Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga
Close
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) inleder en granskning av Securitas nu avslutade försöksprojekt med kameraövervakning av anställda i rondbilarna.
Close

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till Integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Hösten 2024 kallade bevakningsbolaget Securitas ombudsmän och skyddsombud vid Transports lokala avdelningar i Örebro och Skövde-Borås till förhandlingar enligt medbestämmandelagen (mbl). De presenterade det försöksprojekt med kameraövervakning i bilarna som företaget tänkte påbörja i Örebro, Skövde/Skaraborg, Helsingborg och Märsta, utanför Stockholm.

Aktiv övervakning av anställda

Facket protesterade mot övervakningssystemet med så kallad telematik och kamera i rondbilarna, som i realtid skulle filma förarnas körbeteende och även riktas ut från bilarna. Det innebar ett allt för stort intrång i den personliga integriteten och aktiv övervakning av anställda är heller inte tillåtet enligt lag, hävdade Transport. Med hänvisning till att kameran kunde registrera överträdelser av fartgränser, om någon rökte, talade i mobilen, bromsade in häftigt, körde vingligt med mera.

Clas Hellsing, ombudsman på Transports Örebroavdelning
Clas Hellsing, ombudsman på Transports Örebroavdelning. Foto: Justina Öster

Syftet med övervakningen, var enligt Securitas, att minska skadorna på bilarna och därmed sänka försäkringspremierna, berättar transports lokala ombudsman Clas Hellsing i Örebro.

– Personalen kände sig oerhört kränkt. Det fanns de som jobbat i 20 år och undrade: Litar inte företaget på oss längre? Vi som ska stå för ordning och reda och så ska vår arbetsgivare kontrollera oss!

Under mbl-förhandlingen presenterade Securitas kamerasystemet och Clas Hellsing åkte med i baksätet på bilen. Han antog att bara förarens beteende spelades in, men fick sedan se att alla i bilen filmades. Därför lämnade Hellsing in en egen anmälan om möjligt brott mot GDPR till Integritetsskyddsyndigheten (IMY).

Den möttes enligt Hellsing med svalt intresse. IMY valde i sitt beslut i början av februari i år att ”skicka information om klagomålet och gällande regler till Securitas”. Syftet var, enligt myndigheten, att ge företaget möjlighet ”att själv se över sin behandling av personuppgifter och rätta till eventuella brister”. Några skäl för IMY att utreda frågan fann myndigheten inte.

Clas Hellsing nöjde sig inte med svaret utan överklagade beslutet till förvaltningsrätten. Om eller när rätten kommer att pröva frågan vet han inte.

”Äntligen granskar IMY”

Att som facklig organisation väcka grupptalan för alla bevakningsmedlemmar som motsatt sig övervakningen är inte möjligt enligt svensk lag, konstaterar Transports centrala arbetsmiljöombudsman Gustaf Järsberg. Säkerhetspersonalen kan bara lämna in egna, enskilda anmälningar till IMY, vilket Transports lokalavdelningar hjälpt dem med.

Gustaf Järsberg
Gustaf Järsberg , central arbetsmiljöombudsman på Transport. Foto: Justina Öster

Gustaf Järsberg har på central nivå förhandlat med Securitas och begärt att försöken ska avbrytas, med hänsyn till den personliga integriteten. På såväl lokal som central nivå har dock arbetsgivare och fack skilts åt i oenighet och Securitas har fortsatt sitt pilotprojekt.

Det pågick fram till och med den 31 maj. Därefter monterades kamerasystemet ner i bilarna och försöket ska nu utvärderas av Securitas, enligt uppgifter till Transportarbetaren.

Fyra dagar senare, den 4 juni, skickade IMY ut ett pressmeddelande om att myndigheten inleder en tillsyn för att granska om bolaget använder kamerabevakning inuti rondbilarna. Och vilken rättslig grund Securitas i så fall stödjer sig på.

Ombudsman Clas Hellsing är glad och överraskad över IMY:s nya beslut.

– Det här är ju jättekul efter allt jobb vi lagt ner, att de äntligen granskar kameraövervakningen!

Regionala skyddsombudet Marko Juvonen på Borås-Skövdeavdelningen, som också hjälpt upprörda

bevakningsanställda att anmäla övervakningen till IMY, instämmer:

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson
Marko Juvonen, regionalt skyddsombud på avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

– Det är bra, absolut, att myndigheten nu granskar detta. Det är deras uppdrag och det är viktigt att GDPR följs.

Varningar kring förarnas beteende?

Kameraövervakningen som, enligt Transport, riktats ut från bilarna mot omgivningen kommer IMY däremot inte att kontrollera. Enligt uppgifter till Transportarbetaren har anmälningar också lämnats in till Säkerhetspolisen om att skyddsobjekt, som är olagliga att fotografera, kan ha filmats från rondbilarna.

Anledningen till att IMY nu ändå granskar Securitas är att myndigheten i år valt att prioritera hur arbetsgivare behandlar medarbetarnas personuppgifter, skriver de i sitt pressmeddelande. IMY begär bland annat svar på i vilka bilar bevakning bedrivits, hur många anställda, totalt, som övervakats, under vilka tider bevakningen skett och om företaget kan titta på övervakningen i realtid, så kallad livebevakning.

Myndigheten vill också veta om Securitas använt kamerasystemet för att ”registrera varningar” kring förarnas beteende, som ifall de röker, pratar i mobilen, bromsar in hårt, tar hårda kurvtagningar eller är ouppmärksamma. Andra frågor gäller om inspelat material sparas, i så fall hur länge och om bolaget vidtagit några alternativa åtgärder för att uppnå sitt syfte med bevakningen av sina anställda. Något som Transport efterfrågat.

Senast den 10 juli 2025 ska Securitas lämna sina svar.

Transportarbetaren söker Securitas för en kommentar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.