuppdraget har som helhet gått till Securitas, vilket innebär nära 300 väktartjänster.

Microsoft kräver, via bevakningsbolaget, att de anställda skriver på omfattande avtal om tystnadsplikt för att kunna jobba vid serverhallarna.

I höstas avgick Transports huvudskyddsombud hos bevakningsbolaget med omedelbar verkan. Motivering: ”(jag) känner mig motarbetad i min roll som skyddsombud och facklig förtroendeman av Securitas och Microsoft.” Gävleavdelningens regionala skyddsombud, Fredrik Ohrling, tog då över när det gäller samverkan enligt arbetsmiljölagen. Men han kom inte längre än till receptionen vid anläggningen i Ersbo.

– Vi har stora problem med bolagen, som helt ignorerar svensk lagstiftning, sa Niclas Sandström, ombudsman på Transport avdelning 11 Gävle-Norduppland.

Ny fackklubb

Det var i oktober. En del har hänt sedan dess, bland annat har en ny fackklubb bildats. Den befinner sig i uppstartsfasen. Så kallade kontaktombud har etablerats på serverhallarna, som delvis fyller samma funktion som skyddsombuden.

Frågan togs i höstas till förbundet centralt. Transports arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, ser fortfarande sekretessförbindelsens långtgående krav på lojalitet som ”väldigt underligt”. Enligt skrivningen riskerar Securitas väktare om de bryter mot avtalet att ställas inför rätta – i USA, där Microsoft har sin bas.

– Här har kunden tagit över. Vår uppfattning har varit, och är, att det Microsoft gör inte är kompatibelt med svensk arbetsrätt. Det är ytterst allvarligt när två så stora företag väljer att aktivt obstruera mot svensk lagstiftning och aktiv hindra tillträde för fackliga företrädare, säger han.

Transport har sökt dialog med Microsoft, men enligt Miljeteig inte nått fram, och heller inte fått återkoppling på sitt förslag till lösning.

– Om vi nu går vidare juridiskt får vi ta ställning på vilket sätt det ska ske.

Martin Miljeteig är medveten om att Securitas försökt göra mindre justeringar.

– Men det är fortfarande villkorat med samma krav som Microsoft ställer, med tystnadsplikt och anmälningsplikt för skyddsombud bland annat, säger han.

Försvagning

Niclas Sandström på Gävleavdelningen ser också att det blivit en försvagning med kontaktombud i stället för skyddsombud.

– Det är inte riktigt samma sak, säger han.

Men problemet är även ett annat.

– Vi behöver komma in för att kunna organisera. Att inte kunna göra det är förödande för oss som facklig organisation, säger Niclas Sandström.

Omsättningen på personal är jämförelsevis hög bland väktarna på serverhallarna. Många är nyrektryterade. Kanske inte arbetsuppgifterna, med mycket tillsyn i mestadels öde lokaler, är riktigt något som passar alla väktare, menar Niclas Sandström.

När Transportarbetaren talar med honom i juni har han tidigare samma dag haft möte med Securitas, bland annat med Magnus Dahlén, avdelningschef på SecuritasGävle-Dala. Han hänvisar nu frågor till Securitas pressavdelning då han har semester, men har tidigare betonat att serverhallarna kräver ett väldigt starkt skydd och att Microsoft som kund är tydlig med vad som gäller – i Ersbo och globalt.

Vill inte kommentera

Securitas kommunikationschef, Jens Granath, skriver i ett mejl att ”vi avböjer att kommentera i det här fallet, och diskuterar i regel inte uppdrag åt våra kunder. Eventuella frågor som rör Microsoft får du ställa till dem.”

Frågorna rör bland annat möjligheten att mildra sekretessavtalen för Securitas anställda.

När Transportarbetaren kommer till området för serverhallarna i Ersbo – en gigantisk inhägnad byggarbetsplats våren 2022 – ber den kvinnliga Securitasvakten, vid grinden, tidningen att fotografera på längre avstånd. Förhållningsorderna från arbetsgivaren är tydliga, frågorna inför framtiden många. Vill Microsoft få till en skyddsklassning av sina objekt? Kommer ”vanliga” skyddsombud kunna genomföra skyddsronder? Det vill eller kan varken anställda, fack, Microsoft eller Securitas tala med tidningen om i dagsläget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Blomkvist:
    29 juni, 2022

    Det är bedrövligt hur utländska företag tror de står över arb.marknadens lagar och regler. Det är väl likadant med Amazon i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm.

Lästips:

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.