”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”
Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När Integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”
Transportarbetaren har i flera artiklar skrivit om det övervakningssystem med så kallad telematik som Securitas presenterade i lokala förhandlingar med Transport hösten 2024. Det gällde ett pilotprojekt som bolaget tänkte driva i Örebro, Skövde/Skaraborg, Helsingborg och Märsta, utanför Stockholm.
Facket försökte i både lokala och centrala förhandlingar stoppa övervakningen, med hänvisning till att filmning av medarbetarna, både i rondbilarna och utanför dem, innebar ett allt för stort ingrepp i den personliga integriteten. Transport hävdade också att övervakningen av de anställda bröt mot reglerna i GDPR.
Facket ifrågasatte även lämpligheten i att filma skyddsobjekt under väktarnas rondering hos kunderna. Men Securitas fortsatte sitt försök som, enligt uppgifter till facket, skulle pågå till och med den 31 maj för att sedan utvärderas.
Efter att ett trettiotal Securitas-anställda anmält övervakningen har Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) beslutat granska om den följer reglerna i GDPR. Myndigheten har begärt in en rad svar som Securitas ska lämna senast den 10 juli.
”Driva en till vansinne”
Transportarbetaren har talat med ännu en väktare, som bett att få vara anonym för att inte drabbas av repressalier. Vi kan kalla honom Tommy. Han antar att gruppledarna fått information om övervakningen innan systemet installerats i bilarna, men säger att det för väktarna kom som en total överraskning.
– Det här sitter i er bil, fick vi veta, och så fick vi ett grundkompendium att läsa på om det. Det tog ett tag, men sedan började systemet driva en till vansinne. Moderna bilar piper ju för allt möjligt men många funktioner kan man stänga av. Problemet med Securitas system var att det inte gick.
För att starta bilen behövde väktarna logga in genom att visa sitt id-kort. Missade förarna det så tjöt ”den här enheten” högre och högre i styrka, förklarar Tommy.
– Som en glassbil eller något. Hade man inte satt på sig bältet pep den också, fast det ibland är så tätt mellan stoppen att det känns onödigt att knäppa av och på. Vi har områdesbevakning där vi krypkör och riktade vi inte hela tiden uppmärksamheten mot vägen så pep det.
Flera väktare ”fick spel”, beskriver Tommy, när systemet varnade ifall han och kollegorna drack vatten eller åt i bilarna.
– Jag gav upp maten och tuggade tuggummi i stället och då pep den för att jag rörde på munnen! I slutet av det passet var jag redigt förbannad.
Tommy har inför intervjun med Transportarbetaren pratat med flera på företaget för att ge en mer heltäckande bild. En grupp kollegor som var lika frustrerade som han pratade ihop sig och skrev en tillbudsrapport till skyddsombudet och arbetsgivaren om stressen som övervakningen skapade. Och att informationen i kompendiet de fått inte stämde överens med deras upplevelser.
Om inträffade en olycka
Grundkompendiet som personalen fick låg vid väktarnas utsättning, där de hämtar sin utrustning. Där uppgavs att endast två personer på företaget skulle ha tillgång till materialet som samlades in på kamerornas minneskort. Securitas skrev också att filmmaterialet skulle användas om det inträffade en olycka, och att kamerorna filmade 30 sekunder före den, berättar Tommy.
– Men den där kameran filmade ju hela tiden! En kollega plockade ut minneskortet ur kameran, gick in på nätet, hittade adminkoden till enheten och kom åt allt samlat material på enheten via datorn. Det som bolaget hävdat var så skyddat gick att få fram genom en enkel sökning på nätet. Sedan gick flera kollegor in och in kollade inspelningarna av hur de kört.
Det första kompendiet (papperet) försvann väldigt fort, beskriver Tommy.
– Sen fick vi flera utdrag om den här apparaten. Jag läste att den inte kunde spela in ljud. Men när man såg en klar och tydlig mick på skärmen undrade man ändå om apparaten inte gjorde det? Ljudinspelningar är förbjudet inom EU, men tillåtna i USA. Jag tror den spelade in i början, men det har jag inte belägg för.
När Tommy la upp armbågen i sidorutan fick han åtta varningar inom fem minuter, uppger han.
– Systemet uppfattade det som att jag pratade i mobilen.
Vände sig till Transport
När Securitas delade ut sitt andra kompendium om systemet fick väktarna nog och vände sig till Transport.
– Det kom fram mer information. Det där om att det bara spelades in 30 sekunder innan en olycka och att den informationen skickades till Securitas kunde ju inte stämma. Hur kan systemet veta att det ska spela in då, just innan jag smäller? Då fattade vi: den spelar in hela tiden.
Tommy skrattar till och råder arbetsgivare att inte reta upp väktare ”som är nyfikna av naturen”.
– Vi klurar ut saker. Det som störde mig mest vid första sittningen mellan Securitas och facket var att arbetsgivaren uttryckte sin avsikt att använda utrustningen för arbetsrättsliga åtgärder. Innebar det att om de inte tyckte om en anställd, och personen körde 41 kilometer i timmen på en 40-sträcka, kunde använda filmen för att dela ut en skriftlig varning? Möjligheten finns ju.
