”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”
Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.
Så beskriver en väktare, anställd på Securitas, känslorna som kom i spåret av företagets försöksprojekt med kameraövervakning av förarna i rondbilarna. En installation som integritetsskyddsmyndigheten (IMY) nu ska granska om den följer eller bryter mot reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR).
Väktaren vill vara anonym och berättar att kameran ”spelade in åt bägge håll”, både inne i bilen, ut mot objekten som väktarna körde till och omgivningen.
– I början stod några kollegor bakom det här, men sedan började fler och fler ifrågasätta installationen. Litar de inte på oss? Då kan vi ju lika gärna ta bort en prick, ärligheten, i Securitas symbol med tre stycken prickar, om det inte finns någon tillit till oss som jobbar, säger han.
Med hänvisning till Securitas ledord: ärlighet, vaksamhet och hjälpsamhet. En del höll sina åsikter för sig själva, medan andra började diskutera övervakningen.
Plockat ur minneskortet
– Jag fick höra att en anställd plockat ut SD-kortet (minneskortet med inspelad film) ur kameran. När han kopplade in det på datorn visade det sig att kameran spelade in fortgående. Man kunde kolla tillbaka på kollegorna och se hur de körde.
När personalen berättade det för sina chefer tillät de att de anställda satte tejp för kameran som filmade dem inne i bilen, förklarar väktaren.
– För att vi skulle slippa känna oss så övervakade. Jag vet inte om de tog upp ljud också men de fortsatte ändå filma utåt, från bilen. Som jag förstått det så filmade de i intervaller.
Sa ni till ledningen att ni ville bli av med övervakningen?
– Jo, vi försökte och fick reda på att andra börjat med namninsamlingar för att få bort kamerorna.
Securitas försöksprojekt fortsatte fram till den 31 maj, sedan monterades kamerorna ner ur bilarna. Pilotprojektet ska nu utvärderas, enligt uppgifter till Transportarbetaren.
– Vad jag vet finns det inga kameror kvar nu. Ingen tyckte om det och det var mycket tjafs bland personalen. De högre, inne på kontoret, sa sedan att det inte var så lyckat som de trodde att det skulle bli: så det är bra om vi tar bort systemet.
Poängsystem över körstil
Ett 30-tal av bolagets anställda lämnade, enligt Transport, in en anmälan om övervakningen till IMY. Väktaren som Transportarbetaren talat med funderade också på att göra det, men det blev aldrig av.
Alla var inte lika pigga på att ventilera övervakningen. Vissa är väldigt ”hysch, hysch” om vad de gör, berättar väktaren.
– De vill inte ha något på sig eller förlora jobbet, man vet ju aldrig…
I samma veva som övervakningen installerades införde Securitas ett poängsystem på en skala från 1 till 10, som betygsatte hur medarbetarna körde.
– Vi kunde trycka på ett program i Securitas interna nätforum, Workplace, som fungerar ungefär som Facebook. Där blev vi typ poängsatta och så blev det en diskussion bland oss kollegor om de som hade sämst körstil.
– Jag hörde att de skulle kallas in och bli ifrågasatta om varför de hade så låga poäng. Typ: varför kör du så aggressivt, kan du motivera det? Men jag vet inte om det hände. Det kom i alla fall ut vilka som hade högst poäng, var poängbästa. Jag var med i topp någon gång.
En kollega kunde säga: jag har 9,8 poäng och någon annan: jag har bara 7,8. Väktaren beskriver det som en tävling för att hålla humor och humör uppe. Och delar med sig av skämt som:
– Kolla min växling är jättebra… i automatbilen, ha ha!
Vågar jag ta svängen?
Men efter en tid började personalen ifrågasätta poängsättningen också.
– Går det verkligen att göra så här, undrade vi.
Vad tycker du om att integritetsskyddsmyndigheten (IMY) nu ska granska övervakningen?
– Det är bra om vi får bort kameran. Jag är bara glad om vi slipper vara ständigt övervakade och utvärderade. Då blir det så att man kan andas lite. När kameran satt där funderade man: kan jag ta den här svängen och vågar jag verkligen köra ut här?
Uppgifter finns om att systemet kunde uppfatta att någon rökte i bilen när han eller hon åt på en klubba. Och att en burk som någon drack ur kunde uppfattas som en mobil, lyft mot örat för prat under körning. Väktaren tidningens reporter pratat med upplevde inget sådant.
– Men en kollega tog upp att han druckit något och att systemet reagerade på det och började tjuta. Jag fick höra att det pep också vid kraftiga accelerationer eller hårda inbromsningar och det var inget roligt ljud.
Skämten gick om att väktarna hellre borde krocka med djur än bromsa hårt och väja undan, bara för att få högre betyg i poängsystemet.
– Vi har humor, kollegor emellan. Man får ta det bästa ur situationen och göra det så roligt som möjligt. Någon som hostat skojade: Måste jag torka ur hela bilen nu? En annan kollega petade sig i näsan och det syntes på filmen.
Pekade finger åt kameran
Misstankarna om att systemet också spelade in ljud gjorde att en del drog upp volymen på högsta effekt när de klev ur bilen. Dock inte i tättbefolkat område för att inte störa kringboende, betonar väktaren.
– I början pekade en del finger åt den nya kameran också, bara för att visa hur ”glada” vi var över den.
Väktaren blir allvarlig igen och hoppas att fler företag inte tar efter arbetsgivarens exempel.
– Securitas är ett av de större bevakningsbolagen i Sverige och andra företag kan ju få samma idé. Men hos oss blev det så mycket tjafs bland de anställda att ledningen kanske har tröttnat nu?
Han fortsätter:
– Jag undrar också över hur systemet fungerar om vi kör in på vissa objekt. Innehållet på SD-kortet (minneskortet i kameran) verkar ju inte vara krypterat. Tänk om någon då gör inbrott i rondbilen, snor kortet, kan se hur väktaren kör och kan göra upp en karta över vägen, funderar den anonyma väktaren.