”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

– Det är omöjligt att vinna utan stöd från Arbetsförmedlingen, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports avdelning i Gävle.

Mångmiljonupphandlingen av färdtjänst, skolskjutsar och sjuktransporter har länge varit omstridd. Förra året avbröts upphandlingen av de samhällsbetalda taxiresorna efter larm om brister, vilket Gefle Dagblad var först med att rapportera. Transports Niclas Sandström kontaktade redan då ansvariga i regionen om anmärkningsvärt låga anbud:

– Det finns en gräns för hur lågt man kan lägga sig. Förutom lönekostnader handlar det ju om kostnader för bil, bränsle och kanske beställningscentral.

Det lägsta budet då, 310 kronor i timmen, innebar att det finns högst 70 kronor utöver lön enligt taxiavtalet till – allt. Sjuklön, fordonsskatt, garage, serviceavtal, försäkring… Dessutom skiljer sig kostnaderna kraftigt åt, framhåller Niclas Sandström: En lägsta rimlig timkostnad på 350 kronor gäller taxi som går i så kallad charter, är bokad nio timmar dagtid och som samhällstrafik enligt beställarmodellen ”närmast tillgänglig”. Kostnaderna är betydligt högre för taxi som kör tjänstepass och för specialfordon, till exempel minibuss med särskild utrustning.

I fokus

De senaste dagarna har upphandlingen av den samhällsbetalda taxitrafiken åter hamnat i fokus. Niclas Sandström har blivit kontaktad av flera olika aktörer, såväl politiker som åkare och medier.

– Jag önskar att det hänt redan för några månader sedan, säger han.

Häromdagen fick han besök av den operativa chefen för det stora bolaget Gävle Taxi, Peter Jansson.

– Vi är egentligen motparter till varandra, men Niclas vet att vi försöker bedriva en seriös verksamhet där vi betalar riktiga löner och lägger seriösa anbud. Men det går tydligen inte att göra så för då får du ingen tilldelning, säger Peter Jansson till Gefle Dagblad.

– Jag tror att föräldrarna som skickar sina barn i skolskjutsar vill ha seriösa företag som kör.

Och chefen på Gävle Taxi får medhåll av Transports ombudsman:

– Vi tycker lika, säger Niclas Sandström.

– Jag tycker att kommunerna också har ett stort ansvar. Det måste finnas taxi också för grupper som gamla och sjuka på landsbygden. Men i stället för att ta ett steg framåt får man det man beställt.

I regionen finns tio kommuner. Gävle är klart störst. Enligt Sandström borde kommunerna ställa krav på att en viss del av färdtjänst och skolskjutsar ska upphandlas lokalt, i likhet med Lantmännen som fått gehör för närproducerad mat till skolbarn:

– Taxi är en viktig del av infrastrukturen, säger han.

Men Transports ombudsman har varit med så länge att han sett förändringarna. Flera taxibolag som lagt timpriset lägre än 150 kronor i timmen finns inte kvar. En tidigare upphandlingsvinnare har gått i konkurs, men huvudmännen är aktörer i nya bolag.

Regionen menar att de inte funnit några onormalt låga priser och har tillskrivit några av bolagen som lagt låga priser, för att söka svar på hur de motiverar buden. Men exakt hur lågt de gått är sekretessbelagt före tilldelningen. Regionen har heller inte tagit referenser, med motiveringen att det skulle missgynna små, nya taxibolag som vill in på marknaden.

– Många mindre åkare får lönestöd från Arbetsförmedlingen. När perioden med statligt stöd tar slut är det inte ovanligt att chaufförerna åker ut, säger Niclas Sandström.

Tidigare krav

Den lägsta avtalsenliga lönen kostar företaget 227 kronor i timmen, vilket är ett krav i upphandlingen. Igen. Något som Transports ombudsman också varit med om att ta strid för.

Vid upphandlingen för fem år sedan försökte Region Gävleborg omformulera avtalet för samhällstrafik.

Formuleringen att leverantörerna skulle tillämpa ”lag, avtal eller praxis i branschen” ersattes med att ”de anställda får levnadslöner – som inte får vara lägre än lagstadgade minimilöner”. Men några lagstadgade minimilöner finns ju inte i Sverige, så det skulle i praktiken betyda hur låg lön som helst.

– Det ställs några krav på kvalitet och miljö, men när det gäller personal finns det bara en bilaga från Sveriges Kommuner och Landsting som förbjuder barnarbete och så vidare. Den hade de lika gärna kunnat låta bli, sa Niclas Sandström till Transportarbetaren då.

Nu är de avtalsenliga lönerna alltså tillbaka som krav. Men enligt både bolaget Gävle Taxi och Transport innebär den aktuella upphandlingen att statligt finansierade arbeten får slå ut ”riktiga” jobb.

Den nya upphandlingen är ännu inte underskriven av alla parter. En av leverantörerna –  Cabonline – har begärt en överprövning hos förvaltningsrätten. Överklagan rör bland annat längden på avtalet, fyra i stället för fem år.

Cabonline äger Gävlebolaget Taxi Stor och Liten. Christer Holmlund är regionchef för Cabonline. Han uppger till Gefle Dagblad att Taxi Stor och Liten kommer att halvera antalet taxibilar i Gävle, från 70 till 30, om upphandlingen vinner laga kraft.

Totalt är det aktuella avtalet värt omkring 880 miljoner kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet

Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.

Transportarbetarens logga

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.