– Och om de filmar vid en olycka, vad ska de i så fall använda filmen till? Säg att kollegan stryker med, ska de då skicka över filmsekvensen med hans sista sekunder i livet till familjen?
Tommy betonar att han och kollegorna inte är motståndare till övervakningskameror, generellt. Att de tvärtom kan vara till god hjälp för att klara upp brott på olika platser. Men han anser att väktarna själva ska ha kontroll över minneskortet. Många gånger kommer ju säkerhetspersonalen först fram till olyckor och inbrott och då kan de filma och lämna över materialet till polisen, resonerar han.
– Men att rikta en kamera inåt, mot väktaren i bilen… Den betygsätter din körning, hur du framför fordonet. De anställda som fick dåliga poäng skulle gruppledaren ha samtal med, om vad de behövde förbättra, hörde vi. Men jag vet inte om det blev så sedan.
Kör bättre nu
Mitt i ilskan och besvikelsen vill Tommy ändå framföra en positiv sak som övervakningen medfört: personalen har blivit mer medveten och kör nu bättre, anser han.
– Vi har en puck i bilen, en gps som registrerar hastighet och inbromsningar. Det hade väl räckt? Men nu ville de väl ha bildbevis, i och med att vi skulle logga in med id-kort. Gjorde man inte det gick det inte att köra bilen.
– Man blir ju allergisk mot pipande bilar. Vill jag ha en funktion så ska jag kunna sätta på den själv, men den här pep ju och larmade för allt.
Det var också märkligt att kamerorna riktades ut från bilarna, anser Tommy.
– Vi åker ju för sjuttsingen på skyddsobjekt, till vattenstationer och knutpunkter på elnätet. Men den här inspelade informationen skulle skickas ut till fem, sex, sju olika länder! Till Tjeckien och till och med USA, tror jag.
Informationen användes för att träna AI. Hur skyddas vår integritet då, undrar Tommy.
– Och alla våra kunder, har de fått information om att vi kanske filmar när vi åker in på deras område? Det är så mycket som inte stämmer i det här.
Några av Tommys kollegor har anmält övervakningen till säkerhetspolisen, Säpo.
– Enligt vad jag fått till mig är Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) också skyldig att anmäla detta till Säpo, myndigheter emellan. Men IMY ska ju inte granska övervakningen utåt.
Ganska snart efter att det uppdagades att minneskorten inte var skyddade och lätt kunde avläsas stoppades inspelningarna, berättar Tommy.
– Men nu har det gått så långt att vi inte litar på vad arbetsgivaren säger. Vi har upptäckt så mycket felaktigheter. Det är så mycket som inte varit sant och företaget har pudlat varje gång. Men när alltihop kom ut i massmedierna gick det undan och nu har Securitas tagit bort säkringarna till kamerorna i bilarna.
Välkomnar granskningen
Transportarbetaren har sökt Securitas för bemötande och upplysningar om övervakningen, men bara fått ett skriftligt svar från pressavdelningen:
”Vi välkomnar att Imy genomför granskningar, det är en viktig del i att säkerställa att vi som säkerhetsföretag upprätthåller ett starkt integritetsskydd. I nuläget har vi inga ytterligare kommentarer.”
Enligt Tommys uppgifter har en arbetsgrupp på tio personer i bolaget arbetat med att ta fram systemet under ett års tid. Att resultatet inte blev bättre upplever han som skrämmande.
– Jag får erkänna att jag själv kontaktade Säpo och den jag pratade med sa: Det där får vi nog göra en notering om.
– Om bolaget skött det här snyggare kanske det inte hade blivit så mycket protester, men nu valde man att vara knäpptyst om planerna i ett år och sedan bara släppa fram det. På det sättet kröp mer och mer information fram efter hand… Tänk, att det bara gick att rycka minneskortet ur kameran och att det inte ens var krypterat…
Kameraövervakningen är även dåligt skyltad på bilen, anmärker Tommy.
– Det sitter en pytteliten klisterlapp med kamerasymbol utanpå bilen, i fönsterrutan på ena bakdörren. Nej, det här är ett rejält övertramp av Securitas. Den här skiten ska väck!
”Spåra dina företagsfordon”
Företaget som levererat övervakningssystemet heter Webfleet, berättar Tommy. På sin hemsida gör de tillägget ”nordisk fordonsspårning” och skriver: ”Spåra dina företagsfordon och spara som ett proffs med Webfleet. Håll reda på var dina företagsfordon är dygnet runt.” Bolaget skriver vidare: ”Att minska bränslekostnaderna är bara början. Ta reda på varför Webbleet har fler anslutna fordon än någon annan vagnparkshantering i Europa.” Den som vill kan knappa fram en demo eller få en kostnadsfri provperiod.
Securitas har förverkat ditt och kollegornas förtroende, säger du. Kan arbetsgivaren reparera skadan som ni anser ha skett?
– På sikt går det väl, tiden läker alla sår. Men man blir mer och mer skeptisk… Jag har hört fler säga: jag vill fan inte bli filmad under mitt pass, då slutar jag. Jag skulle inte gråta om några i arbetsgruppen som tog fram systemet fick säga tack och adjö.