Transports ombudsman Niclas Sandström är kritisk till att Microsoft inte vill släppa in facket. Det gör det svårt att organisera medlemmar, anser han. Foto: Lilly Hallberg och Sylvia Krohn, NTF Gävleborg
Close
Transports ombudsman Niclas Sandström är kritisk till att Microsoft inte vill släppa in facket. Det gör det svårt att organisera medlemmar, anser han.
Close

Facket: Microsoft och Securitas ignorerar svensk lagstiftning

Bevakning. Extrem sekretess har länge hindrat skyddsombud att utföra sina uppdrag vid Microsofts serverhallar i Gävle. Det skapar också stora problem att organisera väktarna. Facket kommer helt enkelt inte in.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om problem kring techjätten Microsofts anläggningar. Det handlar om gigantiska, hangarliknande datacenter i Gävle, Sandviken och Staffanstorp. Och det handlar om jobb – bevakningsuppdraget har som helhet gått till Securitas, vilket innebär nära 300 väktartjänster.

Microsoft kräver, via bevakningsbolaget, att de anställda skriver på omfattande avtal om tystnadsplikt för att kunna jobba vid serverhallarna.

I höstas avgick Transports huvudskyddsombud hos bevakningsbolaget med omedelbar verkan. Motivering: ”(jag) känner mig motarbetad i min roll som skyddsombud och facklig förtroendeman av Securitas och Microsoft.” Gävleavdelningens regionala skyddsombud, Fredrik Ohrling, tog då över när det gäller samverkan enligt arbetsmiljölagen. Men han kom inte längre än till receptionen vid anläggningen i Ersbo.

– Vi har stora problem med bolagen, som helt ignorerar svensk lagstiftning, sa Niclas Sandström, ombudsman på Transport avdelning 11 Gävle-Norduppland.

Ny fackklubb

Det var i oktober. En del har hänt sedan dess, bland annat har en ny fackklubb bildats. Den befinner sig i uppstartsfasen. Så kallade kontaktombud har etablerats på serverhallarna, som delvis fyller samma funktion som skyddsombuden.

Frågan togs i höstas till förbundet centralt. Transports arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, ser fortfarande sekretessförbindelsens långtgående krav på lojalitet som ”väldigt underligt”. Enligt skrivningen riskerar Securitas väktare om de bryter mot avtalet att ställas inför rätta – i USA, där Microsoft har sin bas.

– Här har kunden tagit över. Vår uppfattning har varit, och är, att det Microsoft gör inte är kompatibelt med svensk arbetsrätt. Det är ytterst allvarligt när två så stora företag väljer att aktivt obstruera mot svensk lagstiftning och aktiv hindra tillträde för fackliga företrädare, säger han.

Transport har sökt dialog med Microsoft, men enligt Miljeteig inte nått fram, och heller inte fått återkoppling på sitt förslag till lösning.

– Om vi nu går vidare juridiskt får vi ta ställning på vilket sätt det ska ske.

Martin Miljeteig är medveten om att Securitas försökt göra mindre justeringar.

– Men det är fortfarande villkorat med samma krav som Microsoft ställer, med tystnadsplikt och anmälningsplikt för skyddsombud bland annat, säger han.

Försvagning

Niclas Sandström på Gävleavdelningen ser också att det blivit en försvagning med kontaktombud i stället för skyddsombud.

– Det är inte riktigt samma sak, säger han.

Men problemet är även ett annat.

– Vi behöver komma in för att kunna organisera. Att inte kunna göra det är förödande för oss som facklig organisation, säger Niclas Sandström.

Omsättningen på personal är jämförelsevis hög bland väktarna på serverhallarna. Många är nyrektryterade. Kanske inte arbetsuppgifterna, med mycket tillsyn i mestadels öde lokaler, är riktigt något som passar alla väktare, menar Niclas Sandström.

När Transportarbetaren talar med honom i juni har han tidigare samma dag haft möte med Securitas, bland annat med Magnus Dahlén, avdelningschef på SecuritasGävle-Dala. Han hänvisar nu frågor till Securitas pressavdelning då han har semester, men har tidigare betonat att serverhallarna kräver ett väldigt starkt skydd och att Microsoft som kund är tydlig med vad som gäller – i Ersbo och globalt.

Vill inte kommentera

Securitas kommunikationschef, Jens Granath, skriver i ett mejl att ”vi avböjer att kommentera i det här fallet, och diskuterar i regel inte uppdrag åt våra kunder. Eventuella frågor som rör Microsoft får du ställa till dem.”

Frågorna rör bland annat möjligheten att mildra sekretessavtalen för Securitas anställda.

När Transportarbetaren kommer till området för serverhallarna i Ersbo – en gigantisk inhägnad byggarbetsplats våren 2022 – ber den kvinnliga Securitasvakten, vid grinden, tidningen att fotografera på längre avstånd. Förhållningsorderna från arbetsgivaren är tydliga, frågorna inför framtiden många. Vill Microsoft få till en skyddsklassning av sina objekt? Kommer ”vanliga” skyddsombud kunna genomföra skyddsronder? Det vill eller kan varken anställda, fack, Microsoft eller Securitas tala med tidningen om i dagsläget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Blomkvist:
    29 juni, 2022

    Det är bedrövligt hur utländska företag tror de står över arb.marknadens lagar och regler. Det är väl likadant med Amazon i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm.

Lästips:

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Martin Eriksson spolar ren den nya slambehållaren i källaren på en fastighet. Varmt vatten löser fett bättre än kallt, tipsar han fastighetsägare.

Så sparar du kroppen

Arbetsmiljö. – Ser man en sådan här installation blir man varm i hela själen! Så säger sug- och spolbilsföraren Martin Eriksson. Annat var det förr.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Ytterligare taxichaufförer får ersättning

Arbetsrätt. Svenska Transportarbetareförbundet vann en seger i AD i målen mot Telepass tidigare i maj. Fler ärenden pausades i väntan på domen. Nu har fler taxiförare fått sin uteblivna övertidsersättning betald.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.