Transports ombudsman Niclas Sandström är kritisk till att Microsoft inte vill släppa in facket. Det gör det svårt att organisera medlemmar, anser han. Foto: Lilly Hallberg och Sylvia Krohn, NTF Gävleborg
Close
Transports ombudsman Niclas Sandström är kritisk till att Microsoft inte vill släppa in facket. Det gör det svårt att organisera medlemmar, anser han.
Close

Facket: Microsoft och Securitas ignorerar svensk lagstiftning

Bevakning. Extrem sekretess har länge hindrat skyddsombud att utföra sina uppdrag vid Microsofts serverhallar i Gävle. Det skapar också stora problem att organisera väktarna. Facket kommer helt enkelt inte in.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om problem kring techjätten Microsofts anläggningar. Det handlar om gigantiska, hangarliknande datacenter i Gävle, Sandviken och Staffanstorp. Och det handlar om jobb – bevakningsuppdraget har som helhet gått till Securitas, vilket innebär nära 300 väktartjänster.

Microsoft kräver, via bevakningsbolaget, att de anställda skriver på omfattande avtal om tystnadsplikt för att kunna jobba vid serverhallarna.

I höstas avgick Transports huvudskyddsombud hos bevakningsbolaget med omedelbar verkan. Motivering: ”(jag) känner mig motarbetad i min roll som skyddsombud och facklig förtroendeman av Securitas och Microsoft.” Gävleavdelningens regionala skyddsombud, Fredrik Ohrling, tog då över när det gäller samverkan enligt arbetsmiljölagen. Men han kom inte längre än till receptionen vid anläggningen i Ersbo.

– Vi har stora problem med bolagen, som helt ignorerar svensk lagstiftning, sa Niclas Sandström, ombudsman på Transport avdelning 11 Gävle-Norduppland.

Ny fackklubb

Det var i oktober. En del har hänt sedan dess, bland annat har en ny fackklubb bildats. Den befinner sig i uppstartsfasen. Så kallade kontaktombud har etablerats på serverhallarna, som delvis fyller samma funktion som skyddsombuden.

Frågan togs i höstas till förbundet centralt. Transports arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, ser fortfarande sekretessförbindelsens långtgående krav på lojalitet som ”väldigt underligt”. Enligt skrivningen riskerar Securitas väktare om de bryter mot avtalet att ställas inför rätta – i USA, där Microsoft har sin bas.

– Här har kunden tagit över. Vår uppfattning har varit, och är, att det Microsoft gör inte är kompatibelt med svensk arbetsrätt. Det är ytterst allvarligt när två så stora företag väljer att aktivt obstruera mot svensk lagstiftning och aktiv hindra tillträde för fackliga företrädare, säger han.

Transport har sökt dialog med Microsoft, men enligt Miljeteig inte nått fram, och heller inte fått återkoppling på sitt förslag till lösning.

– Om vi nu går vidare juridiskt får vi ta ställning på vilket sätt det ska ske.

Martin Miljeteig är medveten om att Securitas försökt göra mindre justeringar.

– Men det är fortfarande villkorat med samma krav som Microsoft ställer, med tystnadsplikt och anmälningsplikt för skyddsombud bland annat, säger han.

Försvagning

Niclas Sandström på Gävleavdelningen ser också att det blivit en försvagning med kontaktombud i stället för skyddsombud.

– Det är inte riktigt samma sak, säger han.

Men problemet är även ett annat.

– Vi behöver komma in för att kunna organisera. Att inte kunna göra det är förödande för oss som facklig organisation, säger Niclas Sandström.

Omsättningen på personal är jämförelsevis hög bland väktarna på serverhallarna. Många är nyrektryterade. Kanske inte arbetsuppgifterna, med mycket tillsyn i mestadels öde lokaler, är riktigt något som passar alla väktare, menar Niclas Sandström.

När Transportarbetaren talar med honom i juni har han tidigare samma dag haft möte med Securitas, bland annat med Magnus Dahlén, avdelningschef på SecuritasGävle-Dala. Han hänvisar nu frågor till Securitas pressavdelning då han har semester, men har tidigare betonat att serverhallarna kräver ett väldigt starkt skydd och att Microsoft som kund är tydlig med vad som gäller – i Ersbo och globalt.

Vill inte kommentera

Securitas kommunikationschef, Jens Granath, skriver i ett mejl att ”vi avböjer att kommentera i det här fallet, och diskuterar i regel inte uppdrag åt våra kunder. Eventuella frågor som rör Microsoft får du ställa till dem.”

Frågorna rör bland annat möjligheten att mildra sekretessavtalen för Securitas anställda.

När Transportarbetaren kommer till området för serverhallarna i Ersbo – en gigantisk inhägnad byggarbetsplats våren 2022 – ber den kvinnliga Securitasvakten, vid grinden, tidningen att fotografera på längre avstånd. Förhållningsorderna från arbetsgivaren är tydliga, frågorna inför framtiden många. Vill Microsoft få till en skyddsklassning av sina objekt? Kommer ”vanliga” skyddsombud kunna genomföra skyddsronder? Det vill eller kan varken anställda, fack, Microsoft eller Securitas tala med tidningen om i dagsläget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Blomkvist:
    29 juni, 2022

    Det är bedrövligt hur utländska företag tror de står över arb.marknadens lagar och regler. Det är väl likadant med Amazon i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm.

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?